Smilogværglad Skrevet 3. april 2008 #1 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg har ett barn på 4 år. Jeg fikk han siste året på videregående og fullførte utdanningen. Jeg søkte så på ett bachelorstudie (høgskole) for så å søke permisjon. På denne måten fikk jeg fødselspenger/stipend fra lånekassen. Nå går jeg 2 året på sykepleien. Jeg lurer på å bli gravid i sommer og fullføre høst semesteret 08. Jeg oppfyller da kravet fra lånekassen om å gå på skolen i 6 av 10 måneder. (Jeg har planer om å begynne på igjen til vårsemesteret 2010). Det jeg lurer på er: Har jeg rett på støtte fra lånekassen en gang til? (Da jeg har fått barn i studietiden allerede?) Om jeg har rett på dette av denne grunn, skal jeg da søke permisjon fra studiet jeg går på eller må jeg søke på noe annet i og med jeg egentlig er ferdig med studiene til våren 09? Er litt forvirret, men har veldig lyst på barn nå!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137338535-ett-lite-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-f%C3%B8r-jeg-bestemmer-meg-troms%C3%B8student-du-kan-gjerne-svare/
Tromsøstudent Skrevet 3. april 2008 #2 Del Skrevet 3. april 2008 Hei Jeg har ikke funnet noen begrensninger på antall barn en kan få i studietiden. At det ikke står noe om dette, må tolkes som at det heller ikke er noen slike begrensninger. Vi har fått fødselsstipend for to barn, så det skal ikke være noe problem uansett. Når det gjelder spørsmålet om permsjon i studiet, så er dette ikke noe problem. Du tar permisjon, og får fødselsstipend, så enkelt er det. Ett problem kan imidlertid oppstå. Om du tar permisjon fra januar til januar, så er dette totalt 52 uker. Fødselsstipendet gis for 42 uker. Det betyr at fødselsstipendet går ut 10 uker før du på nytt begynner å studere. Hvordan dette er i praksis er jeg usikker på, men vil av den grunnen meldt meg opp som student på høssemesteret, og ville også produsert ca 15 studiepoeng om det er mulig, for å få omgjøring og ikke få forsinelse. Om du ikke klarer å produsere 15 studiepoeng, så er det ikke krise, såframt du ikke henger etter fra før. Det vil imidlertid gi høyere studielån. Det er forøvrig fint å få barna ganske tett. Vår eldste var 2 år og 9 måneder da nummer 2 ble født. Vi synes det er en perfekt aldersforskjell. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137338535-ett-lite-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-f%C3%B8r-jeg-bestemmer-meg-troms%C3%B8student-du-kan-gjerne-svare/#findComment-137340449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå