Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #1 Del Skrevet 1. april 2008 Hei! Beklager at jeg er anonym, men siden jeg ikke er gravid enda, så venter jeg med å bruke nick! Jeg håper en gravidtet er rett rundt hjørnet, igjen..Mistet i sa i feb! Men, det som er poenget er at det ligger veeeldig for meg og samb å få tvillinger. VELIDIG. Jeg spurte et par spådamer her inne, og de kunne se at sjansen var stor for at jeg får tvillinger når jeg blir gravid igjen. For å være ærlig tenker jeg egentlig; hjelpes! Jeg er bare 20 år, blir 21 hvert øyeblikk. For ung tenker noen, akkurat passe synes jeg! Sambo og jeg har bodd sammen i 3 år, og vært sammen i 4. Dette er noe begge ønsker! Han er i full jobb, og jeg er fulltidsstudent på høyskole + helgejobb. Sikkert noen som også mener det er dumt å planlegge barn i studietiden, men jeg har alltid ønsket meg barn tidlig. Og studere kan man gjøre hele livet om man vil. Men det jeg lurer litt på er, hvordan det er å vente tvillinger? Når kan jeg feks ikke være på skolen mer - når må jeg gi meg emd helgjobben? Hva slags støtte får vi fra lånekassa osv. Rettigheter? Jeg vil gjerne høre hvordan du opplever det å bære tvillinger, og hvordan det er å ha de... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 1. april 2008 #2 Del Skrevet 1. april 2008 Hei! Jeg er også student og tvillinggravid! Fra lånekassen vil du få støtte i form av stipend i 10mnd dersom du kvalifiserer til vanlig studielån/stipend. Når det gjelder hvordan det er å gå tvillinggravid så er det nok forskjellig fra gravid til gravid! Mitt svangerskap har absolutt ikke vært enkelt, så jeg har ikke vært på skolen siden ordinær ultralyd der det ble oppdaget tvillinger. Dette grunnet komplikasjoner med den ene tvillingen som har ført til mange reiser tur retur oslo (bor på sørlandet) for oppfølgning på riksen. Bekkenet har også blitt veldig dårlig slik at jeg uansett ville hatt problemer med å følge undervisningen nå Kjedelig i og med at jeg kommer til å bli halvannet år forsinket med utdannelsen min, men det er jo også mye pga masse obligatorisk undervisning som gjør at jeg ikke får ta eksamen pga fravær. Jeg ble nødt til å bruke krykker fra uke 18 og har løfteforbud og problemer med mye kynnere ved lite aktivitet, slik at jeg allerede har vært innlagt for avlastning på føden innen uke 27. Men sjansen for å få et enling svangerskap er vel større enn et tvillingsvangerskap uansett, og da kan det jo hende at du er supersprek helt frem til fødsel! Og selv om du skulle få tvillinger så kan man jo være sprek Syns personlig ikke det er dumt å planlegge barn i studietiden, har jobbet endel år før jeg begynte på studiene, og man er aldri så fleksibel som når man studerer! Og støtteordningene til lånekassen er gode! Men det er slitsomt å ha småbarn og studere, jeg har en gutt på 2 fra før og det tar mye tid og krefter selv om det er det beste som finnes Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137319438
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #3 Del Skrevet 1. april 2008 Takk for at du svarte Hvordan går det nå med deg og tvillingene dine? Men, hva gjør du med tanke på skolen nå? Siden får vært der? Sykemelding eller? Hva slags søtte får du fra lånekassa nå som du er hjemme?:S Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137320197
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 1. april 2008 #4 Del Skrevet 1. april 2008 Det går bra med meg og tvillingene, ruger så godt jeg kan på sofaen Er sykmeldt fra skolen, og tror lånet blir omgjort til stipend også den perioden jeg er sykmeldt, men har ikke fått sjekket helt opp i det enda.. Tar permisjon fra skolen halvannet år nå over sommeren, hvor jeg vil få støtte fra lånekassen de første to semestrene, det neste semesteret blir jeg hjemme uten støtte, også begynner jeg på igjen januar 2010. Men der er jeg heldig, med tanke på at vi har muligheten til at jeg er hjemme uten lønn/stønad. Bare hyggelig å legge igjen svar, nå er det foreløpig kun jeg som har svart så da har du desverre ikke flere erfaringer å sammenligne.. enda i allefall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137320878
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #5 Del Skrevet 1. april 2008 Okej, så dere har økonomi til at du kan gå 1 år uten støtte ? Men, hvis jeg har termin i januar 2009 (altså blir gravid i april/mai dette året!) Og ikke få fullført 1 semester av det skoleåret 08/09. Jeg må ta perm tidligere enn planlagt på grunn av at jeg har tvillinger. Da må jeg begynne på skolen igjen i aug da? 2009! Da er jo ungene bare 7 mnd :/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137321096
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 1. april 2008 #6 Del Skrevet 1. april 2008 Du blir evnt. sykmeldt frem til 3 uker før fødselen, og går deretter ut i permisjon. Slik at du får permisjon først ved vanlig permisjonstid. Da kan du ha permisjon i 42 uker tror jeg, men det står ganske greit forklart på www.lanekassen.no Vi har det greit uten at jeg er nødt til å ha støtte, så vi tar det litt som det kommer når jeg føler meg klar for å gå tilbake til studiene. Var hjemme 2 år etter sist fødsel og ser ikke bort ifra at det kan bli aktuelt denne gangen også. Så er heldige der! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137321499
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #7 Del Skrevet 1. april 2008 Okej, skjønner. Men hvis jeg må bli sykmeldt før da? Får jeg vanlig stipend/lån i måneden da? :S Uff, mye man skal sette seg inn i. Det som er litt skummelt med å bli gravid i studietiden, vet aldri hvordan svangerskapet blir :S Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137321626
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 1. april 2008 #8 Del Skrevet 1. april 2008 Mener du får vanlig støttebeløp pr måned under sykmelding, og evnt. gjort om lån til stipend. Får i allefall det ved alvorlig sykdom, men har som sagt ikke sjekket ang graviditet enda.. Litt sløv! Hadde man hatt en garanti for et perfekt og enkelt svangerskap hadde alt vært så mye bedre Men det vil altid være en mulighet for at ting desverre ikke blir slik man drømmer om. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137322022
Sognemor Skrevet 2. april 2008 #9 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg ble gravid med mitt første barn da jeg studerte til førskolelærer,siste året. Jeg var i superform og fullførte siste året, gutten ble født i februar siste året,så jeg var altså gravid over halve siste året også hadde jeg en liten baby etterpå.På mitt studie var det ikke så voldsomt mye obligatorisk siste halvåret, det gjorde det enklere for meg. men jeg drog med meg min lille baby på skolen fra han var 2-3 uker gammel...og frem til jeg var ferdig.Bodde 6,5 mil fra skolen,så det var litt pes,men gikk veldig greit. Ikke sikkert det er så enkelt på alle studier da..Som tvillinggravid var jeg også i kjempegod form egentlig,men ble veldig sliten de siste mnd..jobba fram til uke 28,men var uendelig glad da jeg kunne være hjemme. hadde to gutter fra før,noe som gjorde at jeg hade nok å styre med om jeg ikke var på jobb...!!Nå koser jeg meg hjemme med to søte gutter på 6 mnd!Vil nok si at det er vel lurere å vente med å bli gravid etter du er ferdig å studere,hvor lenge har du igjen forresten?Jeg angrer ikke på¨at jeg ble mor i studietida,men jeg hadde jo bare 4 mnd igjen da han ble født,,og uendelig glad for at jeg greide å fullføre studiet uten permisjon.Hadde nok blitt vanskelig for meg å fortsette å studere viss jeg hadde hatt pause...uansett lykke til med dine valg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137324198
Fanny08 Skrevet 2. april 2008 #10 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg er i uke 25 nå, har vært sykemeldt siden uke 20. Har hatt mye svangerskapsplager- sinnsykt trett,kvalm og ukonsentrert frem til uke 12. da var jeg også fullt sykemeldt, hadde ikke klart noe annet. Jobbet redusert fra uke 12 til 20, var sløv, men det var deilig å komme seg litt ut. Fra uke 20 gikk det raskt nedover. Mye hodepine, kvalm når jeg blir sliten, masse sure oppstøt, mye vondt i magen som vi ikke helt vet hva skyldes. Tror kanskje det rett og slett er vekten, har lagt på meg 14 kilo allerede og de sitter kun på magen. I tillegg er den langt nede, så jeg får et skikkelig press fra den. Orker enkelte dager kun å gå fra sengen til kjøkkenet og badet. Bare å ta en dusj er et ork. Andre dager kan jeg klare mer, men aldri en aktivitet som varer mer enn et par timer. En studenttilværelse med obligatorisk undervisning ville med andre ord vært umulig for meg omtrent hele svangerskapet. Hjemmestudium kunne jeg kanskje klart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137327692
Trillinger08 Skrevet 2. april 2008 #11 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg har ikke blitt gravid mens jeg studerte, men er av såkalt tvillingslekt så vi visste at det var store sjanser for at jeg ble gravid med tvillinger når det eventuelt skjedde. Det jeg ikke tenkte på var at vi har både eneggede og toeggede tvillinger i familien, og nå sitter jeg her, gravid med toeggede trillinger i uke 23. Vi var totalt uforberedt, og det er ganske stor forskjell å gå gravid med to i forhold til tre, ble sykemeldt med en gang og får masse oppfølging på sykehuset. Blir normalt innlagt når en er 24 uker på vei med trillinger og de blir statistisk født etter 32 uker. Vet ikke om dere kan utelukke trillinger, tenkte bare å si fra om at det er en mulighet for at det skjer. Lykke til både med studier og eventuell graviditet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137329334
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #12 Del Skrevet 2. april 2008 Okej, takk alle sammen. For at dere tar dere tid til å svare! Jeg er bare på første året på høyskolen. Jeg har alltid hatt lyst til å få barn tidlig, alltid. Så jeg blir 21, og for meg er det en fin alder. Jeg har gått på skolen helt siden jeg begynte, og ikke tatt meg fri år - slik som mange på min alder har gjort. Mange jobber litt mellom videregående og høyskolen. Så, jeg ser ikke på det som et problem. I min klassa er jeg den nest yngste, snittet er vel på 25 i klassa. (Altså, i første året på høyskolen. Så man kan studere når man vil, og så lenge man vil har jeg inntrykk av!) Min kjære kommer til å bli 22 år, hvis vi blir gravide snart!. Han er i full jobb, med fagbrev. Vi eier leilighet sammen, begge har førerkort og hver sin bil. Vi har vært sammen i 4 år, og forholdet er kjempebra! Så, vi føle at det blir rikgi for oss å få baby nå! Vet ikke om dere synes jeg er helt på jordet nå? Hadde jeg ikke vært feerdig med videregående, hadde ikke det å fått unge nå vært akutelt! Men, som jeg nevner, man går på høyskole i alle aldere, så det synes jeg ikke at gjør noe. HVIS jeg må utsette siste delen av 2 året 1 år! Men, det som er planen da.. er at hvis jeg bare får en baby, så skal far ta permisjon, og jeg skal gjøre meg ferdig med hele 2 året. Vi går på skolen bare 3-4 dager i uka, og har kjempe korte dager! Men får vi tvillinger, så tar jeg hele permisjonen! Så, jeg må vel være ærlig å innrømme at det å få bare en nå ville vært det mest ideelle for oss nå. Men, blir det to, så er vi kjempefornøyde! Tar gjerne imot råd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137318482-kj%C3%A6re-dere-som-har-eller-venter-tvillinger-kan-dere-se-hit-litt/#findComment-137329709
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå