Gå til innhold

Er det greit å begynne å trene NÅR man allerede har blitt gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, så klart. Jobber som intsuktør og er utdannet innen trening.

Bare å ta det litt med ro til og begynne med. Trening er bare bra for både deg og barnet. Aldri for sent å begynne.

• 3 måneder senere...

Det er et par andre tråder jeg kunne spurt i også, men siden en instruktør har svart her håper jeg du kan svare meg også;o)

Jeg har hatt en MA og vil være litt forsiktig nå. Jeg er ganske dårlig trent, men trente aerobic med en del hopp og spurt fra januar til mai nå før sommeren, klarte å henge med, men var helt utkjørt etter timene. På slutten var jeg gravid uten å vite det. Jeg har jo lyst til å begynne igjen etter sommeren nå, men burde jeg kanskje velge noe annet - er glad i svømming også, og det er jo ikke belastende på den måten i det hele tatt. Vi er så få på den aerobicen at jeg har ikke lyst til å ta det spesielt roligere enn de andre...

Det er supert at du vil begynne å trene! Så lenge du synes det føles bra er det etter all sannsynlighet bra for fosteret også. De generelle retningslinjene sier at en skal være moderat under graviditeten. Dette er med andre ord ikke tiden for skippertak, men heller moderat trening regelmessig.

Styrketrening er ok så lenge du kan puste jevnt gjennom hele øvelsen. Du bør kunne ta 10-12 repetisjoner. Om du ikke klarer så mange er det for tungt - akkurat nå.

Utholdenhetstrening er også ok så lenge du holder deg unna de alt for intense treningsformene. Unngå trening hvor du kan få slag/støt i magen og trening med veldig høy intensitet (siden du ikke er vant med det). Etter hvert som magen vokser kommer du nok til å begrense trening med hopping og raske retningsforandringer, men det tar du ettersom det kommer,

Jeg har rikignok alltid trent mye, men jeg er utrolig glad for at jeg satte av tid til trening også under graviditeten (og at jeg var i form til det). Det blir tyngre og tyngre, men så får man igjen for det også! Første trilleturen etter fødselen følte jeg meg bloddopet. Kunne strene opp bakkene! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...