Gå til innhold

Herpes på en ny plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har herpes (forkjølelsessår om dere vil) på venstre side av overleppa, opp mot nesen. Hatt det siden jeg var liten. Men nå har jeg plutselig fått et utbrudd _på_ overleppa på høyre side. Jeg trodde at viruset satte seg latent på en plass og siden kun brøt ut der. Betyr dette at jeg er smittet på nytt og nå har to varianter av viruset å slite med?

Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Jeg pleier å ha det på samme side av leppa, men avogtil dukker det opp på en ny plass på munnen. Hehe... Så tror ikke det er noen ny variant, bare flytter på seg litt :P

Skrevet

Da spør jeg deg her jeg (ettersom du er godt kjent med dette) : Hvordan blir du kvitt det??? Sitter med ett i munnviken som ikke forsvinner, what so ever.....

Jeg har det forøvrig bare samme stedet hver gang, men det har aldri vært så vanskelig å bli kvitt det igjen!

Skrevet

Det finnes to typer herpes, type 1 og type 2.

Type 1 setter seg gjerne et sted på leppene eller munnhulen.

Type 2 setter seg på kjønnsorganene.

Jeg har aldri hørt at type 1 kun setter seg på et bestemt sted hver gang.....

Skrevet

Svarte deg litt lengre ned. :-)

Men det kommer an på om det er herpes du har. Det er væskefylt munnsår som blir ganske stort, vabler som sprekker, væsker og størkner med en gulbrun skorpe på. Herpes kommer oftest på eller over leppa, opp mot nesen. Og der funker Compeed plaster utmerket. Tar det på med det samme jeg kjenner det er på tur og ofte rekker det ikke bryte ut i det hele da.

Om det er en sprekk som bare er vond uten væske eller skorpe vil sansynligvis samme behandling fungere fint. Men man må vel da i tillegg sørge for at det ikke er for mye bevegelse i området så det får tid å gro, og holde det fuktig (det sørger plasteret for).

Skrevet

Hmm. Da satser jeg på at det er samme skiten. Hater tanken på at frekvensen på utbruddene skal øke. :-S

Skrevet

Jo, er det jeg har hørt u c. Men jeg tok sikkert feil, regnet bare med det var slik siden det på alle mine utbrudd (omlag 40) alltid har vært på nøyaktig samme prikk frem til i dag.

Skrevet

Det er ett par store sprekker, og rødt rundt, som det blir skorpe på. Har bare gått utifra at det er herpes jeg, og det mente legen også.

Kanskje jeg skal prøve å feste Compeed litt innpå da, så det kanskje sitter litt bedre.. Det kan ihvertfall ikke skade å prøve!

Skrevet

Nei, det kan komme andre steder på munnen også, og i nesa, faktisk, selv opm mange oftest får det på samme sted.

Skrevet

Jeg tror ikke det er herpes. Ubehandlet blir det stort (flere cm i diameter) og det væsker. Ser ut som vannblemmer i begynnelsen, etter ettpar uker er vablene sprukket og blank/gul væske blir til gul/brun skorpe som ofte faller av og nye vabler kommer til under. Uten behandling kan det ta en mnd før det går tilbake. Det blir ikke sprekker i herpes, man hovner opp i området i stedet. Men ikke så nøye hva det heter vel, vondt og irriterende er det. Førsøk med compeed, om det løsner litt i kanten gjør ingenting. Spør på apoteket, mener faktisk at jeg har vært borti at compeed har salve med samme virkestoff som er i plasteret, og det kan jo funke bedre.

Skrevet

Hvis du ikke er svært forsiktig når du har herpesutbrudd, så kan du faktisk smitte deg selv på nye plasser. Så vask hendene nøye og heller en gang for mye enn for lite. Fort gjort å komme borti såret uten at man tenker over det. Du kan faktisk smitte deg i underlivet med herpesviruset, bare ved at du er uforsiktig med håndhygienen, når du har munnsår som skyldes herpes simplex-viruset. Just as you know. Og går ut fra at du vet det er lite lurt med evt. oralsex når du har utbrudd. Ellers kan dere få et problem som er større enn et lite munnsår...

Skrevet

Au da.. Nei, da har jeg kanskje ikke herpes alikevel! For det er ingen blemmer her, bare sprekker opp..

Men jeg skal ta en ny tur til apoteket, og sjekke ut mulighetene for Compeed!

Takk for hjelpa, og lykke til med dine egne "ulumskheter" :)

Skrevet

Akkurat der må jeg faktisk si at du tar feil. Det er en myte at munnsårherpes kan smitte ned (på seg selv eller andre). Etter å ha levdt med herpes fra jeg var ca 10 år har jeg underskt opp i mente på akkurat det, det er to ulike virusstammer som ikke trives på andre plasser enn sine tiltenkte. Spurte til og med hos en av landets største infeksjonsavdelinger, de sa det var komplett umulig.

Skrevet

hehe, ja håper vi gror snart! :-)

Skrevet

Vel, da må forskerne ha tatt feil tidligere, da. Ifølge min "barnelærdom" i patologi på sykepleien så var det en av Herpes Simplex-virusene som kunne sette seg både på munn og underliv, selv om det i utgangspunktet trivdes best på det ene stedet. Husker ikke om det var Herps Simplex virus type 1 eller Herpes Simplex virus type 2, men en av dem var det i hvertfall.

Skrevet

Kan godt hende at det går andre veien, men å smitte ned var altså umulig slik de forklarte det. Har aldri hatt sorten nedafor haka så kan egentlig ikke motbevise noe som helst da. :-p

Skrevet

Nei, har ikke noen erfaring med det selv heller, HI. Men sørger alltid for å ta mine forholdsregler de gangene jeg har munnsår. Bedre å være føre var, tenker jeg, i stedet for å "slurve" og så oppdage at kanskje "barnelærdommen" min hadde rett likevel.....

Men det er mulig du har rett. Forskere og legevitenskapen har jo tatt feil før, og kommet med korrigeringer senere. Er lenge siden jeg studerte nå (over 10 år), selv om vi riktignok fikk inngående forelesninger om temaet, siden seksuelt overførbare sykdommer er meldepliktig og en svært viktig oppgave myndighetene gjerne vil "bekjempe" og at disse forelseningene derfor var obligatoriske.(var i den forbindelse jeg lærte dette med selvsmitting, når det gjelder akkurat herpes-viruset, siden munnsår pga herpes ikke i seg selv er en sex.overf.sykd).

Skrevet

Hepp, hepp

Herpes legger seg latent i ryggmargen og venter der.. ikke på leppa. Hehe. Ergo så kan utbruddet komme forskjellig steder på munnen, men det reiser da fra ryggmargen og ut hvor det vil. Som regel til samme sted, men kan også flytte seg ja. Du har ikke to forskjellig virus liksom. Men det kan være lettere at om det først kommer så kommer det begge steder. Sukk. Jeg får på underleppen når jeg har dårlig immunforvar eller får en depresjon. Sikkelig kjipt. Til dere som lurer på hva som funker så funker iallefal herstat-lip eller noe best på meg. Faktisk bedere en ting som jeg får på resept. Det er en liten rød og hvit tube som selges på apoteket. Det har noe honninggreier i seg. :D

Skrevet

Tja, de finner jo stadig ut nytt, og det er ca 4 år siden jeg snakka med infeksjonsavdelinga (snakka med en del allmennleger oppgjennom også da, men de teller ikke). Nå har de ialfal klart å komme opp med en god behandling, husker med gru den forferdelige maissmakende sviende væsken jeg måtte smørre meg med i barneårene. *grøss*

Opplever jo faktisk enda folk som skuler rart på meg når jeg sier jeg har herpes, enda omlag 80% av den voksne befolkning er bærere av viruset (ikke alle har utbrudd), og de fleste smittes før skolealder.

Skrevet

Ja, du har rett i det - at nesten "alle" faktisk blitt smittet av herpesviruset som gir munnsår. Det er bare det at det er mange som det aldri faktisk blir slike kjøttkakesår til, slik at man blir klar over smitten. Dessuten er det en del som bare forbinder ordet "herpes" med den seksuelt overførbare sykdommen, og ikke vet at det er en type herpesvirus i "den familien" som er opphavet til munnsår-herpes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...