Gunda Gråtass Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Har begynt å gi snuppa mi litt tynn grøt/ velling. Hun får foreløpig ikke mer enn 2 ts pr dag. Hvor kjapt kan man trappe opp i mengde og tykkelse på grøten? Er bare en ukes tid siden jeg begynte med å gi henne smaksprøver.
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 hvor gammel er tuppa da? har ei på 4 år jeg var veeldig hønemor med,så ho fikk ikke før på dagen da ho var 4 mnd (nestle sin mais-grøt) ,mens nå er nr 2 kommet,en herlig gutt som blir 3 mnd til fredag,her går det i velling,starta for 2 kvelder siden,blander 3-4 skjeer med 160 ml mme,og lagde litt større hull i flasketuten, gutten eeeeeeeeeeeelsker det,har ikke vondt i magen og bæsjer som vanlig nevner at jeg har malt i mme... føler jeg styrer dette selv,ser ingen grunn til å bli fanatisk av alt man må passe seg for,tar mine forhåndsregler,men syns du bare skal prøve deg litt frem jeg,det er ingen fasit og hvert barn er forskjellig men som sagt alder spiller sef. en rolle,så hvis ho ikke er passert de første 4 mnd ville jeg ikke gitt et fullverdig grøtmåltid da... syns det høres bra ut det du gjør jeg,men hvem er jeg å dømme hihi lykke til anyway!
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Så snart du ser at barnet ikke reagerer med f.eks magevondt kan du gradvis (over en ukes tid) blande større og tykkere porsjoner. Min lille ville ikke ha velling/tynngrøt, og likte maten mye bedre når det var litt konsistens på den. Da rant det ikke ut av munnen når han prøvde å spise ... Du merker fort når du lager for store porsjoner for da vil barnet enten slutte å spise eller spytte ut maten. (Noen fortsetter å spise, men da merker du det på økt gulping.) Når behovet for større porsjoner melder seg merker du det best ved at hun vil ha mer enn du lager til, så da er det bare å lage mer til neste måltid osv. Når du etterhvert lager grøt med nye smaker, kan du lage en liten forsøksporsjon som hun får på formiddagen, dersom hun ikke reagerer kan du lage normalt stor porsjon til kvelds. Håper det var grei forklaring. Lykke til!
Gunda Gråtass Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2008 Takker for svar! Snuppa blir 4 mnd om en uke. Hun ser ut til å like vellingen veldig godt... hadde det vært opp til henne, tror jeg hun ville spist mye mer enn 2 ts Hun er nok et lite matvrak! Holder meg en ukes tid til 2 ts da, så øker jeg forsiktig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå