Gå til innhold

Noen som vet, Hva har jeg rett på?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går første året på sykepleien har termin i begynnelsen av August. Satser på å gjøre ferdig alle eksamen før sommeren så jeg blir tatt opp til andre året. Jeg vil ta ett år permisjon men:

- Hva om jeg ikke består alle eksamen og er ett år forsinket fra før, får jeg ingenting, og hva gjør man for penger da?

- Får jeg noe penger i sommerferien?

- Hvor mye må jeg ha tjent for å få foreldrepenger fra NAV?

Hva bør jeg gjøre om jeg ikke tror jeg klarer eksamen? skaffe sykemld?

Takk fra de som svarer om noen har noen kloke ord=)

Fortsetter under...

For det første. En forsinkelse tar du igjen ved å ta eksamener uten støtte fra lånekassen. Det kan du for eksempel gjøre under permisjonen.

Du får støtte fra lånekassen når du er tatt opp til en utdanning og har hatt rett på støtte fra lånekassen siste 6mnd. Så i ditt tilfelle har du jo det. Så da får du fra lånekassen.

Fødselspenger får du også for sommeren. MEN du kan ikke søke om fødselspenger før ETTER at barnet er født, for du må legge ved fødselsatest. Da vil du få etterbetalt for 3 uker før fødselen.

Du må ha tjent minst 1/2G for å få foreldrepenger fra NAV. Har du tjent mindre enn det, vil du få engangstønad.

Dersom du tror du ikke greier eksamen, skaffer du deg sykmelding. Da kan du gratis ta konte eksamen. Dersom du velger å stille på eksamen og stryker, så må du betale konteavgiften når du skal ta eksamen omigjen. I forhold til lånekassen spiller det ingen rolle.

Det er to ulike ting som må holdes fra hverandre.

Det ene er retten til foreldrepenger.

Den opptjener du ved å arbeide i 6 av de 10 siste månedene før fødselen og ha hatt en inntekt som på året blir en halv G, som Tiger 82 refererer til.Husk at også sykepenger regnes inn som opptjening. Så om du ikke kan arbeide så mye som før på grunn av graviditeten, så kan det være taktisk lurt å sykemelde seg, for at det ikke skal gå ut over opptjeningsgrunnlaget (se nedenfor)

Det andre spørsmålet er om utregningen (opptjeningsgrunnlaget).

Utregningen skjer etter ganske kompliserte regler, som har som siktemål å gi deg utbetalt det du ellers ville fått utbetalt.

Dersom du har en fast stilling vil du få utbetalt for denne. Dersom du i tillegg arbeider ekstra, så vil det bli laget til et regnestykke for denne ektrajobbe som vil bli lagt på toppen av den andre inntekten.

Du må komme med litt mer presise opplysninger for at jeg skal ha en minste sjanse til å komme med et gjett på hva du vil få utbetalt.

Utgangspunktet er likevel at du ikke skal tape på å gå ut i fødselspermisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...