Gå til innhold

Har assistenter lov til og gi ut medisiner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker ikke og dosere ut fra cardexen.. Men tenker på og gi til pasientene ferdig dosert.. ?? =)

Skrevet

Vi fikk lov til det så lenge vi hadde medisinkurs. Men dette er noen år siden, kanskje reglene har endret seg siden den gang. Men vi hadde jo heller ikke noe valg den gang, lite faglærte på jobb.

Skrevet

Nei,det er ikke lov. Vet mange gjør det. Men man må ha med kurs!

Skrevet

Oki.. Takk for svar.. =)

Jeg visste at det ikke var lov at jeg skulle legge de i begeret til de.., eller altså finne frem tablettene.. , men var usikker på om jeg f.eks hadde lov til og få en tab. i handen fra sykepleier og gi den til en pasient. f,eks. sobril..

Skrevet

Er ikke lov. Sykepleiere gjør det vel ofte. er de som sitter med ansvaret hvis assistenten gir feil el.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Lov og lov. Nei, det er ikke lov, ja det blir praktisert. Har jobba i hj.spl, og der ga jeg ut ferdig doserte medisiner..

Skrevet

Ja jeg vet at det er vanlig at assistenter gir medisiner også.. Mere vanlig en uvanlig.. =)

Skrevet

Det er jo egentlig ikke lov, men mange gjør det ser, jeg.

Skrevet

Vi gjorde det der jeg jobbet. Det var en del av jobben. Måtte ha medisinkurs først da.

Dette var et bofellesskap med kun 1 sykepleier ansatt og hun kun i 50% stilling. Man var ofte 1 eller 2 på vakt, så det var få andre løsninger der oppe.

Skrevet

Er selv assistent, uten medisinkurs, så jeg får ikke gi ut medisiner.

Skrevet

Hvis en har gjennomført legemiddelhåndteringskurs, kan en dele ut fra dobbelkontrollert dosett:)

Skrevet

Det har ingenting å si på hvilen stilling du har, assistent, hjelpepleier, omsorgsarbeider osv.

Det har med om du har medisinkurs som er godkjent av kommunelegen.

Er mange kommuner som praktiserer internkurs i medisinering, men det er ikke lov. Det er også mange kommuner som praktiserer å la assistenter levere ut medisiner, men så skrives det avvik på det. Er mye snusk rundt omkring for at kommunene skal spare penger.

Skrevet

Nå prater jeg om assistenter uten medisinkurs.. Og eller utdanning innen hjelpepleier eller sykepleier .. uten noen relevant utdanning..

Skrevet

Da har man ikke lov.

En skal være lege/sykepleier/vernepleier (med noen unntak) for å administrere legemidler, alle andre må gjennomføre et legemiddelhåndteringskurs og bare dele ut medisiner fra dosett som er kontrollert og signert av to representanter av ovennevnte yrkesgrupper.

Sånn er det i teorien, i praksis syndes det nok mye mot dette.

Skrevet

Jeg jobber som assistent....

Er utdanna apotektekniker, og har jo lov til å levere ut medisiner til kuner etter farmasøyten har kontrollert de........

Burde ikke jeg ha lov til å gi passientene på sykehjemmet medisinene da????? Synes liksom det.......

Men har ikke spurt der jeg jobber.......

Skrevet

Så lenge man har medisinkurs har hvem som helst lov, men må ha intern gjennom gang på hver arbeid plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...