Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Kjenner at jeg er såååå sliten nå. Han er nesten 7,5 mndr og har aldri sovet godt, siden han ble födt så har det värt problemer med sövn. Klarer aldri å finne den dype, rolige sövnen.. Sover veldig urolig, må putte tilbake smokken ofte også. Småsutrer, kaver rundt i senga. Jeg har prövd alt, han må stort sett bysses i sövn også. Han er en stor gutt så det begynner å bli tungt. Jeg er oppe 5-6 ganger minst om natta pga uroligheten hans og i tillegg ammer jeg enda og det blir ca 2-3 ganger også. Han våkner veldig tidlig også selv om han har fått lite sövn. I natt f eks, han la seg i 19.30 tiden, våknet etter 1 time, deretter var det ut og inn av soverommet frem til 21.30 da han sovnet. Våknet igjen i 23 tiden, roet seg ikke ned för han fikk pupp ved midnatt. Våknet flere ganger frem til kl 04, da ville han ha pupp igjen. Sovnet i 10-15 min og kl.5 var han våken igjen men sutrende og tydeligvis trött. Måtte bysse han i sövn, da sovnet han i 06 tiden. Opp igjen kl.08. Sånn har vi hatt det gående stort sett siden han ble födt..Jeg er så sliten, mannen min jobber mye og da må jeg ta meg av gutten nesten hele tiden. Vet ikke hva jeg gjör feil... Jeg skjönner ikke at han klarer seg med så lite sövn..han har aldri sovet mer enn 2-3 dupper på 30-45 min på dagtid heller... Trodde at ting skulle bedre seg med tiden.. Noen som sliter med det samme el har noen råd? Vil ikke ha sånne svar at det er slik å ha barn, jeg vet at det er slik men etter 7,5 mndr med utrolig lite sövn så er det frustrende..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Skjønner deg utrolig godt, det er fryktelig slitsomt. Har en gutt som har vært urolig siden fødsel pga feilsstilling i nakken og som har sovet veldig lite. I begynnelsen sov han kun 6-8 timer i døgnet, etter han var 6 mnd sov han mellom 10-12 timer. Kun korte dupper på dagen. Har hørt det er mange som har positiv effekt av fotsoneterapi. Ikke prøvd dette selv, men sikkert verdt et forsøk. Siden han blir ammet så ofte om natten, får han i seg nok mat på dagtid? Kanskje er han sulten. Hvordan er han ellers? Sover han på eget rom? Det kan hjelpe litt hvis dere har mulighet til det. Kanskje mannen din kan ta han innimellom om natten, gi han vann i stedet for pupp... Hvis han er i bra form og allmenntilstanden hans er bra ville jeg kanskje prøvd å legge han ned for kvelden uten og bysse så mye. Vet det ikke er lett, men kan jo hende han sovner lettere etterhvert. Ikke så lett og komme med så mange råd siden alle er så forskjellige. Men kan godt skjønne at dette sliter på... Masse lykke til
LINDA*** Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Fra en mor til en annen: jeg skjønner deg så godt! Det er så slitsomt å ha en baby som ikke veit hva søvn er. Mitt "problem" er ikke natta, men på dagtid. Det har vært 3 korte lurer á 30 minutter, ikke 1 stor hvil på 1 1/2t. (Og de gangene han sov mere enn 30 minutter fant ikke JEG roen, for da gikk jeg og veeentet på at han skulle våkne...). Men nå har jeg i flere uker i strekk gått 1 time med han sånn rundt kl 13, og nå er han faktisk vant til å sove 1 time på det tidspunktet. Så nå kuler jeg den heller hjemme. Rart hvordan man kan påvirke en baby! Anyways... DAGITD: Mitt råd er kanskje å gå lange trilleturer med han. Hva om du faktisk bruker 1 time på å gå med han på dagtid. Da er jo de aller fleste babyer rolige, for da får de den der vugge-rytmen. (Og så får mor trimmen;) Og er han rolig på dagtid gjenspeiler det seg kanskje på kvelden også. Tenk hvis du fikk til kanskje 2 halvtimer til på dagen hvor du trilla? Eller syns du er kjedelig å trille.....:/ (det er jo ikke akkurat det morsomste jeg vet, men må man så må man) Gir du han nok mat på dagtid forresten? KVELDSTID: Sitt med han til du ser han sovner på kvelden. Det gjør jeg. Det er aldri en kamp når han vet at det er trygt å sove på rommet sitt For jeg passer jo på han:) Gi han en god varm melkeflaske, så sover han godt på det! LYKKE LYKKE til, hvertfall:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Skjønner godt du er sliten! Har hatt liknende problemer her i huset, og blir smårar når mødre med barn som sover flere timer i strekk både natt og dag forteller meg at "slik er det å ha baby"... Ja, slik er det å ha en SÅNN baby! Men nekter å tro at det er like altoppslukende med baby som sover adskillig mer. Men til saken; tror det kan være noe i det Lara over her sier; søvn avler søvn, og det kan hjelpe dersom barnet kan hjelpes til å sove mer på dagen med trilling eller andre hjelpemidler; hva som helst for å få poden til å sove litt lenger i strekk. Min baby har hele tiden syntes å trenge mer søvn enn han fikk, og var utilpass og sutrete hele tiden. Har til dels klart å forlenge soveøktene på dagtid ved å trille og vugge vogna hver gang han våknet. Det har sett ut som det har hatt positiv effekt på nattesøvnen også.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Takk for svar:) Jeg triller ihvertfall en tur på dagen, jeg sliter med ryggproblemer og kan ikke gå så mye.. Men kanskje jeg skal satse på et par uker med trilling på faste tidspunkter ( da han vanligvis sover), kanskje det gjör det lettere.. Jeg har prövd å sitte ved siden av senga, holde handen, stryke på kinnet men det tar så lang tid för han sovner, han blir så urolig og turner i senga. Klarer liksom ikke å finne roen för jeg tar han opp til slutt. Må vel avvenne han med byssing og bäring... Han tar heller ikke flaske..Har prövd flere typer men han bare biter på den, virker som om han ikke vet hvordan han skal bruke den. Brekker seg også.. Prövde også å lure den inn når han var halvveis våken men hjalp ikke.. Han er ikke så glad i gröt men spiser en del fast föde.. men tror egentlig at det ikke er nok.. HI
shimonie Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 har du prøvd med rolig musikk mens du holder han eller legger han i senga? vi bruker den cd'en vi fikk fra Go'boken, den er bare melodi på, ingen som synger. jeg får IKKE lov til å synge av han.. eheh. ha bare griner han hehe.. setter den på dersom han ikke sover helt når vi legger han i senga. da roer han seg utrolig fort, og sovner i løpet av 5 min. angående flaske: hr du prøvd Avent sine? de er nok mest like puppen. lillemann sliter litt mer med å drikke av flasker med smal "tut", sånne "vanlige" vetu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå