villemo* Skrevet 16. mars 2008 #1 Del Skrevet 16. mars 2008 hei. Jeg var til tidlig ul for en uke siden, fordi jeg ville se om det var liv. Hadde MA med utskrapning i okt.07. (har to friske barn fra før). Der fant han en stor tom plommesekk, og sa det kunne være MA, eX.U, eller at jeg var kortere på vei. Etter mine beregninger skulle jeg den dagen vært 6+5. Så tok jeg hCG-prøver den dagen(mandag), og onsdag. Verdiene var steget fra ca. 4100 til 5070, så det var ikke tilfredsstillende. Da helte legen mer til at det kunne være eX.U. Så jeg fikk ny ul på torsdag. Da kikket han mye på egglederne for å se om noe satt der, men han så ingenting. Kun plommsekken og sv.skapshule langt ned i livmoren. Han sa han ville ha meg til utskrapning først, så skulle de sende utskrapet til undersøkelse, + at jeg skal ta ny hCG-prøve til mandag. Så på fredag var jeg til utskrapning. Jeg er så redd det er eX.U! Hører så mye skrekkhistorier om det. Også er jeg så redd for å måtte opererers med kikkhull igjen. Har gjort det 2 ganger før i andre sammenhenger, og har da hatt så luftsmerter etterpå at jeg ikke har klart å ligge eller sove på 3 døgn og sånn. Forferdelig! Kan noen fortelle meg hvordan det er å bli operert for eX.U? Hvordan var det i etterkant på sykehuset og hjemme? Jeg har hatt litt smerter etter utskrapningen. Skikkelig menssmerter kan man si. Foreløpig har det sittet der det "skal",- midt i magen, men i går kveld begynte jeg å få en slags press-følelse på venstre side. ikke veldig sterke smerter, emn det er skikkelig ubehagelig. Også blir det sikkert værre fordi jeg er så redd også... Legene sa at dersom det er noe galt vil jeg kjenne det, for hvis egglederen sprekker, og det blir blødninger i buken, vil det bli noen forferdelige smerter når blodet treffer bukhinnen. Jeg kan ikke svekke symptomene med smertestillende heller fordi det vil være så sterke smerter. Sånn er det ikke, men jeg er så redd! Kan dere si noe om hvordan dere har hatt det? hCG-prøven jeg skal ta til mandag kan jeg få svar på den dagen, men utskrapet tar vanligvis opp til 14 dager å få svar på. men sykepleier trodde det var satt 'haster' på mine, så kunne det ta ned til 3 dager å få svar. Jeg begynner å bli redd for å prøve igjen jeg nå. Spesielt hvis det er eX.U. Da er det jo så stor sjans for at det skjer igjen. Det tror jeg ikke at jeg orker. De sa på sykehuset sist jeg hadde utskrapning, at det bare var 5% sjans for å få MA igjen, men jeg klarer jo selvfølgelig å falle igjennom det lille smutthullet... Jeg er så redd! Dette ble langt, men jeg håper noen orker å lese det, og at noen vil dele sine erfaringer med meg. Det er ingen andre jeg kan snakke med om dette... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137161346-de-vet-ikke-om-jeg-har-hatt-ma-eller-exu/
villemo* Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 17. mars 2008 I dag har jeg tatt hCG-prøven, og den var heldigvis gått ned fra 5070 til 286, så det er kjempe bra. De sa at det er normalt, og at selv om det kanskje har sittet på utsiden av livmoren har det gått til grunne av seg selv, så jeg slipper operasjon. Jeg er kjempe lettet. Svaret på utskrapet de sendte inn må jeg ringe om etter påske. Først da får jeg svar på om det har sittet på utsiden eller inni livmoren. Jeg er veldig spent på det, for hvis det har sittet på utsiden vil det jo være arr eller skade på egglederen, og større risiko for at det setter seg der igjen... håper det "bare" har vært en MA... Selv om det ikke er bare bare. Det er nok å forholde seg til det syns jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137161346-de-vet-ikke-om-jeg-har-hatt-ma-eller-exu/#findComment-137172659
villemo* Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 19. mars 2008 Det var visst ikke så mange som hadde noe å si... Men jeg fikk iallefall telefon fra sykehuset i dag. De hadde fått svar på utskraps-prøvene. Og heldigvis har alt sittet i livmoren. Så det var en MA. Jeg ble kjempe lettet når jeg fikk beskjeden. det er en litt rar følelse, for det er ikke noe hyggelig med MA. Men jeg er kjempe glad for at det ikke var eX.U, for da er forhåpentligvis egglederne mine inntakte. Så blir det ikke så vanskelig å bestemme seg for å prøve igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137161346-de-vet-ikke-om-jeg-har-hatt-ma-eller-exu/#findComment-137185657
har4barn Skrevet 19. mars 2008 #4 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei, Villemo! Så bra at det "bare" var en MA.!!! Jeg har hatt to MA selv i løpe av det siste året. En som ble oppdaget først på ul i uke 18, og en nå i januar som ble oppdaget på tidlig ul i uke 8. Den siste gangen var det nesten ingen ting i livmoren, så jeg ble også redd for exu. Heldigvis fant de sv.skapsrester i livmoren, så jeg kunne slappe av. Er nå gravid igjen etter bare en mens. Er livredd for en ny MA og får forhåpentligvis tidlig ul om noen få uker. Ville bare ønske deg lykke til, og så håper jeg du snart er gravid igjen!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137161346-de-vet-ikke-om-jeg-har-hatt-ma-eller-exu/#findComment-137185958
villemo* Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 20. mars 2008 Hei snart4barn Takk for svar. Håper virkelig det går bra med deg. Det blir spennende med ul. Skjønner redselen din. Men det går jo oftere bra enn dårlig, så vi får jo bare håpe du har oddsen på din side:) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137161346-de-vet-ikke-om-jeg-har-hatt-ma-eller-exu/#findComment-137195665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå