Gå til innhold

Noen her som har diagnosen Fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan arter det seg for deg?

Symptomer?

Hvilke Behandlingsmuligheter- hva hjelper deg?

Hvor stor rolle spiller psyken inn på sykdommen?

Hmm, ble mange spm her- håper noen orker å svare:-)

Skrevet

Har ikke noe greie på dette, men kjenner ei jente som har en søster som har fått denne diagnosen. Hun har hatt vondt i kroppen lenge, veldig vondt i leddene. Har forstått det slik at når hun var sjekket for alt som kunne sjekkes (leddgikt ++) og hun ikke hadde noe av det, kalte de det fibromyalgi. Tydeligvis veldig vanskelig å ta en prøve å finne ut at det er det det er. Vet at hun havnet på sykehuset her om dagen, med nesten 300 i crp, det viste jeg bare å være en halsbetennelse, men når man har fibromyalgi stiger visst crp veldig fort ved betennelse i kroppen, kan være ganske skummelt....

Litt utenom spm ditt men....

Skrevet

Takk for svar- er intr i alt som har m sykdommen å gjøre.

Har akkurat fått diagnosen sjøl, men vet veldig lite om den.

Skrevet

Jeg har forstått det som om dette er en sånn "du har vondt og vi vet ikke hvorfor" diagnose. Litt som utbrenthet. Har ei venninne som fikk denne diagnosen, Hun slo seg ikke til ro med dette og sloss for å bli sjekket for alt mulig rart. De fant til slutt ut hva hun egentlig har. Husker ikke hva det heter men er noe med at bindevevet i kroppen ikke fungerer som det skal.

Skrevet

Takk for linken- mye spennende lesning der. Ja, dette er ikke noe særlig godt- mye smerter, så jeg er illig til å prøve det meste. Du er snill,tusen takk for omtanken <3 .

Skrevet

hmm, hørtes ikke bra ut. for meg så har smertene vart der i flere år og først nå har jeg fått en diagnose- så det er kanskje en litt annen situasjon for meg.

Flere som vil svare?

Skrevet

Pappa har det, vet ikke veldi mye om det. Men vet at han ifjord var i lillehammer til behandling, vet ikke hvor. Men lærte ihvertfall der at han måtte spise spelt mel istedet for vanlig mel, d skal hjelpe. Ellers er det viktig å ikke sitte foran pc og tv før legge tid..du skal slappe godt av før du skal legge deg, veldi viktig å få god søvn!! Det skal også hjelpe å drikke masse kokt vann..

Skrevet

Takk for tips- skal ta de til meg:-)

Noen flere?

Skrevet

Jeg har det ikke selv, men min mor har det og har hatt det i mange år.

Hun sliter med muskulaturen, og alle disse punktene som er ømme. Skal ikke komme for hardt borti henne før hun får vondt. Ellers er hun generelt stiv/øm i muskulaturen. Tror ikke hun har hatt noe effekt av fysio osv (da hadde hun nok gått der den dag i dag tenker jeg).

Ellers har jeg en samboer som faktisk scorer på flesteparten av de sjekkpunktene til fibromyalgi, men har 2 andre korniske sykdommer fra før, så hvor vondtene hører til der er ikke godt å si....;)

Dette var sikkert ikke til mye hjelp, men men :)

Skrevet

Kan kjenne meg igjen der- Er også blitt veldig var på lyder og støy, kjenner det liksom i kroppen på en måte...

Sukk, ikke så greit med en sånn sykdom som ikke synes...

Vel, nok klaging fra meg,sorry....

Men vil gjerne høre fra flere, kanskje noen kan hjelpe meg å holde tråden oppe?Tusen takk, setter stor pris på dere kloke og snille damer her inne:-)

Skrevet

Ja, jeg har det. Har hatt diagnosen i 4 år men regner med at jeg har hatt det siden jeg var 17 år, er nå 32 år. Startet med vondt i hoftene den første gangen, de mente jeg hadde betennelse i hofte skålene, var veeeeeeldi vondt og kunne ikke gå. Siden har det bredt seg med betennelsr og vondt i ulike led, muskler og muskel fester. Har mye smerter som flytter seg rundt i kroppen, dårlig søvn, dårlig mage, svingende humør, tåler lite stress osv, osv....... Kunne skrevet opp og ned hvordan det er. Det beste en kan gjøre er å holde fast rytme med søv, mat og trening rett og slett, noe som ikke er like lett med 3 barn og mann i nordsjøen. Er idag kun 50 % i jobb på legekontor som lege sekretær, og driver å omskulerer meg fra førskolelærer/spesialpedagog til helseskretær. Send meg pm om det er noe mer du lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...