venter bolle nr 2 Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 man velger selv om man drikker eller ikke... MEN det jo forsket så masse på det og det FRARÅDES (altså: det kan være skadelig). Har du valgt å bli gravid eller beholde uønsket graviditet, så må man stå for det!! Hvorfor drikke øl med alkohol når man kan ta en alkoholfri?? (man venner seg til uten-smaken ganske raskt) Hvis du drikker, og noe skulle skje i ettertid med foster eller barn, komme du til å angre bittert!!!! Dette er ikke ment som et provoserende innlegg, bare en refleksjon rundt moral...
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Signerer denne 110 %!! Sier seg jo selv at man ikke skal drikke ,ruse seg og røke under svangerskap. Trodde det var noe alle visste i dag.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Ja da. Nesten alle vet dette. Og så er det et lite mindretall med store sosiale problemer som både drikker og ruser seg mens de går gravide. Ikke alle vil fanges opp av hjelpeapparatet. Det vil fortsatt bli født unger med FAS i Norge.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Hmm.... går ut i fra at sikter til mitt innlegg der jeg spurte om hvor mye jeg kunne drikke når jeg var 3 mnd gravid. Det er HELT OK å ta seg et glass rødvin eller 2 på lørdag kveld. Det jeg lurte på var om det var noen som tillot seg mere enn dette.
Lanfear86 *23uker på vei* Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Det er ikke ok. Og hvis du virkelig kan stå inne med at det er helt ok, og ingen som helst skade for fosteret, hvorfor ikke stå for det du sier og stå fram med nick istedenfor som anonym?? Nettopp....
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 i dagens samfunn skulle man ikke være nødt til å drikke når man er gravid, de fleste er voksen nok til og forstå at man skader et uskyldig liv når man drikker under graviditeten. Det tyder på uansvarlighet og påstå at man kan drikke under svangerskapet, vi vet jo ikke hvor mye man skader fosteret når man drikker, jeg skjønner ikke hvordan du vil ha det på samvitigheten om det skulle skade DITT barn at du drakk når du gikk gravid. Nei det vil ikke jeg ha på min samvitighet så jeg drakk aldri når jeg var gravid, ikke mens vi prøvde heller. Vi har trosalt ansvar for et liv, et liv som er skjørt og uferdig og som vi ønsker den beste start på sin eksistens. TAKK
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Noe av problemet er at ikke alle land i Europa har nulltoleranse for alkohol under svangerskapet, slik som Norge. Drar du til Danmark får du beskjed om at en øl nå og da ikke skader ... men forskning tyder jo faktisk på at det kan skade og at moderat drikking kan være knyttet opp mot lære- og konsentrasjonsproblemer hos skolebarn.
*bolla pinnsvin* Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Jeg tror de som er så blåste at de drikker jevnlig i graviditeten ikke klarer å ta inn over seg at det er deres feil at barna har lærevansker, osv. Blir vel omtrent som de som storrøykte hele svangerskapet som lurer fælt på hvorfor ungen har astma.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Jeg skjønner ikke helt at noen synes det er så viktig å ta de glassene med vin, jeg. Er det virkelig så viktig. Er det så vanskelig å la være? Selv ville jeg ikke utsatt meg selv for alle de bekymringene jeg vet jeg ville fått hvis jeg hadde drukket så mye som en slurk da jeg var gravid. Slik tenkte jeg om andre ting man skal være forsiktig med som gravid også. Er det verdt å utsette seg selv for masse bekymringer etterpå.
MammaLinda Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Jeg forstår det bare ikke... hvis enn ikke klarer å la vær å drikke alkohol i 9mnd så bør de ikke tenke på å bli gravid da igrunn... fortjerner søren ikke bli foreldre når enn kan ha sånne tanker at det er OK å drikke alkohol når enn er gravid... Jeg blir helt satt ut jeg altså! ALKOHOL OG GRAVIDITET HØRER IKKE SAMMEN!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 stor forskjell på å drikke og å ta seg ett glass da
Musemor med tre søte små Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Det var faktisk en lege som fortalte meg det var greit å ta 1/2 glass vin i ny og ne. Holdt meg til å ta små og få slurker av glasset til mannen min og alkehol fritt ellers. Å gå på byen og ta 3-4 øl som hun i et tidligere innlegg hadde lyst til syns jeg hører for risikabelt ut...
selma07 og engel Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 All helsepersonell i Norge sier nå at det er nulltoleranse for alkoholinntak i svangerskapet. Selv ett glass, et halvt glass somdrikkes sakte osv osv.. Årsaken til det er at man ikke vet når i svangerskapet fosteret kan få alkoholskader. Og for å være helt ærlig kan jeg ikke fatte at det skal være noe problem å droppe et glass vin for sitt eget barns helses skyld... Har sett altfor mange ungdommer som sliter med alkoholskader fra mors liv, og de sliter.. og kanskje de sliter mest med morens valg om å drikke mens hun var gravid... En eller gang så lurer barnet på hvorfor det ble skadet, og hva skal denne ett glass vin i ny og ne moren si?? Jo du skjønner det at jeg klarte ikke å la vær å kose meg med et eller to glass vin noen ganger da jeg var gravid med deg... Det kan da ikke være verdt det....
1+1=2* Skrevet 15. mars 2008 #14 Skrevet 15. mars 2008 Det er greit å ta opptil et halvt vinglass, har jeg hørt. Men selv synes jeg det er like greit å være totalavholden. Har ikke noe problem med det, men så drikker jeg generelt lite da. Problemet mitt er å ikke drikke så mye Pepsi Max. Det er min last... Jeg har trappet betraktelig ned, men det hender jeg unner meg et glass eller to. Noen gleder må man da ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå