Gå til innhold

Har hjemmeværende nødvendigvis mer kvalitetstid med barna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. når 80% av tiden går med på å vaske og rydde?

Synes så mange her inne snakker nedsettende om kvinner som prioriterer karriere, og at de vil angre når det ser tilbake på at de ikke brukte tiden sin på å være sammen med barna..

Men i følge en del innlegg her ser det jo ut som den dyrebare tiden går med på å vaske, rydde og lage mat til late mannfolk?

Skrevet

jeg skal innrømme at jeg gleder meg til å komme ut i jobb igjen jeg!! spørsmålet er bare når det blir...tror ikke jeg får barnehageplass til jenta mi, så da kommer jeg til å gå hjemme lenger enn beregnet..

Og ja, å være hjemmeværende innebærer mye rydding, vasking osv..heldigvis liker jeg det jeg da:)

Samboeren min er sjømann, så han er borte annenhver mnd.. når han først er hjemme, er det stort sett han som lager middag:) Han er kjempeflink med å hjelpe til å vaske klær, rydde hus osv også..!!

Jeg har nok funnet drømmemannen jeg:)

Skrevet

Hahaha!

80 % av tiden...ikke her i huset, nei..20 % av tiden kanskje :-P

....og da er guttungen med og rydder og vasker og hjelper til. Han lærer seg at husarbeid er noe alle må hjelpe til med. Etterhvert som jentungen vokser til skal hun også få være med og hjelpe til.

Men, jeg er ikke hundre prosent hjemmeværende heller.

Jeg tror det er bedre å tilbringe tid sammen, enn å ha et hus som skinner hele tiden. Her i huset er det sjelden maten står på bordet når far kommer hjem, for å si det sånn

Skrevet

Hehe, ja men enkelte sier jo at de holder på hele dagen for mannen gjør ingenting! Regner med at din mann gjør sin del da, ettersom barnet deres skal lære at alle må hjelpe til.

Skrevet

Leste dessuten et sted at forskerne har funnet ut at menn som er hjemme i permisjon er mye flinkere til å finne på aktiviteter med barna enn det kvinner er..

Skrevet

Her i huset gjør alle sin del, ja.

Det aller viktigeste den som er hjemme gjør, er å ta seg av barna. Finne på ting med dem, og leke og styre. Tid til husarbeid blir en bonus :-P Man kan selvsagt gjøre husarbeidet til en lek, men jeg gidder ikke rydde og vaske og styre med skrikende unger rundt anklene.

Vi satser på kontrollert kaos. HAHAHA

Skrevet

Vet ikke hvor mye kvalitetstid andre hjemmeværende får med ungene, men jeg synes ihvertfall vi får gjort mer nå enn når jeg er i arbeid på dagene. Har en som har truffet trassen, så vet ikke om det egentlig kan kalles kvalitetstid det vi har... *sukk*

Skrevet

Eg trudde det var litt ut å snakke om kvalitetstid i forbindelse med det å ha småbarn?

Når ein av partane er heime, ser eg det som naturlig at vedkommande tek mesteparten av husarbeidet. For likestillingen i heimen (og dermed også i arbeidslivet) er det difor viktig å dele på permisjonen. Ja til tredeling!!! (der fekk eg sagt det...)

Skrevet

Skjønner ikke.. De som er hjemme har vel ikke mer å vaske/rydde enn de som er på jobb? De som er på jobb må jo bare gjøre det etter jobb/i helga i stedet. Altså får jo de som er hjemme mer tid totalt, selv om de evt vasker på dagen og tar "fri" på kvelden..

Skrevet

De går jo hjemme og griser hele dagen,vettu...he he

Skrevet

Tviler vel på at kvinner som jobber gjør alt husarbeidet. Deler vel 50-50 med mannen da.

Skrevet

Jeg har i allefall aldri gjort mer enn max halvparten her.. Selv om jeg er i permisjon..

Skrevet

Nå som jeg har permisjon tar jeg mesteparten av husarbeidet. Det er fordi at når mannen min kommer hjem fra jobb har jeg lyst til at han skal få tilbringe litt tid sammen med datteren sin!

Skrevet

Er veeeldig glad for at jeg har økonomisk mulighet til å ta et valg... at jeg kan velge hvor lenge jeg vil være hjemme med lillegutt... Det blir lenge for min del. Har en snill mann med mye energi som ikke er sportsinteressert så han tar gulvvask blandt annet.

Med fare for å kaste "stein" her viser nyere forkning fra England at barn har best av å være sammen med foreldre og familie de første årene av sitt liv.. Så hvis man har mulighet til å være hjemme med barna er det best for dem. Men hvis mor mistrives er det selvfølgelig en annen sak.

Personlig har jeg aldri forstått at folk setter unger til verden for å sette dem bort fordi de ikke orker å være hjemme med ungene. Slike mødre skulle ikke hatt barn... Må man jobbe pga økonomi er jo saken en annen.

Skrevet

Er vel mødrene som føder? Få er som far - ingen som mor. Kunne aldri tenke meg å jobbe mens faren var hjemme med barnet. Den jobben tar jeg med glede selv.

Skrevet

Dine personlige valg er din egen sak, men eg reagerer når du skriv at mødre som ikkje har lyst å vere heime ikkje burde hatt barn.

Det er etter mitt syn fordømmande og nedlatande mot andre folks valg. Eg meiner og at når to mennesker får barn, har dei like stort ansvar, og like store rett til å ta seg av dette barnet, uavhengig av kven som føder.

Skrevet

Jeg tror man blir flinkere til å planlegge og prioritere annerledes når man er i jobb. Syns jeg får gjort mindre fornuftig hjemme når jeg er hjemmeværende. Kan jo like gjerne ta det i morgen. Når jeg jobber, så må man ta ting når det passer, så litt lettere da

Skrevet

Folk har forskjellige meninger om ting og jeg mener at de som ikke orker å være hjemme med ungene ikke burde hatt barn. Et barn fortjener å være elsket så høyt som bare mulig, føle seg elsket og kjenne at mor og far trives i deres selskap. Foreldre har ingen rettigheter... men barnet har rett på to foreldre og en best mulig start i livet. Det mener jeg barnet får ved å være sammen med en av foreldrene. Jeg tar den jobben uten å føle at jeg forsaker noe som helst. Jeg er heldig som får lov å ta meg av miraklet. For meg er det helt naturlig at det er jeg som tar oppgaven med å være hjemme med barnet de første årene. Det er greit for faren også. Men vi har i alle fall barnet hjemme hos oss.

Jeg må få lov å mene det jeg mener. Du får lov å mene det du mener... Jeg skal ikke ta fra deg det du mener og du kan ikke ta fra meg det jeg mener...

Skrevet

Tror vel kanskje at det anonym 14:13 mente var at de som overhodet ikke har noe ønske om å være hjemme med barna burde tenkt seg om..

De aller fleste foreldre ønsker å jo være sammen med barna sine!

Man ønsker jo å være hjemme med dem, selvom man MÅ ut og jobbe, eller man trenger litt voksen stimuli iblant..

så hvis man gjør alt man kan for å slippe å komme hjem til barna, enten man nå er i permisjon/hjemmeværende eller man jobber, så burde man tenkt seg om litt først...

Skrevet

Med fare for å kverulere her. Eg kjenner ingen familier med pengetre i hagen, så lønn må vi ha. Problemet mitt med det du skreiv (hvis det var du som var anonym lenger oppe), var at du på ein måte han hang ut frivillig utearbeidande mødre som dårlige kvinner som ikkje burde hatt barn. Eg trur at omsorgsevne ikkje er ein kjønna egenskap, og at barn har det like godt med far. Kvifor er det ingen som kaller ein far som ikkje har lyst til å vere heime for ein dårlig far?

Dersom ingen av foreldrene har lyst til å ta seg av barna kan ein begynne å snakke om dårlig planlegging.

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv... Vi har lite gjeld klarer oss på en lønn. Slik sett er vi heldige... All ære og respekt til de som må jobbe for å få endene til å møtes. Sånn er det jo for de fleste i dag desværre, jeg har også vært der. Det er få som i realiteten kan velge å være hjemme.

Og ja.. den som frivillig går ut i jobb når barnet er 1 år, synes jeg burde tenke seg om. Har hørt mange mødre som sitter og klager...de KLAGER over hvor fælt det er å gå hjemme med barnet. De orker ikke maset osv. Hvorfor sette barn til verden når det er et ork å være sammen med dem? Hadde jeg vært så lite ønsket som barn at foreldrene mine måtte ut å jobbe for å klare med meg... Resten kan man tenke selv.

Har ikke noe til overs for karriere mennesker som setter seg og karrieren foran barnet. Det er så kort tid av et barns liv det er snakk om at det må gå først. Men så er det mange som har valgt å gå hjemme senere i barnets oppvekst fordi de har forstått at barna faktisk trenger dem hjemme. Jeg mener at barna har best av å ha en forelder hjemme de første årene av livet.

Og når det gjelder å kalle en far for en dårlig far som ikke vil være hjemme... ja så har jeg for det første aldri hørt om en mann som har klaget over det. Kjenner en som var hjemme med 4 barn mens kona jobbet. Har aldri vært borte i problemstillingen at mannen og kvinnen krangler om hvem som skal jobbe utenfor hjemmet. Men jeg tror mange kvinner foretrekker å ta den oppgaven selv. Jeg ønsker i alle fall å gjøre det.

Og de første årene av barets liv viser forskning at det er mor som er viktigst for barnet.

Skrevet

Det var det jeg mente....enkelt og greit :o)

Skrevet

Tror da klart at foreldre som går hjemme har mer kvalitetstid. også med hverandre. Det aller mest nødvendige husarbeid må jo gjøres uansett.

Dessuten så behøver ikke kvalitetstid å være at en gjør noe sammen. Det kan være det stikk omvendte. Her hjemme får lillejenta ligge i fanget mitt og sove mens jeg ser på tv mellom ca 12 og 2 på dagen. (noen ganger blir hun selvfølgelig lagt i vogna). Men hun nyter virkelig den tiden på dagen, hvor hun får lov til å ligge ved puppen så lenge hun vil, og døse litt i mammas varme armer. (det samme gjentar seg jo også om kvelden.) Kommer nok til å savne de stille dagene mest når jeg skal ut i skole igjen. Det er så deilig å virkelig ha hele dagen til å kose og leke med lille prinsessa vår.

Hos oss er også Pappa student, det betyr jo at vi ikke har så mye penger, men som universitetsstuderende er han veldig mye hjemme. Og vi ville ikke ofre det for alle pengene i verden akkurat nå. Selv om vi selvfølgelig var bekymret for det med pengene før hun ble født, så ser vi nå at vi faktisk ikke har så dårlig råd, og all den tiden vi har til henne, og ikke minst til oss to nå, gjør at vi har innsett at det faktisk var det perfekte tidspunkt å få henne på. Og allerede begynner vi på å vurdere om jeg skal gå hjemme et ekstra år med henne. Det ville kunne bli finansiert ved at jeg ville få kommunal lønn for å gå hjemme med henne og hennes fetter som er like gammel (en fantastisk mulighet jeg har funnet ut av blir tilbudt her i københavns kommune. Det finnes jo ikke noe kontantstøtte i danmark, men man kan bli ansatt for å pase sitt eget og minst èt barn til.)

Skrevet

Ser at denne tråden utviklet seg litt anderledes enn det jeg egentlig mente. Jeg tenkte mest på det at jeg av og til hører kvinner si at de ikke orker å leke med barna når huset er rotete, og at de nesten får dårlig samvittighet hvis de tar med barna på skitur i stedenfor å vaske klær.

Og jeg er helt sikker på at kvinner bruker mye mer tid på husarbeid når de er i permisjon enn det menn gjør når de har permisjon. Tror ikke dere det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...