Gå til innhold

Hvordan gjør dere det som har termin nå i vår??

snart mor til 3

Anbefalte innlegg

er litt dårlig til å forklare ting jeg nå,men må prøve...

jeg har termin nå den 16 juni.studerer ved UIA og nå i sommer skal jeg og mannen min flytte til Tromsø for å fortsette utdannelsen der.

(en gang nordlænning alltid nordlænning..hehe)

teoretisk sett da vil jo jeg gå ut i permisjon den 26 mai om jeg skal starte permisjonen 3 uker før termin.

den 26 mai er jeg da ferdig med alle eksamene utenom 1 eksamen som er den 6 juni.Nå er jeg derimot ikke sikker på om jeg ønsker å gå tilbake på skolebenken etter permisjon. tenker at jeg skal se an økonomien vi sitter igjen med når vi da har to barn, for så å vurdere om jeg eventuelt skal gå ut i jobb istedenfor. Da kan mannen min gjøre seg ferdig med sin utdannelse og vi kan kanskje klare oss med mindre studielån.

Men jeg vil jo være ferdig med permisjonen min i MARS 2009. Frykter litt hva som vil skje om vi da ikke får barnehageplass til minsten til da. vi kan umulig overleve som en familie på 4 kun på et studielån. Kontantstøtte får vi jo heller ikke da,så dagmamma har vi ikke sjangs til..

Så det jeg tenker på eventuelt da er..hva om jeg ikke søker overflytting til Høgskolen i tromsø.Hvis jeg blir stående som student her ved universitetet i agder..vil jeg da fortsatt få studielån ut det semesteret,(dvs fram til sommeren 09?) hvis jeg ikke tar den siste eksamenen?

Jeg får ikke tatt eksamenen her i sør-norge nå uansett pga flyregler,så den 2 juni reiser jeg til nord-norge slik at vi kan føde barnet vårt der oppe. Har derimot fått beskjed om at jeg kan ta eksamen ved en annen høgskole.At universitetet her kan sende eksamen hvor enn i landet slik at jeg kan ta eksamen den 6 juni som oppsatt.

sitter her med omslagsheftet til hitos. fristen for å sende den inn er mandag. vet ikke hva jeg skal gjøre!

noen som har vært i samme situasjon eller bare kjenner regelverket bedre enn meg????

Fortsetter under...

Hei

Har to innspill.

Det ene er at jeg mener det er full barnehagedekning, og muligens vel så det også i Tromsø. Det er mulig at det neste barnehageår vil være noen ledige barnehageplasser her.

Det er derfor ikke umulig at du får barnehageplass i mars, men det er jo generellt vanskeligere å få det da enn i mai eller august.

Så til det andre.

Dersom du dropper en eksamen denne våren, så vil du jo ikke produsere det nødvendige antall studiepoeng og vil derfor henge etter.

Så om du er meldt opp som student neste vår, og får studielån fra mars til mai, og tar den ene eksamenen, så vil du jo bare ta igjen etterslepet.

Så om jeg har forstått problemstillingen rett, så ville jeg tatt eksamenene denne våren, og så meldt meg opp i et annet fag neste vår på Høgskolen eller universitetet i Tromsø.

Dersom du gjør dette, så vil du få ekstra studielån for 2-3 måneder noe som etter stipenddelen er mer enn 10.000 i lån, om du produserer de nødvendige studiepoengene. Det er jo noe å ta inn i regnestykket det også.

Velkommen til Tromsø!

full barnehagedekning vil jo kun tilsi at ved hovedopptaket i august er det full dekning..om man søker utenfor hovedopptaket teller man ikke i det bildet...

men umulig trenger det jo ikke være..spørsmålet er bare hva man risikerer om man ikke får barnehageplass.

nr to...

hvis jeg ikke tar den ene eksamen nå som jeg teoretisk sett burde kunne gjøre i og med at jeg allerede er gådd ut i permisjon når eksamen intreffer,vil jeg selvfølgelig bli hengende etter. akkurat det er jeg klar over..

men vil jeg da få støtte slik at jeg får tatt den ene eksamen året etter?

vil bare tro at det er bedre å få delta under forelesninger og slikt hvis jeg melder meg opp til nye fag,noe som kan bli vanskelig de første månedene av semesteret med en liten baby.

ja,jeg vet mange har gjort det før og klart seg bra,men husker litt for godt hvilken ammetåke jeg var i sist gang...

er bare redd det blir for mye rot om jeg starter med noe i tromsø nå,da jeg uansett da må ta siste året i bodø. (er der vi kommer fra og skal flytte tilbake dit om to år.de har bare ikke studiet mannen min skal studere i bodø,så derfor må vi flytte litt...)

studiene er jo ikke de samme i dette landet...fryktelig irriterende!!!

hvorfor kunne ikke bare alle høgskoler eller univeristet hadd samme pensum..kan forstå at ikke alle kan ha de samme studiene,men om de først har samme studiene så burde de jo ha samme innhold også...

nei,vet ikke helt hva jeg skal gjøre...men kan ikke risikere å bli sittende uten barnehageplass og uten studiested/jobb når jeg er ferdig i permisjon..det er rett og slett for risikabelt...

nå skal det jo sies at vi også blir å være hele sommeren i bodø det året og,så det å få seg jobb for så å måtte be om to måneders ferie er ikke noe jeg direkte ønsker...

huff...nei,skal ikke være lett dette...

jo takk :) gleder meg til å flytte til Tromsø..gleder meg til to år oppe i nordens paris.. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...