Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

Hei, håper du fortsatt svarer i denne tråden.

Jeg lurer på om hva som gjelder om mor har hatt fulltidsjobb og deltidsstudier, og så tar permisjon fra årsstidum etter barnet er født.

Er det lov å motta både fødselsstipend og foreldrepenger samtidig, eller blir det slik at man tvinges til å betale mer skatt av det ene eller det andre da?

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei

Jeg ser du har hjulpet mange her inne med heilt fantastiske svar og lurte på om du kunne ha svart på mine spm og, jeg er kjempe usikker på hva slags rettigheter jeg har som gravid og ikke minst min samboer..

 

Jeg går tredje året på universitete og min mann har fast jobb med 100% stilling. Og jeg har lyst til å studere videre etter at jeg har fått barnet mitt i sommer. Derfor lurer jeg på hvor mangen uker min mann har rett på, pga det står at han egentlig ikke har rett på noen ting siden jeg studerer. Jeg må egentlig ha ver i jobb før han kan få de 10 ukene fri med lønn..

 

Alt det du skriver om far sine 29 uker som han kan få, kan han være hjemme med barnet med lønn fra NAV??

Fryktelig vanskelig, håper jeg kan få svar fra deg, det ser ut som om atta du kan dette :)

 

mvh frustrert gravid student ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Når du er student har ikke far rett på fedrekvoten, som er på 10 uker, men hvis han har fast jobb har han rett på foredrepermisjon. Disse ukene kan tas ut etter at du har tatt ut din permisjon.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei og takk for at du gidder ;)

Jeg er gravid student i utlandet, og har hele to år igjenn etter termin i August, noe jeg tenker å fullføre - no matter what :)

Jeg burde kanskje skjekket litt opp i hvor mye penger man har krav på etc selv, men tenkte at siden du har så god oversikt, og mitt treige gravid-hode ikke fungerer helt slik det skal, at du kan hjelpe til :)

 

Dersom jeg er student, og barnefaren også er student.. hvor mye har jeg rett på og hvor skal jeg søke/henvise meg ?

Føler meg virkelig hjelpesløs her jeg sitter ;)

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette ville ikke gått på min skole.

Vi har veldig mye obligatorisk undervisning, og dersom man ikke møter får man ikke godkjent semesteret, og det som blir utgitt som stipend blir gjort om til lån. Dvs at man ikke får noe fra lånekassen.

 

Dessuten kan man vel ikke ta ut både engangsstønad og foreldrepenger fra Nav. Hvertfall ikke vi som er gift.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

Herlighet for en røre NAV lager, det er jo omtrent ingen som skjønner hva de mener på internett siden, tviler på de at de selv vet det.

 

Etter lesing om dette i 8 mnd, tror jeg at jeg vet hvordan jeg skal gjøre det:

 

Jeg har allerede fått engangstøtnaden min(heeeeeelt utrolig), fikk den 2-3 uker etter at jeg sendte inn søknaden.

Min kjære samboer er livredd for at han ikke skal få permisjon pga dette, men er selv så oppgitt at han vurderer med tungt hjerte å bare drite i hele permisjonen.

 

Vi skal innom NAV imorgen, og håper da at vi får snakket med noen.

 

Jeg er student uten jobb, og har derfor kun krav på engangsstøtnaden. Samboeren min jobber 100%, og det eneste han kan kreve fra NAV er gradert uttak av foreldrepenger, ettersom jeg ikke kan få foreldrestipend fra lånekassen samtidig som han mottar foreldrepenger.

 

Det vi gjør er at han tar ut gradert foreldrepenger. Mtp at det kommer ny lov fra høsten av på lånekassen, må han ta ut mindre enn 50% av foreldrepengene gradert. Dette kommer av at om han tar 50% eller mer, forsvinner halvparten av mitt foreldrestipend. Så om han da tar 49%, får jeg fullt foreldrestipend.

 

Dette ble litt rotete, men håper andre skjønner hva jeg mener:)

Lenke til kommentar

Annonse

Spent på å høre hva de sa til deg!

 

Vi har havnet i en lignende situasjon som dere, der jeg som far sliter med å få permisjon. Kjæresten min er student, mens jeg begynner å jobbe rundt 1. september, ca når ungen også vil komme:-) (termin 16. aug, men regner med ett par uker over). Vi har ringt NAV en rekke ganger og fått svar på mail, og aldri fått samme svar!!

 

Men jeg må si at jeg forsatt ikke har forstått forskjellen på de forskjellige måtene jeg kan få foreldrepenger på. Det vi håper på å få til er at jeg kan ta 9 uker permisjon i mars - april, altså ca. 7 mnd etter fødselen. resten av tiden er kjæresten min hjemme. Men dette går altså ikke an mens kjæresten min får foreldrestipend fra lånekassen? hun har tenkt å ta en del fag mens hun er hjemme med ungen så hun kommer til å melde seg opp slik at hun er over 75 % student (om hun tar alle eksamene er en annen ting, men detr sjekker ikke NAV har jeg forstått).

 

Noen som vet hva vi kan gjøre?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Så ut som mange hadde mye peiling her:)

Så trenger litt hjelp. selv er jeg student, får ikke stipend pga jeg bor for nært min mor. jeg har termin 13 september og BF får atføringspenger fra NAV. jeg har ikke jobb ved siden av skole pga det er enkelt å greit ikke ledige jobber på den lille plassen jeg bor. hva har jeg da krav på? kan jeg søke skole til neste år og ta permisjon men allikevell få støtte fra lånekassen?

 

Noen som vet hva jeg kan søke om og hva jeg har krav på?

Lenke til kommentar

Laayse:

Det kan virke som om det eneste du har rett på er engangsstøtnaden fra NAV.

 

For å få ta permisjon fra studie og for å få støtte fra Lånekassen det året du føder, må du nemlig ha vært under studier OG hatt rett på stipend eller lån fra Lånekassen de siste 6 mnd før fødselen (sommerferien teller med). Og siden du ikke har hatt rett på stipend, faller nok dette bort for deg.

 

Men er du student på videregående skole, ettersom du bor for nært din mor og ikke har rett på stipend? Tror det er andre regler for videregående..

 

Lenke til kommentar

umuligpappaperm:

 

NAV hadde ikke peiling i det hele tatt, hun som hjalp oss måtte ringe andre for å dobbeltsjekke osv..

 

Ut ifra det du har skrevet, har jeg fått denne oppfatningen:

 

Kjæresten din melder seg opp og er fulltidsstudent (er vel 75% eller over..). Regner med hun er student før sommerferien, og har hatt rett på stipend eller lån fra lånekassen de siste 6 mnd før fødsel..

 

Hun tar ut engangsstøtnad fra NAV og foreldrepenger fra lånekassen og velger selv om hun vil være hjemme eller på skolen, dette bryr verken NAV eller Lånekassen seg om. Det eneste NAV trenger er bekreftelse fra skolen på at hun er tatt opp som student. Hun trenger ikke engang bestå det året, da alt hun får i støtte blir omgjort til stipend.

 

Det eneste du kan gjøre for å få betalt permisjon er å ta det gradert. Lånekassen og NAV gir nemlig ikke ut fullt foreldrepenger samtidig, KUN gradert uttak. Det kommer også nye regler fra Lånekassen fra høsten av, der far må ta ut 49% gradert uttak av foreldrepengene, ellers mister kjæresten din halvparten av sine foreldrepenger.

 

Så for å få mest mulig penger det første året ville jeg gjort dette:

 

Kjæresten din tar ut engangsstøtnad fra NAV og foreldrepenger fra Lånekassen.

 

Du søker om 49% gradert uttak av foreldrepenger. Vet ikke om du får de 9 ukene med permisjon etter hverandre, det må du nesten snakke med NAV om..

 

Håper jeg hjalp deg litt nå, vanskelig å forklare og vanskelig å skjønne dette her:)

Lenke til kommentar

Jeg er gravid og har termin i september. Er 100 % student og far jobber 100 %.

 

Vi tenker vi gjøre som følger

 

- Jeg tar engangsstønad (har jobbet og tjent ca 3000-4000 kr pr.mnd men etter skatt vil dette utgjøre mindre i mnd i foreldrepenger enn engangsstønaden).

- Jeg melder meg opp som student videre inn i 2. studieår, men om jeg "gidder" å ta eksamener eller gjøre noe, vet jeg ikke.

- Pappaen tar ut gradert pappaperm. F.eks en dag i uken + er hjemme med barnet når jeg begynner på skolen neste august 2012 og til over jul. Da får vi jo i tillegg kontantstøtte? Gjør vi ikke?

 

MEN, jeg har en liten jobb ved siden av studiene i en butikk hvor jeg har sagt at jeg ikke vil bli satt opp på vakter i juni og juli fordi jeg ikke vet hvordan form jeg kommer til å være i.. Kan jeg da si til NAV at min arbeidsplass ikke har bruk for meg i sommer og at jeg er arbeidsledig.? Det vil si ; kan jeg søke dagpenger fra juni og frem til permisjonen starter ca midten av august?

Lenke til kommentar

Tror jeg begynner å få litt grep om dette nå, men vet ikke om jeg har forstått dette riktig.

 

Jeg er student, studerer 100%. Planen vår er at jeg skal fortsette å studere, få ut engangstønad og far skal ta hele permisjonen. Blir det da riktig om far tar ut gradering kan jeg få omgjort lån til stipend for det året han skal være hjemme? Men med den nye lovendringen, kan han ta ut 10% gradering? Dette skal gå greit da kan han jobbe inn dette i sommerferien. eller er den nye lovendringen slik at far ikke kan ta ut under 50% gradering for at jeg skal kunne få omgjort lånet til stipend? Håper noen kloke mennesker som vet dette kan svare meg :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ser ut som vi er i samme situasjon! Skal du faktisk studere eller skal du kun stå oppført som student? Jeg har ikke satt meg inn i hvordan permisjonen da vil fungerer for min samboer, men han kan vel ta ut permisjonen når han vil innen barnet er 3 år? Er det slik at han ikke kan ta ut så så mye det første året fordi vi da kan miste stipendet fra lånekassen? Det der må jeg sjekke mer oppi.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg begynner på skole til høSten 2011 på bachlor program. Venter unge i januar/feb men jeg tenker jeg vil fortsette å studere etter fødsel, og få fullført d påbegynte året.

Far jobber i Nordsjøen, så hN er borte 4uker og hjemme tre. Og jeg lurer på hva som er lurest å å gjøre iforhold til det og hvordan få krav på mest?

 

1. Jeg tar engsngsstønad og fødselspenger hvis jeg har rett på det kommer snn på om jrg får i Jan/februar. Eller er de så nøye på at man må ha studert 6månder? Hvis de er så får jeg heller ha d litt ekstra tøft når mannen er på sjøen, så kan han ta seg ungen når hNer hjemme og har fri.

 

Men hvordan blir d med forldrepenger kan far ta foreldrepenger i29 uker? Men siden han har en rotasjon jobb er d unødvendig for oss at han trenger å ta 29uker i tillegg. Så spørsmålet er, må han graders ne

stillingen sin? Eller kan han ta de 29ukene og dele opp over hver gang han har "fri" hjemme 3uker: 29/3=9'6 ca Altså over ti måneder.

 

Pleas svar :-)

 

 

 

Er d noen som har erfaring tips eller råd om dette?? Hadde blitt utrolig takknemlig!

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei!

Dere som har valgt/skal velge løsningen med engangstønad, at far tar ut gradert foreldrepermisjon mens dere samtidig er hjemme. Er dere helt sikre på at Lånekassen går med på dette? Altså, at dere står oppmeldt som studenter samtidig som dere får fødselsstipend? Jeg har vært gravid en gang tidligere som student, og synes å huske at jeg måtte melde fra til studiestedet om at jeg var i permisjon.. Isåfall vil det jo skape forsinkelser hos Lånekassen med ekstra mye lån. Jeg er nemlig på grensen ift. forsinkelser i studieløpet mitt ift. om jeg igjen får lån eller ikke. Håper noen hjelpsomme sjeler der ute kan gi meg et godt svar på dette.

 

Samtidig er det jo en mulighet å utsette foreldrepermisjonen for far, for de fedrene som rett og slett ikke har mulighet til å være så lenge bort fra jobben. Det jeg lurer på da er om far må benytte hele de ni(eller er det ti?) månedene, eller om han kan velge hvor lenge permisjon han selv vil ha?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei :)

Min samboer jobber offshore, der han er 2 uker på båt og har 4 uker fri.

Betyr det da at han kan ta ut permisjon i sine fire uker med friturn? Slik at han da mottar lønn fra arbeidsgiver og fra nav samtidlig?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, har nå lest alle kommentarene her, og har blitt meget mye klokere. Derimot er det en ting jeg lurer på. Hvordan blir det om mor tar ut foreldrepenger, og ikke engangsstønaden fra nav?? Får mor da fortsatt fødselstipend om far tar ut foreldrepenger i gradert stilling? Eller kan man velge om hvem som tar ut foreldrepengene i gradert stilling??

 

Jeg hadde satt stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei! Dette var veldig interessant. Men jeg må bare spørre, for å få det inn med teskje.

 

Altså. Jeg er 100 % student, med termin i juni 2014. Høsten 2014 vil tredje og siste året. Jeg skal fortsette som 100 %, hvert fall på papiret. Jeg vil få foreldrestipend fra lånekassen, og ta ut engangsstønad fra nav.

 

Far er lærling, og kan ikke ta permisjon og være hjemme, så han vil fortsette og jobbe (80%). Har han noen rettigheter til å få foreldrepenger i tillegg til lønnen da? Er det noen smutthull for at vi skal få mer utbetalt i måneden?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har peiling på hva som ville lønne seg for oss?

 

Han jobber 100% og jeg er fulltidsstudent med 50% stilling ved siden av. Jeg ønsker permisjon fra studiene og jobb pga sykdom. Blir for mye med studier, baby og sykdom

 

Anonymous poster hash: 1c287...f1b

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg forstår ikke helt det her med restetorget.. 

Jeg har nå tatt permisjon etter 2.året på lærerutdanning 5-10 heltid, da omtrent alt er obligatorisk og de ikke kan tilrettelegge slik at jeg kan gå på skolen. Jeg har nå søkt Engelsk påbygging 30stp, fulltid (med da bare ett semester) på restetorget.. OM jeg får den plassen teller ikke dette da? Får ikke samboeren permisjon da? Han er forresten i full jobb. 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle lage et oppsummerende innlegg om den løsningen jeg vil anbefale for gravide studenter. Denne løsningen fungerer der: mor er fulltisstudent, med ingen eller lav ekstra inntekt. Far kan enten arbeide fullt eller være student med en ekstrajobb. Forslaget går ut på: - Mor tar ut fødselsstipendet fra lånekassen. - Mor tar ut engangsstønad fra NAV. - Mor melder seg opp som student med minst 75% progresjon. (Stilles ikke krav at mor verken møter eller står på eksamen). - Far tar ut de 29 ukene med foreldrepenger familien har rett på. - Mens far har sine uker med foreldrepenger kan han fortsette å studere, dersom han er student, eller kan bare ta helt fri og kose seg med familien. - For at mor skal få fødselsstipend, og ikke vanlig studielån må far ta ut foreldrepengene i gradert stilling. Det stilles ikke krav til hvor mye han må jobbe. Han kan jobbe i feks 20% eller 80%. Virkningen av dette blir: - Mor får engangsstønad. (33854,-) - Mor får to semestre med lån gjort om til stipend. - Mor får også stipend i sommerferien (om de 42 ukene omfatter denne perioden). - Far får utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver, etter hvor mye han arbeider. - Far får utbetalt fra NAV, det han ville fått utbetalt ved å ta 29 uker fri basert på sin inntekt. Den store forskjellen på denne modellen og det som vanligvis gjøres er at far får utbetalt foreldrepenger i 29 uker. Dette er rett og slett en bonus i forhold til hva som er vanlig. Dette opplyser selvsagt verken NAV eller Lånekassen om. Årsaken til dette ligger i et smutthull i systemet. Det har vært slik at om en tar ut fødselsstipendet, så kan ikke den andre ta ut foreldrepengene. Dette for at begge ikke skal være hjemme samtidig. Når NAV innførte regler om gradert uttak så måtte en arbeide i minst 50% stilling. Lånekassen åpnet da opp for at en kunne få fødselsstipend om den andre tok ut graderte foreldrepenger. Når så NAV for et år eller to siden åpnet opp for at en kunne ta ut graderte penger i e hvilken som helst stilling, så valgte Lånekassen å ikke endre på regelverket. Derved ble dette smutthullet åpnet enda mere opp.

 

Jeg forstår ikke helt det her med restetorget.. 

Jeg har nå tatt permisjon etter 2.året på lærerutdanning 5-10 heltid, da omtrent alt er obligatorisk og de ikke kan tilrettelegge slik at jeg kan gå på skolen. Jeg har nå søkt Engelsk påbygging 30stp, fulltid (med da bare ett semester) på restetorget.. OM jeg får den plassen teller ikke dette da? Får ikke samboeren permisjon da? Han er forresten i full jobb. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! Ser dette er en gammel tråd, men finner ingen nyere der det virker som at folk har like mye peiling. Krysser fingrene for svar her!

Samboeren og jeg snakker om å prøve og bli gravide i løpet av høsten, slik at barnet kommer etter eksamener sommeren 2018. Vi lurer derfor på hvilke rettigheter vi har med tanke på foreldrepenger, permisjoner osv.

Jeg (mor) tar en mastergrad og skal "bare" skrive den skoleåret 18/19. På den måten har jeg altså mulighet til å studere 100% uten å være på skolen, og kan derfor være hjemme med barnet hele året. Ved siden av studiene har jeg hatt en deltidsstilling på ca 35% (annenhver helg og en kveld i uka), og har skattet det tilsvarende.

Samboeren fullfører en bachelor i mai 2018, og har ikke bestemt seg for hva han gjør videre. (Altså vil han ikke være student når barnet evt kommer til verden om han ser seg fornøyd med bachelor). Han har også en deltidsstilling, men har foreløbig ikke skattet fra denne da Han akkurat har begynt i jobben og ikke kommer til å gå over frikortet. Han kommer derimot til å skatte i 2018. (Tipper stillingsprosenten er rundt 30)

Hvilke rettigheter har vi? Siden jeg får full "permisjon" uten å måtte ta det ut, kan jeg flytte den over på han? Dersom han velger å studere videre, hvilke rettigheter får vi da? Og om han jobber? Da forhåpentligvis i en 100% utdanningsrelatert stilling? Hva kan vi hente fra NAV og hva kan vi hente fra lånekassen?

På forhånd takk for tilbakemelding, vi går en spennende tid i møte. Det hadde vært betryggende å vite at det økonomiske var greit! Også om det å utnytte mitt "skriveår" som mammaår lønner seg.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...