Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

Det første først. Det er riktig at hans arbeidsgiver må gå med på at han arbeider gradert stilling. Hvilken størrelse stillingen er på må han avtale med arbeidsgiver. Det kan nok uten problem variere fra 20% til 80%, så arbeidsgiver og dere kan nok finne en løsning som kan fungere for dere.

 

Tipset for å lykkes i en slik forhandling er å finne ut hvilke behov/hvilke interesser arbeidsgiver har. Om det er fleksibilitet, så forsøker dere med det, om det er mye arbeid så tilby 80% arbeid, om det er lite arbeid så tilby 20% arbeid.

 

 

Jeg har tidligere hørt om frykten for å miste studieplass om en tar permisjon og så melder seg opp i noe annet ved siden av. Jeg har fortsatt ikke funnet ut hvorfor dette fryktes... Dersom dette er et reelt problem så må en informere skolen om at en tar permisjon fordi en skal få et barn, og at en gjerne vil bruke permisjonstiden til å øke ens kompetanse i noe annet. Skolen må forstå at en ikke kan følge opp den obligatoriske undervisningen med et spedbarn, og må føye seg etter dette.

 

Den praktiske løsningen er da restetorget. Pass på at du sjekker de obligatoriske kravene for alle fagene, slik at du ikke tar noe du ikke får lov til å møte til eksamen i (selv om det er greit at du stryker).

 

 

Lånekassen har ingen hindringer mot at en arbeider mens en mottar fødselsstipend. NAV har heller ikke noe imot at en arbeider når en mottar engangsstønad.

 

Derfor er det ikke noe problem at du arbeider også (om du har overskudd til det da... :) )

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Tromsøstudent:

 

Så akkurat på profilen din, og fikk bekreftet min mistanke (grunnet på måten du skriver på) om at du er jusstudent. :-) Du er flink til å fremstille reglene på en lettfattet måte, bra!

 

Jeg lurer litt på hva som egentlig menes med "etter fødselen eller omsorgsovertakelsen" i ftrl. § 14-13.

 

Betyr det 6 uker etter fødselen, eller betyr det når som helst etter fødselen innenfor det totale antall uker av stønadsperioden?

 

Er vilkåret for at far skal kunne ta ut selvstendig opptjente foreldrepenger at mor går ut i studier 6 uker etter fødsel, eller kan mor være hjemme en periode med fødselsstipend fra lånekassen (eksempelvis 20 uker), for så at far tar ut restrerende (eksempelvis 9 eller 19 uker med henholdsvis full eller redusert sats) i det mor går ut i studier?

 

Skjønte du hva jeg mente?

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Har du noen tips til hvilke utdanninger som pleier å ligge på restetorget som går ann å søke på? Kanskje psykologi grunnfag, men det pleier vel ikke ligge på restetorget? (Vet at dette blir litt utenom, men :) )

 

Det er vel ikke så sannsynlig at skolen finner ut at jeg søker på et annet studium via samordna opptak likevel... Og blir det spørsmål kan jeg jo også si at jeg var usikker på om jeg ville fortsette mitt nåværende studium etter permisjonen og ville forsøke noe annet i tilegg.

 

 

Lenke til kommentar

De 6 første ukene etter fødselen er forbeholdt mor, det stemmer. Men så kan dere: ha en pause i foreldrepengeutbetalingen.

 

Det vil si. Du som student har tatt ut engangstønad. Dere ser at det passer best at far begynner på permisjon etter jul. Da kan han ta 29 uker fra 1.januar om han vil. Så lenge dere informerer Nav om at det skal vær en pause i foreldrepengeutbetaling fra juli til desember.

 

Sånn har jeg skjønt reglene: "Med fleksibelt uttak menes utsettelse av perioden eller gradert uttak av foreldrepenger i en lengre periode.

 

Du kan utsette perioden ved å arbeide i en 100 % stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager. I tillegg må stønadsperioden som hovedregel ha vært tatt sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet" (klippet fra Nav.no)

 

Tar jeg helt feil nå, så må dere si fra!!

Lenke til kommentar

Jeg så først i dag bestemmelsen om utsatt uttak. Jeg har forsøkt å sett på den, men er litt usikker på hvordan dette praktiseres i praksis.

 

Regelen om dette står i § 14-10 og 14 -11.

 

Lovteksten sier at faren ikke kan påbegynne uttak før 6 uker etter fødselen. Bestemmelsen sier ikke noe om når han kan påbegynne uttaket.

 

Så i § 14-11 står det at uttaket kan utsettes dersom en er i feks fulltidsarbeid eller ferie.

 

Av lovteksten så synes det som om den løsningen som tiger82 skriver, og som jeg tidligere har framholdt er den riktige. Dvs at far kan velge å påbegynne uttaket av foreldrepengene til feks etter jul.

 

 

Når jeg har lest i rundskrivet er jeg blitt litt i tvil. Det er ting i rundskrivet som tyder på at foreldrepengene for far starter etter 6 uker etter fødselen og det er ting som tyder på at den kan utsettes så lenge en ønsker.

 

Så jeg er rett og slett ikke sikker.

Lenke til kommentar

Hei!

 

En saksbehandler fra NAV sa at for det tilfelle at kun far har opptjent rett til foreldrepenger vil fars stønadsperiode starte -12 uker- etter fødselen, og at dersom han ikke starter å motta foreldrepenger på dette tidspunkt vil hans stønadsperiode bli redusert tilsvarende. Videre at han må ta ut sin stønadsperiode innenfor ordinær stønadstid ( 51 uker (med redusert sats)).

 

?

Lenke til kommentar

Annonse

"Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.

 

Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon."

 

Klipper fra nav.no jeg.

 

Etter hva som står her vil jeg påstå at 1222 har fått gale opplysninger fra saksbehandleren ved NAV.

 

Lenke til kommentar

Er det rart jeg er fullt forvirret. Jeg skal personlig oppsøke nav, ta med meg lovboken og kreve å få snakke med en saksbehandler som er jurist. Loven er tydeligvis for vanskelig å praktisere.

Lenke til kommentar

Jeg er også en av de som må ha det inn med t-skje, Tromsøstudent. Er så redd for å gjøre noe feil, så hvis du kan svare meg på følgende vil jeg bli veldig glad: (Er glad for all hjelpen du har gitt oss uansett)

 

1. Jeg er fulltidsstudent og far er i full jobb. Vi planlegger å få barn nr 2 i februar/mars/april 09. Jeg er ferdig med studiene i mai 09, da jeg skal levere min 60 poengs masteroppgave. Kan jeg søke om permisjon fra masteroppgaven, melde meg opp til et annet årsstudium uten obl. oppmøte/oppgaver, møte opp til eksamen og gjøre så godt jeg kan, evt levere blankt, og på denne måten gi far 29 uker med 100% lønn (evt 39 uker med 80% lønn)? Dvs lønn for de dagene han er på jobb og at NAV dekker resten - det har jeg skjønt :) Har jeg forstått det riktig?

 

2.Har du noen formening om hvor mye far kan få utbetalt i disse 29 ukene? Skjønner at du må ha noen tall her. La oss si at han har en bruttolønn på 6000 i uka og skal ha permisjon 2 dager i uka i 40 uker. (Regner med at vi taper litt på å gjøre dette i forhold til om han jobber fullt, men det er jo verdt det hvis ikke tapet er for stort)

 

På forhånd tusen takk :-)

Lenke til kommentar

Hei!

Noe jeg ikke skjønner helt her. hva om både mor og far er studenter, og far ikke vil avbryte utdannelsen sin? får han da allikevel foreldrepenger? eller er det da bare engangsstønad og fødselsstipend. også lurte jeg på om fødselsstipend er iberegnet, et alternativ eller noe som kommer i tillegg til barnetrygd/forsørgerstøtte, osv... helt ny her, og skjønner ikke hvordan dette skal kunne funke:(

Lenke til kommentar

Kjære tromsøstudent! Håper du vil ta deg tid til å svare på et lite spørsmål:-)

 

Jeg er heltidsstudent og far jobber fulltid.

 

Jeg har gjennom hele dette studiet vært sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme og får derfor ikke tatt de eksamenene som jeg skulle hatt nå. Jeg vil være sykemeldt ut svangerskapet (termin 8 august), og får derfor legeerklæring på at jeg ikke kan ta disse eksamenene. Derfor så ønsker jeg å ta disse fagene etter at baby er født, men da må jo selvfølgelig være hjemme. Som du sikkert forstår er ikke dette 100% fag for 1 år, men et semester. MEN jeg er jo tatt opp til heltidsstudie, og skulle nå vært ferdig med mitt første år av en bachelorgrad i økonomi og administrasjon.

 

Da vi var og snakket med nav, så fikk vi som svar at så lenge jeg var student og fikk dette på papiret fra skolen, så ville far kunne være hjemme. Men dette høres jo for godt ut til å være sant? Vet du noe om dette?

Egentlig så vil jeg jo være heltidsstudent etter jul, men ikke nå etter sommeren. Jeg vil kanskje ta noen fag, men hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta 100% fag. Jeg ønsker jo å være hjemme litt med min baby jeg også:S

Dersom ikke far har rett på å være hjemme, hva har vi rett på da? Det må da være en måte vi kan kombinere dette på?

 

Krysser fingrene og håper på svar fra deg!:-) Ser du har gitt så flotte og utfyllende svar til mange andre:-) Snilt av deg å hjelpe! Er jo så sinnsykt masse å sette seg inn i...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oj, dette virker jo for godt til å være sant! Har riktig nok hørt om folk som har benyttet seg av det før. Spørsmålene til deg blir da som følger... Jeg er fulltidstudent og har en deltidstilling ved siden som tilsvarer under femti pst. Pappaen er i full jobb, og har derfor ikke krav på sin fedrekvote. Kan denne løsningen fungere for oss, selv om jeg jobber og ikke kommer til å motta engangstønad?

 

Og en annen ting som kanskje du vet.. Jeg holder nå på med et årsstudium ved universitetet, og har desverre ikke rett til å gå opp i eksamen ved ett av fagene, rett og slett fordi jeg har vært for dårlig(grunnet graviditeten) til å fullføre de obligatoriske oppgavene som er pålagt. Dum som jeg er har jeg ikke søkt permisjon. Er jeg da "forsinket", som det så fint heter? Mister jeg da retten til pengene fra lånekassen etter at barnet er født? Jeg vil fra høsten av hoppe over på et bachelorstudium, og gå der frem til terminen i november. Er det godt nok for å motta disse pengene, eller er løpet for min del helt kjørt?

Lenke til kommentar

Ja denne løsningen kan fungere for dere.

 

En løsning er at du tar ut engangstønad (det er valgfritt om du vil ta den eller foreldrepenger (tror jeg)) og pappen tar hele permisjonen. dvs 29 uker på far.

 

En annen løsning er at du velger foreldrepenger og tar permisjon i for eksempel 24 uker. Og så kan pappaen ta 20 uker permisjon etter det.

Dersom du velger å ta ut foreldrepenger må du regne på det sånn at du får mer utbetalt netto foreldrepenger i løpet av de ukene du tar permisjon enn det engangstønaden tilsvarer (33500kr)

 

Eksempel: du tjener 8000kr netto per mnd. Da må du ta ut foreldrepenger i mer enn 18 uker for at det skal lønne seg å velger foreldrepenger kontra engangstønaden.

 

Så det krave som stilles fra NAV er at du er yrkesaktiv eller student når far tar ut foreldrepenger.

 

Du kan være forsinket med opptil 60stp før lånekassen begynner å nekte deg studiestøtte.

 

Så løpet er nok ikke kjørt for din del :)

 

 

Lenke til kommentar

Annonse

OK.. da tror jeg at jeg forstår.

Jeg er student med termin i januar.. far jobber 100%.

Jeg skal gå 100% på skolen samtidig som jeg er hjemme. Så da får jeg fødselsstipend, og engangsstønad fra nav.

Sambo kan da ta ut 29 uker med graderte foreldrepenger.

Det jeg er usikker på.. må han ha en gang i uken eller kan han ta en uke her og en uker der?

Lenke til kommentar

Du får fødselstipend for sommeren også.

Angående om din sambo kan jobbe ei uke så ha fri ei uke, og om det blir regnet som gradert uttak vet jeg ikke. Det står ikke opplyst noe minimumsgrense hos nav på for hvor yrkesaktiv man må være ved gradert uttak.

 

Så da må du nesten høre med lånekassen om hva de legger i gradert uttak.

Lenke til kommentar

Utrolig flott at noen engasjerer seg på dette emnet:-)

Lurer på om noen kan se på min situasjon??

 

Jeg studerer fulltid, og skal fortsett med studier til høsten også. Jobber i tillegg 60% ved siden av fulltidsstudier. Mannen min jobber fulltid og har fast stilling. Dersom vi blir gravide det neste skoleåret, hvordan stiller vår situasjon seg i forhold til smutthullene?

 

1. Får jeg både støtte fra Lånekassen + foreldrepenger som jeg har tjent meg opp?

 

2. Hvordan blir fars situasjon her? Kan ha ta gradert uttak?

 

3. Om vi føder våren-09, må jeg da søke nye studier til høsten 09 for å få støtte fra lånekassen? Og de studiene trenger jeg ikke å fullføre?

 

Det ble mange spørsmål! Håper på forklarende svar:-)

Lenke til kommentar

1. For å få støtte fra lånekassen må du være tatt opp i utdanning og hatt rett på støtte siste 6 mnd. Da kvalifiserer du til fødselstipend.

 

1. Foreldrepenger får du fra NAV. Sier de at du kvalifiserer til det får du det av de.

 

Du kan motta både fødselstipend og foreldrepenger

 

2. Far har rett på ferekvoten 6 uker, siden du jobber over 50%.

Skal han ta permisjon utover det, stiller det krav til deg at du enten er i 75%jobb eller 100% studie. Eller en kombinasjon som utgjør 100%.

 

3.Riktig. Fra lånekassen sine sider: "Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen."

 

I forhold til smutthullet er at dere kommer bedre ut siden dere begge har rett på foreldrepenger. Smutthullet er igrunn tenkt ut på studenter der mor ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger. For da har vanligvis ikke far rett på noen ting. (i alle fall ikke som vi blir opplyst om) Men pga dette smutthullet gjør det det mulig for far å kunne få permisjon dersom mor fortsetter å studere. Smutthullet har egentlig til hensikt å hjelpe far til å få de samme rettighetene som andre menn har når mor jobber over 50%.

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Siden jeg har gått fulltidsstudie dette året, så medregnes vel det i de 6 mnd man må ha rett på støtte fra lånekassen? Altså inkludert sommerferien, selv om studiene er uavhengige av hverandre?

 

Lenke til kommentar

For en fantastisk tråd! Ære være Tromsøstudent:-)

 

Så spørsmål jah..

Er nå ferdig med en bachelorgrad, og har termin i sommer.Har kun rett på engangsstøtten,og søkte meg dermed inn på et årsstudium for å få fødselsstipend. Så: MÅ jeg ta dette studiet opp igjen senere? Noen sier at fødselsstipendet blir omgjort til lån om man ikke gjør det..

Og skal jeg nå først søke om stipend og lån, SÅ søke om fødselsstipendet når ungen er født..?

 

Tusen takk for svar:-)

Lenke til kommentar

Hei tromsøstudent : ) Det var akkurat dette jeg trengte. Ei dame som har satt seg inn i alle ordninger som jeg ser svart på å starte på. Jeg lurer på om du kan hjelpe meg litt eller gi meg noen råd på hva som er lurest for oss å gjøre i vårt tilfelle. Jeg er ferdig studen nå i juni. Jeg har ikke fått fast stilling enda, men skal jobbe fast hele sommeren, og tror det er muligheter for å jobbe fulltid etter sommeren .Har termin i begynnelsen på februar. samboeren min har et år igjen som master student og jobber deltid ca.20-30 % utenom studiene. Det jeg lurer på er : - Har far krav på noe stipend eller lignende fra Lånekassen eller NAV?

- Er det smartest for meg å melde meg opp til et fag til høsten? Uten å ta eksamen. Er fristene for å melde seg opp til et nytt fag til høsten gått ut? eller, kanskje det er mulihet for å melde seg i ettertid?

- Kanskje det er for sent å melde i fra til Lånekassen om studier til høsten?

- Vet du om fødelspenger regnes ut fra de 6 beste lønnte mnd i svangerskapet?

 

Det jeg er redd og usikker på er om jeg klarer å fullføre de 6 neste mnd i jobb. Hvor skal vi da få penger fra? Noen som har peiling på dette og kan gi meg noen gode råd.

 

Snart ferdig med studentilværelsen

Lenke til kommentar

Hei!

 

Min mann er selvstendig næringsdrivende, har det noe å si for hans rett til foreldrepenger mens jeg er under utdannelse?

har tenkt å ta et "lett" studie siden jeg egentlig er ferdig utdannet når vi planlegger å få barn, hva skjer dersom jeg ikke klarer å ta de obligatoriske innleveringene for å få rett til å gå opp til eksamen?

 

Kan far også fordele sin permisjon utover tre år dersom jeg begynner å jobbe i mellomtiden og ikke lenger er student?

 

håper jeg kan få hjelp til dette, det er lissom det siste jeg trenger å ha på plass:)

 

 

Lenke til kommentar

hei!

tusen takk for at du tar av din tid til å svare oss!

jeg er student på heltid og min kjære er også student. vi jobber begge ca annenhver helg ved siden av studiet, mens han i tillegg jobber som selvstendig næringsdrivende(uten så mye inntekt foreløpig).

 

han er ferdig med sin bachlor når baby kommer. vi lurer på om han bør melde seg opp til master for å få ta del i dette smutthullet du snakker om?

han skal være hjemme mens jeg skal fortsette å studere. vil dette gjelde oss også?

 

tror ikke du aner hvor mye du har hjulpet oss her inne!:)

Lenke til kommentar

Dere kan ikke begge motta fødselstipend fra lånekassen samtidig. Så derfor er det ikke nødvendig for din samboer å melde seg opp til studie. Da kan heller du motta fødsestipendet.

 

Smutthullet har betydning dersom du har planer om å ikke ta permisjon fra studiene sånn at din samboer kan være hjemme med foreldrepenger. Men nå kommer jo det an på hvor mye han tjener i mnd. Husk på at dersom han kun skal motta foreldrepenger (og ikke være student) så får han mindre i mnd enn hva han har hatt til nå.

 

Eventuelt kan han jo begynne på en master. Sånn at dere får de ekstra pengene. Men det gir jo mer for han i studielån.

 

Det mest øknomiske ville vært at han begynte å jobbe 100% etter bachelor. Og du tar permisjon (eller følger studiene hvis du greier det).

 

Men det økonomiske må veies opp med det å ha pappan hjemme på fulltid.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...