Gå til innhold

Nattavvenning- halve eller hele natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne med nattavvenning, begynner å bli tullete av for lite søvn. Nå legger Lillegull, som er nesten seks mnd, seg kl 19-1930, og våkner og får pupp kl 23, 02, 0430 og 07.

Helsesøster sa at hun fremdeles burde få ett nattmåltid, slik at hun burde få mat kl 02 og 06. For å få til dette var det bare å kutte de andre måltidene så ville hun skjønne det. Jeg synes det er rart at hun skal skjønne at hun ved to av måltidene ikke får mat, men at hun plutselig får igjen kl 02. Er det ikke mest logisk for dem at puppenekt på natta gjelder hele natta og ikke bare måltidene kl 23 og og 0430?

Noen med erfaring?

Skrevet

Dytter

..lurer jeg og :)

Skrevet

Jeg har såvidt begynt. Gir smokk mellom 23.30 og 05.00 og det fungerer fint:)

Skrevet

Hei LilleMamsen.

Frem til min lille pike var ca seks måneder spiste hun kanskje en gang per natt, eller sov hele natten gjennom. Rett etter jul ble hun skikkelig forkjøla, kastet opp litt, og var lite i form. Dette resulterte i at hun spiste mellom 4 og 5 ganger per natt, og svært lite om dagen. Hun snudde liksom spisingen fra dag til natt. Jeg spurte om råd på helsestasjon, og fikk beskjed om at jeg skulle tilby henne pupp om natten om hun ønsket det. Det ville hun jo selvfølgelig, og resultatet ble en helt utslitt mamma. Vi bestemte oss for å ta avvenningen likevel da hun var 8 måneder gammel. Det tok en natt, så sov hun hele natten gjennom. Om hun våkner tilbyr vi vann og kos, og hun sovner på et par minutter ( våkner maks en gang om hun våkner ). Vår lille pike får nå pupp rett før hun legger seg klokken 19.00, og så igjen første klokken 06.00 om morgenen. Hun er nå 8,5 måneder. Spising på dagtid er igjen bra.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har hatt akkurat samme problemstilling, bare at jenta mi på nå 8 mnd våknet enda oftere enn di og ville bare ha en liten sup for å sove videre. Vi prøvde SÅ MASSE å få til ett, max to måltider pr natt, men det gikk aldri, jeg tror rett og slett ikke hun skjønte det. Hvorfor kan jeg få pupp kl 02 og ikke klokka 22, 23, 24, 01, 03, 04...? Så i forrige uke sa jeg stopp og vi kuttet ut alt. Alle her sier jo at det er SÅ lett å nattavvenne og at det alltid går så fint - vi har hatt noen kamper, og hun kan fortsatt våkne og bli ganske sint når hun ikke får. Men hun sover stadig oftere hele natten, og det er fantastisk deilig. Men man må jo vite at de får nok mat på dagen for å holde hele natten, da, og det syntes jeg var vanskelig å vite før nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...