Gå til innhold

I dag har vi muligheten til abort. Og for alle dere abort motstandere, kanskje dette ville vært alternativet. Det er skrekkelig det. Ps ikke for sårbare individer.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sakset av Dagbladet;

Kvinnen som drepte to av sine nyfødte sjokkerte Sverige, men forskere mener mødre som dreper nyfødte kan handle i pakt med urgamle mønstre. Derfor slipper de også straff.

Kvinner dreper ikke. Det er noe vi alle «vet», uten å tenke mer over det. En klassisk undersøkelse av 600 drap i Philadelphia i 1958, viste at 95 prosent av drapshandlingene var foretatt av menn.

Andre studier viser det samme. Ikke bare i USA, men i Europa, på landsbygda i Brasil, i Uganda og India. Antropologiske studier tyder på at mønsteret er like gammelt som mennesket.

Nettopp fordi drapskvinner er så uvanlige, vekker deres ugjerninger ekstra oppmerksomhet. Slik også da det i mai ble avslørt at en svensk kvinne hadde drept sine to nyfødte barn og lagt dem i fryseren.

Spedbarnsdrap er rystende. Uforståelig, tenker vi når en kvinne tar livet av sine egne. Slik Inger i Hamsuns «Markens grøde» satte sitt barn ut i skogen for å dø og selv endte på straff i Trondhjem.

Uforståelig?

Når slike saker avdekkes, tyr forsvarsadvokater, eksperter og medier til forklaringer som midlertidig sinnssykdom, fødselstraumer, kvinneundertrykkelse.

Men kanskje er potensialet for spedbarnsdrap i stedet nedfelt i genene.

Psykiateren Phillip Resnick trakk i en statistisk studie i 1970 den konklusjon at kvinner som dreper sine barn rett etter forløsningen, overveiende verken er psykotiske, depressive eller suicidale. Dette i klar kontrast til kvinner som dreper sine barn når de er flere dager, uker eller måneder gamle.

Blant dyrene står pattedyr i en særstilling med hensyn til hvor mye tid, energi og mat de investerer i sine barn. Og blant pattedyrene står menneskene i en særstilling igjen.

Siden disse ressursene er begrenset, har mødre i pattedyrordenen alltid måttet vurdere om det er riktig å satse på sine nyfødte, eller om ressursene skal reserveres for fremtidige barn og for de hun allerede har, hevder Steven Pinker i New York Times Magazine (1997).

Vanskelig beslutning

Inntil ganske nylig i menneskets historie ga kvinnene sine barn brystmelk i to til fire år før de igjen kunne bli gravide. Mange barn døde, spesielt i det risikable førsteåret. De fleste mødre så bare to eller tre av barna vokse opp, og mange fikk aldri voksne arvinger.

I eksisterende samfunn av nomadiske jegere og sankere, som er det nærmeste vi kommer et speilbilde av hvordan menneskeætten har tilbrakt over 90 prosent av sin tid på jorda, lar kvinnen en nyfødt dø hvis hun bedømmer sjansen for å vokse opp som liten.

Avgjørelsen kan bygge på urovekkende trekk hos den nyfødte, eller på at omstendighetene gjør utsiktene dårlige - mange barn fra før, tørke, mangel på mannlig forsørger eller annen støtte. Hvis moren er ung, velger hun kanskje heller å forsøke igjen senere.

Vi stammer alle fra kvinner som tok den vanskelige beslutningen som igjen gjorde det mulig for dem å bli mødre til voksne barn og etter hvert bestemødre.

Dermed arvet vi også genene som ledet dem til sine beslutninger.

Nå som før

Psykologene Martin Daly og Margo Wilson hevder at omfanget av spedbarnsdrap i dagens Nord-Amerika tilsvarer utbredelsen som avdekkes i primitive samfunn. Og kvinnene som ofrer sitt avkom, er gjennomgående unge, fattige, ugifte og sosialt isolerte.

Men i dagens Europa og USA er ikke unge og fattige i stor fare for å miste barnet til hungersnød og tørke. Levestandard, helsevesen og sosiale ordninger gjør at alle uten livstruende skader ved fødselen, har stor sjanse til å bli voksne og selv få barn.

Trolig bidrar nedarvede reaksjonsmønstre og følelser, formet av den naturlige utvelgelses usynlige hånd, til at en ung og ugift kvinne skjuler sin graviditet, føder i løyndom og dreper sin nyfødte.

Lovens bokstav

Og kanskje er det også derfor samfunnet sjelden straffer henne. Vi tyr til moderne forklaringer eller unnskyldninger, men «vet» innerst inne at det er menneskenaturens arvegods vi ser demonstrert i sin brutale elendighet.

Rettspsykologen Barbara Kirwin avdekket at i 300 saker der kvinner var tiltalt for drap på sin nyfødte i USA og England, tilbrakte ingen mer enn én dag i fengsel. Også i Norge er det egne bestemmelser i straffeloven om drap mot eget barn.

- Vi har en slik bestemmelse, men den er praktisk talt sovende, sier strafferettsekspert Svein Slettan til Dagbladet.no.

Forsettlig drap har en strafferamme på 6 til 15 år. Mens en mor som begår drap mot sitt eget barn under fødsel eller innen dag én etter fødselen, kan straffes med fengsel mellom 1 og 8 år. Ifølge Slettan har denne bestemmelsen rot i tidligere tiders sosiale forhold. Bestemmelsen gjaldt i utgangspunktet drap mot uekte barn, men ble utvidet til å gjelde alle mødre i 1981.

I tillegg til den sosiale siden tok bestemmelsen også hensyn til den fysiske og psykiske unntakstilstanden kvinner kan befinne seg i etter en fødsel.

- I dag er barnedrap uhyre sjeldent, og straffelovskommisjonen har foreslått å oppheve bestemmelsen, sier Slettan.

Han mener det er rom i straffeloven til å gi mindre enn minimumsstraff for forsettlig drap, dersom det er spesielle omstendigheter til stede.

Fortsetter under...

Hæ hva vil du fram til? Hvis ikke det hadde vært for abort ville flere drept barna sine.....mener du det. Jeg håper virkelig at de som ikke vil ha barnet de har i magen og som bærer det fram adopterer det bort. Her er det snakk om psykisk syke personer som dreper barn.

Jeg sier bare en ting bruk kondom gjerne p-piller og kondom så er du sikker hvis du har sex og ikke ønsker barn. Abort må være grusomt psykisk og fysisk. Ikke utsett dere for muligheten.

Å få barn er fantastisk. Ja og slitsomt, det snur verden på hode men gud så deilig å se den lille løpe rundt.

Tenk anternativer: familie kan de hjelpe. Avlastningshjem kan de hjelpe kan du hvis du er ung flytte dit sammen med barnet ditt feks.

Mødrehjem,Adopsjon ( mange strever hele livet for å få et barn kan du hjelpe dem?)

mm be om hjelp..

Hvis du velger abort så ha tenkt deg godt igjennom først. Og pass på slik at det ikke skjer igjen.

der fikk jeg luftet noen av mine synspunkter også, ble bare så provosert av overskriften din.

Når verden er hvit og i høyden grå kan jeg holde med makatty. Men for mange er den bekk svart. Et menneske må ikke gå til grunne på grunn av en celleklump som ennå ikke kan klare seg utenfor morsliv....

Å gå igjennom et helt voksent liv med å bruke p-piller og kondom er nok en smule upraktisk for de fleste. Uhell skjer. En ting er barnedrap som fremdeles er aktuellt i 3. verden. Men også i Tyskland har man luker i vegger der unge mødre kan legge fra seg sine nyfødte babyer. Dette pågrunn av at mødre la fra seg babyene sine i søplekasser og i skoger. Psykisk syk er vel i dette tilfelle en definisjons sak, det vitner jo også artikkelen om. Et annet askepkt er selvfølgelig illegal abort som ofte gjorde/gjør kvinner sterile. Dessverre var det også infeksjonskomplikasjoner med døden til følge. Mødre hjem kan være et alternativ for svært unge. Dessverre er dette også ofte et møte med prostituerte og narkotikabelastete kvinner.

hvorfor male verden svart? For meg høres det ut som du prøver å finne så mange unnskyldninger du bare kan for abort. Vi er faktisk heldige som kan gå og ta abort som slipper alt det grusomme du sier. Men jeg føler man maler verden svart, man må tenke på her og nå. Her i Norge har man flere muligheter, man har mulighet til god hjelp. Man har muligheten til oppfølging. Men jeg er ingen abort motstanner og jeg forstår at i visse situasjoner er abort det beste for mor og barn. Jeg hører og leser så mye, folk som har tatt 1,2 og 3 aborter fordi de var uheldige i fylla el. Da blir jeg sint, sint fordi folk ikke lærer av sine handlinger. Sint fordi jeg vet om mange som har snudd livet sitt opp ned til det BEDRE etter å ha fått barn i ung alder eller etter en tur på byen.

Sint fordi jeg tenker på alle de som så gjerne vil ha, strever med å bli gravid eller får beskjed om at de ikke kan få barn.

JO vet du, i en periode der man ikke har kjæreste, eller forholdet er dårlig, eller man flyr ofte på byen, har sex med ukjente el i den perioden kan man bruke p- piller og kondom. Upraktisk tja kanskje men anternativet abort. Jeg velger upraktisk.....

Det eneste jeg håper er at alle som lurer på å ta abort tenker gjennom alle muligheter og får hjelp til å tenke gjennom alle muligheter.

Er alt umulig, alt svart og abort den eneste muligheten sørg for at det blir første og siste gang....

Her inne har vi hatt voksene kvinner som har blitt gravide med nr. 4 til tross for spiral. Der mannen vil gå om kvinnen ikke tar abort. Her har vi 14 åringen som har blitt gravid med en voksen gift mann. Her har vi voldtekter. Her har vi hatt incest saker. Kom ikke å fortell meg at ikke verden kan være bekk svart for disse jenten/kvinnene. Innlegg som HI har saxet får meg igjen til å tenke taknemlig på de kvinnene og noen menn som kjempet for å få en abortlov som den vi fikk i 78. Dessverre er det også mange kvinner som er offere for den også blir presset til abort av kjærester og ektemenn. Dette forumet er en fin støtte for de som vil beholde og de som vil fjerne. Du sier du ikke er mot abort, men abortene skal skje på dine premisser. Ser du for deg en slags konto der man kun får en bong til å ta med til sykehuset?

Mine premisser nei men det eneste jeg håper er at alle som lurer på å ta abort tenker gjennom alle muligheter og får hjelp til å tenke gjennom alle muligheter.

Er alt umulig, alt svart og abort den eneste muligheten sørg for at det blir første og siste gang....

En konto for noe tull men av og til kunne man være fristet til å si ja på det spørsmålet. For det er mange som havner i den samme situasjonen gang på gang uten å lære. Da prater jeg ikke om incest eller voldtekt. Men ut på byen, sex med ukjente eller med gode venner.

Huff hadde min mann sagt at han gikk hvis jeg ikke tok abort hadde han ikke vært noe å spare på. Like mye hans skyld som min og så er det vi kvinner som må gå gjennom det.

Til slutt ender alt i dette svaret:Bare tenk dere godt om og prøv å la det bli med den ene gangen. Sørg for at det blir først og siste gang.

Dette er min mening like mye som det du skriver er din mening. Vi har lov til å ha ulike meninger så får det være opp til folk som tenker på abort om de kanskje tenker seg litt om etter at de leser det jeg skriver eller andre skriver. Alt i alt er det jentene/kvinnene selv som bestemmer. Men de kan bestemme å la dette bli første og siste gang.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...