bruse Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Kjøpte ei plastrangle til jenta mi i dag. Hun er 3mnd. Må jeg vaske den før jeg gir den til henne? (Hun har jo begynt å putte i munnen...) Egentlig et generelt spørsmål: Vasker dere lekene før første gangs bruk? Koking? Oppvaskmaskin? Vanlig zalovask?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 hei. jag vasket alltid lekene til jenta vår. og gjør det ennå. hun er 6 mnd. men ser jo ann hvordan lekene er pakket i buktikken, og hva leken tåler. kan de kokes koker jeg dem, ellers bruker jeg zalo vann og slike antibac servietter man får kjøpt på apoteket. bamser og liknende tar jeg i vaske maskinene.. orker ikke tanken på at hun tar ting i munnen som alle har tatt på i butikken!
bruse Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2008 hvordan vet jeg om den kan kokes? Står ingenting på. Den var forøvrig i embalasje så ingen som har tatt på den i butikken.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 nei,jeg har bare kokt slike bite leker, for ikke mange leker som tåler å kokes.ikke alle bite leker heller. en jeg kokte gikk det hål i:( så hadde jeg vært deg hadde jeg bare vasket den med en klut eller noe med litt zalo på.. noen av lekene til tulla har batteri, så da gjør jeg det...
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Du skal vaske det selv om det var emballasje på, det er nemlig ofte kjemikalierester på fra produksjonen som du skal vaske av. Gjerne i oppvaskmaskinen hvis den tåler det. Sånn en kontrapsjon har ikke vi, så her blir den vasket i oppvaskkummen.Noen leker, f.eks som ikke tåler stoffleker maskinvask, eller å bli lagt i bløt er det jo litt verre med, men så får en prøve å tørre dem litt med en klut.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Dersom leken er fra en sikker produsent som merker varen godt, er det ingenting å bekymre seg for. Barneleker skal ikke inneholde farlige kjemikalier i utgangspunktet. Bakterier er noe man tenker mye på med nummer 1 Kan ikke gjøre noe med når nummer 2 kommer (for da får babyen en skitten finger inn i munnen både titt og ofte, fra storesøsken) Og som jeg har skjønt på andre; 3. mann er heldig hvis han blir tørket støv av en gang i blandt
mortil4vakre Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 He, he. Morsomt innlegg. Akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv Hilsen HS
Psyche Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Seriøst? Vasker dere lekene før bruk? Hadde aldri falt meg inn å gjøre...Vasker bare lekene om de har blitt spydd/gulpa på, eller har fått andre ekle ting på seg. Gjorde ikke det med førstemann engang :-/
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Nei, lekene inneholder ikke kjemikalier, men kan ha kommet i kontakt med dem under produksjon eller trasport, det er ikke snakk om å blankskure dem her. Mere på samme måte som man jo skyller frukt og grønt før man spiser dem. Man dør ikke av en uskyllet agurk, men det er en god vane.
anonymus 2 små Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Spurte ei på apoteket om det (kjøpte en biteleke der) Hun sa vask godt i springen, kok opp vann,, ta kjelen av platen og dypp leken nedi etterpå. Kan også fryse lekene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå