Gå til innhold

Til Tromsøstudent eller andre som kan hjelpe. Mor student u/ jobb og far i jobb

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir forvirret av alle unntak, regler og forbehold både hos NAV og Lånekassa. Og ville blitt veldig taknemlig for litt hjelp..

Situasjonen er at jeg har fått støtte for 7 år hos lånekassa, 8 år er grensen. Nå venter vi vårt første barn i juni. Jeg har ikke tatt opp lån/ stipend dette semesteret - men begynt å betale tilbake siden jeg ikke ville bruke opp ett semester med rett til støtte dersom jeg skulle søke rentefritak/ betalingsutsettelse for dette semesteret.

Jeg skulle vært ferdig med utdanningen til sommeren, men blir forsinka pga graviditet. Siden jeg uansett ikke får støtte nå, vil forsinkelsen ikke ha noe å si for lånekassa (?).

Planen er å søke fødselstipend for de to neste semesterene.

Jeg har ikke fast jobb nå dvs ingen inntekt, så jeg far ikke opparbeidet rett til foreldrepenger.

Samboeren min er i full jobb, vi vil gjerne at han skal få ta ut endel permisjon for eksempel 6 mnd etter fødsel. Da kan kanskje jeg gjøre meg ferdig med utdanningen. Hvordan kan vi gjøre det uten at jeg mister fødselstipendet fra lånekassen? Altså hva bør vi gjøre for å komme best ut økonomisk, og slik at far kan få mest mulig permisjon sammen med barnet?

En annen ting til slutt; Mister jeg rett til fødselsstipend når jeg nå har begynt å betale tilbake på lånet?

Fortsetter under...

Det er et kjempeproblem at NAV og lånekassa ikke klarer å gi klare svar på ting. Det er fordi de ikke har lov til å forhåndsbehandle søknader. Om de gir for klare svar, så kan de få problemer i ettertid. De kan ikke risikere at folk inretter seg på noe som det kanskje senere viser seg at de ikke har rett til.

Jeg er usikker på om det er noe poeng for dere å betale ned på studielånet nå, men når dere klarer det, så er det ingen grunn til å la være.

Det er unntak fra regelen om begrensningen på 8 år dersom forsinkelsen skyldes at du får barn i studietiden. Derfor er det helt riktig at forsinkelsen ikke vil ha noe å si for lånekassen.

Det skal gå helt greit å søke om fødselsstipend for de neste to semestrene. Vilkåret er kun at du skal ha vært støtteberettiget i 6 måneder før fødselen, for at du skal få fødselsstipend.

Så over til det med inntekten.

I deres tilfelle vil du få engangsstønad fra NAV.

Far har krav på permisjon i 29 fulle uker (100% utbetaling). (35 dersom jeg vinner fram med min sak).

Det dere må gjøre for at far skal få disse ukene er at du må arbeide/studere i minst 75% stilling.

Du må med andre ord melde deg opp til eksamen.

Det øyeblikket far tar ut foreldrepengene fra NAV, så mister du retten til fødselsstipend fra Lånekassen. Unntaket som dere selvsagt må benytte dere av er graderte foreldrepenger.

Dette betyr at far ikke kan gå ut i 100% permisjon. Han må inngå en avtale med arbeidsgiver om å arbeide i feks 20% stilling.

Det som skjer da er at permisjonen blir forlenget med den stillingsbrøken han arbeider i. Arbeider i 20% stilling gir en 20% lengre permisjon. Altså 34 uker og 4 dager med permisjon.

Til det siste spørsmålet ditt om å miste rett til fødselsstipend, så kjenner jeg meg helt trygg på at det ikke har noe å si at du har begynt å betale på lånet. Du må imidlertid være forberedt på å dokumentere at du har hatt rett til studielån, så det kan hende at saksbehandlingstiden kan ta litt lengre tid. Det er slik det er når det ikke passer helt inn i systemene deres.

Lykke til!

Du vil ikke miste dette stipendet, men...

Reglene er lagt opp slik at du kan først søke om fødselsstiendet for de tre ukene før fødselen før etter at barnet er født... Logisk ikke sant.

Dette kommer av formuleringen:

"§ 42-4 Søknadsfrist

Søknad om fødselsstipend og dokumentasjon på fødselen må være innkommet senest tolv måneder etter fødselen."

Den normale dokumentasjonen på fødselen er jo en fødselsattest.

Jeg vet imidlertid at NAV aksepterer legeerklæring om at en er gravid, og betaler ut engangsstønad når en har passert 26 uker i svangerskapet. Så det kan hende at de åpner opp for dette ved legeerklæring. Men jeg vet ikke.

Hjertelig takk for god hjelp! Så utrolig godt at du kan svare på dette og at du hjelper oss i jungelen! Jeg lurer på en ting til, hvis far tar ut graderte foreldrepenger mister vi da/ eller burde vi ikke søke om engangsstønad da? Er egentlig veldig klar for å få engangstønad nå, men dersom det spolerer sjangsen for far å få lønnet permisjon vil vi kanskje tape på det?

Har også hørt noen snakke om at fars lønn under permisjon blir betalt ut fra hva mor egentlig tjener? Vet du om dette er dette riktig?

Du får engangsstønaden i tillegg til fars foreldrepenger. Dere får altså pose og sekk. Ulempen er at far mister fedrekvoten på 6 uker, men det gjør han uansett så lenge du har arbeidet under 50% stilling.

Fars tid med foreldrepenger blir 29 uker med 100% uttak. Dette forlenges jo ved grader uttak.

Tidligere fikk far sin permisjon etter mors stilling. Dette er gjort om på nå (2003?). Det eneste som henger igjen fra dette er det med fedrekvoten.

Så det er ingenting å bekymre seg over.

Annonse

"Det øyeblikket far tar ut foreldrepengene fra NAV, så mister du retten til fødselsstipend fra Lånekassen. Unntaket som dere selvsagt må benytte dere av er graderte foreldrepenger. "

Betyr det du sier her at man fremdeles har rett til fødselsstipend dersom far tar gradert uttak? Dersom far jobber 20%, får man da 20% av fødselsstipendet?

Dette betyr at så lenge far tar ut foreldrepenger gradert, så vil du få fullt fødselsstipend.

Tidligere het det tidskonto, og en måtte da ha minst 50% fødselspenger. Dette kravet er endret, det er i dag atskillig mer fleksibelt. En kan jobbe i 20 eller 80%.

Lånekassens reglement har ikke tatt høyde for denne endringen. Der er det et generellt unntak fra regelen om at fødselsstipend ikke gis der den andre tar foreldre penger, for de tilfellene der foreldrepengene tas ut gradert.

Vi snakker med andre ord om et smutthull i regelverket.

Så konkret, dersom far jobber i 20%, så får du 100% fødselsstipend.

Så til de som ikke har skjønt det, så elsker jeg å finne smutthull i regelverket... :)

Det vil fungere på samme måte som ellers.

Begrensningen på 6G i året blir som følger.

G=66812. 6G=400872.

Dette betyr at uansett hvilken årslønn en har over dette, vil utbetalingen være maksimert til dette beløpet.

Så om far arbeider i 20% stilling, og har 80% foreldrepenger vil det se slik ut:

Han vil fra NAV få utbetalt tilsvarende en årslønn på 320697. Så vil han fra arbeidsgiver få utbetalt det han ellers ville fått. Feks om han normalt har 500.000 i året, så vil han få 20% av dette, altså 100.000 i året.

Altså tilsammen 420697 til sammen fra arbeidsgiver og NAV.

Nå er det jo også slik at han får jo ikke utbetalt lønn for et helt år.

NAV sitt regnestykke for å finne den nøyaktige utbetalingen er som følger.

De regner med at året har 260 arbeidsdager. Årslønnen blir så delt på 260. Da har de funnet en dagsats. Så får en utbetalt denne for hver virkedag i uken. Og får dette i 29 uker.

Den maksimale dagsatsen blir da 400872 / 260 =1542.

Så om han arbeider i 20% stilling, så vil han få fra sin arbeidsgiver for denne stillingen. Fra NAV vil han få for 16 dager på 4 uker. Dette gir (16 X 1542) 24669,- i tilleggsutbetaling fra NAV.

Oppklarende?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...