Gå til innhold

Dere hunde eiere:) Kan dere hjelpe:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så lyst på hund! Men hvor mye sånn ca i mnd må man regne med å bruke om man skal ha det?:) Og hvordan hund burde vi kjøpe oss? Vi har aldri hatt hund før!

Noen erfaringer med blandingshund? Gutt eller jente?

Takker for mange svar!

Skrevet

Vi bruker absolutt ingen penger på hunden vår, 400 kr for en sekk mat i ny og ne. Nå er vi ikke utstyrsfreaker heller da, så det er sikkert mulig å bruke mer - men generelt koster ikke hund så mye i penger - derimot mer i tid :)

Skrevet

Ja det er jo sant:)

Men hvordan rase er best? Tenker på som familiehund, vi er jo prøvere og håper på baby snart! Vi har veldig lyst på Golden Retriever:) Men veit ikke helt!

Skrevet

jeg tror ikke jeg kan fastslå noen pris på hva det koster i måneden jeg... det koster mat og tid... og det beste tipset jeg kan gi er å ha forsikring på hunden.. Det er fryktelig dyrt når det først skjer noe som man må til dyrlegen for...

Skrevet

personlig ville jeg ikke hatt en golden om den ble kastet etter meg, og hva som er best kommer jo an på familiesituasjonen deres. Hvor mye går dere på tur, hva skal dere bruke hunden til osv osv..

Skrevet

En hund er vel ikke veldig dyr i måneden. Skikkelig kvalitetsfór koster vel ca 400 - 500 kr for ca 15 kg, og det har du sikkert noen mnd:) En golden retriever er fine de, men de røyter endel og de skal ha mosjon de også. Anbefaler deg også ha hunden forsikret og det koster cel ca 2000 kr i året. Jeg ville kjøpt en tispe hvis jeg var dere.

Skrevet

Husk også å finn dere en seriøs oppdretter. Siden golden er en populær rase så finnes det mange useriøse som avler kun for å tjene penger og de driter i om det er litt sykdom inni bildet.

Skrevet

www.canis.no har en test som du kan ta for å finne den perfekte hunderasen for dere (:

Skrevet

Og jeg vil anbefale Mera dog som for ;)

Men søk litt rundt, forhør dere i forskjellig miljøer med forskjellige raser, søk på internet osv. Ikke bare ta det første dere ser!

Det er masse useriøse oppdrettere!

Skrevet

Og en ting til,skal dere bare ha en hund, så anbefaler jeg en hanne!

Men det er jo opp til dere.

Skrevet

det gjør ikke jeg.. jeg anbefaller tispe! hjemmekjære og omgjengelige. ;D

Skrevet

Tusen takk for mange svar:) Vi vil ha en hund vi kan gå masse turer med. Som kan omgås katter..

Skrevet

Hei!

Vi har selv en sjokoladebrun labrador retriever, den er nydelig :o)

Hun er snill som et lam, bjeffer lite og er sosial og utadvent. Dette føler jeg er typisk for denne rasen... I tillegg er det lite pelsstell, labradoren er jo korthåret..

Retrieverne trenker fysisk og psykisk trim, så turgåing er kjempefint. Den kan i tillegg bære kløv, dra pulk, apportere, trene spor, brukes på fuglejakt, og de er glade i vann. Lukter greit og er barnevennlige.

Vi bruker ca 4-500 i mnd på mat, ikke så gærnt..

Som min oppdretter sa da vi spurte etter kjønn: Tisper har løpetid bare to ganger i året, mens hannhunder har løpetid året rundt.

Så jeg anbefaler tispe...

Skrevet

har falt for den mikkelhunden på god morgen norge jeg:)

Skrevet

Litt snar på knappen der :o)

Kjøp en bok om valper og oppdragelse, meld dere gjerne på valpekurs, gå innom Norsk kennel klubb sine sider, finn valpelister for rasen dere tenker på, ring og prat med oppdretterne. Ikke alle oppdrettere er seriøse, sjekk ut sykdomshistorie for kennelen dere velger å kjøpe fra.

Og tilslutt er det lurt å ta en prat med erfarne hundefolk,f.eks den lokale hundeklubben..

Hund er kos forøvrig, så lenge man har tid til turer og litt trening hver dag..

Skrevet

Jeg har en golden retriever hann =) Veldig snill, tolmodig og barnevennlig rase. Han krever en god tur på en time så er han fornøyd. Vi betaler 100 kr mnd for forsikring (som er den beste investeringen jeg har gjort!!!) 400 kr mnd for mat og ellers skal hunden ha en vaksine 1 gang i året som koster ca 500. Så kommer det nok noen uforutsette utgifter hvis hunden setter et bein fast i magen, spiser en sokk o.l.

Det kan fort bli dyrt å ha hund ja.

Skrevet

Hvis du skal regne på de månedlige kostnadene kommer det nok an på strl på hunden. Samme med utstyr

Vi har en jakthund, en jämthundvalp som skal stilles ut, tas med på blodsporprøver etc og da blir det litt dyrere. Vi kjøper hundemat på Felleskjøpet. 5 år på rad har LABB blitt kåret til den beste maten, royal canin og dyrlegefor blir fryktelig dyrt hvis man har en stor hund.

Forsikring betaler vi ca 200 kr pr mnde i Gjensidige, men da har vi toppforsikring på jakt/brukshund og 30 000 i erstatning hvis noe skjer etc. Maten er nesten umulig å regne på pr mnde. Vi kjøper 20 kg sekker, de varer i 3-4 mnder, sånn ca 100 kr pr mnde. Men før jaktsesong etc skal de fores opp litt ekstra. Bånd, halsbånd, peiler, reflekser etc.

Det du skal virkelig tenke over er om du har TID! Har du et vennepar med hund, spør om du kan få låne den en uke eller noe. Hunder krever mye tid og stell, viktig at du tester ut dette før du kjøper deg egen.

Skrevet

hei.

er vell egentlig ikke så fryktelig dyrt og ha hund egentlig, vi betaler 650 for 15 kilos sekk for,100 kr i mnd. i balto tilskudd,200 i mnd i forsikring, sikkert 500 i utstyr(ja jeg er utstyrs freak) på sommern går det minimum 600 i mnd, i påmeldingsavgift til konkuranser + alle andre kostnader som kommer med til det.

MEN min border collie tispe brukes aktivt å utgiftene er deretter.

vaksine skal hun bare ha hvert 3 år(nye regler på standard vaksine, trenger ikke årlig mer) ormekur 3 ganger i året,kjøper en stor pakning med tabeletter så de varer de kurene hun skal ha, husker ikke hvor mye det koster.

av rase ville jeg aldrig valgt golden, det er for mye useriøs avl på de og gemyttet er deretter, men det kommer an på hva man vill bruke hunden til, anbefaler heller ikke bc om dere ikke er super aktive og har ett mål med treningen(hvis du skjønner hva jeg mener)

å her i huset kommer det bare tisper, har hatt hann før, å det skal litt til før vi tar det i huset igjen:)

Skrevet

Takk for mange gode svar:)

Skrevet

En hund koster i innkjøp, noe utstyr bør man ha, og så er det maten som koster, og veterinær. Minimum er et besøk hos veterinær pr. år, til årlig vaksine. Mat er ikke dyrt, kjøp Labb på Felleskjøpet, det er et fôr med svært gode testresultater i mange store tester de siste årene. Fancy fôr fra veterinær er dyrt, og man betaler alt for mye for det "riktige" merket.

Selv ville jeg ikke hatt blandingshund, men det er jo opp til hver enkelt. Blandingshunder kan være utrolig koslige hunder, det, men det blir likevel feil for meg. Likedan kunne jeg aldri i verden hatt en sånn bitteliten hund. Skal jeg ha hund, så skal det være et skikkelig dyr, i alle fall såpass som ca 60-70 cm mankehøyde. Selv har vi en Groenendael, og det er ei utrolig trivelig bikkje. Lettlært, livlig og veldig snill. Kunne heller ikke falt meg inn å ha hannhund. Det er ulemper både med hannhund og tisper, men hovedårsaken til at jeg ikke vil ha hannhund, er at jeg ikke vil ha en hund som markerer "overalt". Tisser ned gårdsplassen, biler, portstolper osv. Da tar jeg heller med løpetidsulempen som følger med ei tispe.

Golden retriever står øverst på lista over hunder som biter mest, det henger jo selvfølgelig noe sammen med antallet, men en golden er ikke så vanvittig barnevennlig og føyelig som mange tror. Jeg vil ikke ha golden...Sjekk canis sin rasevelger og se hva slags resultat du får ut der!

Skrevet

Hei, vi har ei svart labrador tispe på 1,5 år..vi ønsket oss hanne, men var kun to tipser igjen.

Minuset er løpetiden, to ganger i året...varer ca. 3 uker,men føles mye lenger..

Må hele tiden passe på så ikke ungen tråkker i blod dråper osv..æsj..Og ikke minst hår!!MÅ støvsuge hvertfall annenhver dag, og noen perioder er det HELT ille...4 ganger om dagen måtte vi for kort stund siden..:(

Vi ville gjerne ha stor hund, men ser jo at en litt mindre hund hadde passet bedre med tanke på ungene.

Hae en gutt på 7 og jente på 3,5..og hadde vi hatt en mindre kunne pjokken gått tur, men det nytter ikke med en hund på 26 kg!!

Bruker ca. 500 ,- i mnd.. men plutselig hadde hun våt eksem,øreverk osv.. 2500,- ble det brått da..:(

Tenk godt igjennom saken, det tar mye tid!

Og, ang. str. på hund, hvis dere skal bort og må ha noen til å passe den, er det enklere å sette bort en liten eller passe enn en stor hund..

Låner henne gjerne bort om dere vil prøve!!:=)

Lykke til!!

Skrevet

vi har en golden på 1,5 år. Fungerer kjempebra med ungene, blir ikke gal i hodet om det blir lite turgåing og er kjempekosete og glad i mennesker. Bjeffer lite gjør han og. Det er en hannhund og vi har ingen prob med at han er vill etter tisper...

Dritten med golden er at de røyter masse........ altfor mye... og det labb foret er bare dritten etter min mening. Vet de har blitt kåret til best i test flere ganger, men vi har prøvd en evighet med det og hunden er ikke så glad i det. Synd for det er billig. Dessuten ble pelsen hans matt og han begynte å flasse av det labb foret.

De fleste som bruker dyrt for er enige om at det er verdt de ekstra kronene, sdå nå har vi gått over til royal canin.

Det koster ca 600 kr per mnd, men foreløpig så er vofsen kjempebegeistret for det i alle fall. Håper pelsen følger etter!

Skrevet

Da ser det ikke ut til at det blir Golden ihvertfall.. Er jammen meg ikke lett dette her.. Vi flytter nå i mai og får den store uteplassen, fine tur terreng og huset ligger landlig til. Så i skogen. Hehe!

Skrevet

finn dere en kjekk blandingshund,de blir somregel mindre syke enkelte raser har dette med å få problemer her å der,,som koster dyyrt hos vetrinær..ellers er det for,ormekur å vaksiner,men det er jo ikke det dyreste da..lykke til

Skrevet

Anbefaler sterkt en labrador retriver hannhund. har hatt 3 labradorer fra jeg var 6 år. De elsker barn, er utrolig snille, ja jeg kunne skrevet masse mer! men absolut en tur elsker og perfekt familiehund:-)

De er også helt nydelige som valp, bare se på den blindehund reklamen:-)

Å..husker gutten min var så liten jeg, nå er han snart 2 år, og han og lille jenta mi på 1 år er så gode venner. Han er som en storebror for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...