Gå til innhold

Får man tettere oppfølging med UL i neste svangerskap når man har hatt en MA?

lille2

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått vite at jeg mest sannsynlig har en MA. Venter nå på ny kontroll og utskrapning. Tar dette fryktelig tungt, men vi ønsker å prøve igjen så fort vi får muligheten til det. Jeg bare lurer på om man får tilbud om tidlig ul ved et neste svangerskap når man har hatt MA? Så jeg slipper å gå så mange uker før jeg finner at det har gått galt.

Fortsetter under...

Hei! Så trist å høre at du har hatt en MA:( Vet hvordan du føler deg, det er virkelig ikke lett!

Hvis dette er din første MA, så tror jeg ikke det er noe automatik i at du får oppfølging. Men når du blir gravid igjen, vil jeg råde deg til å snakke med legen din, del dine bekymringer med han/henne. Prøv å mas deg til en ul. Det har jeg i allefall tenkt å gjort når jeg blir gravid igjen! Det er ikke bra å gå sånn å bekymre seg!

Du får ha lykke til!:)

Jeg ble fortalt av legen i går at de går inn og utreder deg på fjerde forsøk . Altså hvis det har gått galt tre ganger får du mere hjelp og oppølging. Så fra det offentlige ville jeg ikke tro du fikk noe mere oppfølging neste gang. Det er synd...

Men du kan oppsøke hjelp hos privat lege hvis du vil. Det koster endel penger, men da får du iallefall tidlig ul.

Jeg hadde MA i oktober, og vet ikke om jeg har hatt en til nå. Var på tidlig ul i går (6+5), og de så bare tom plommesekk, så jeg tok blodprøve i går for å sjekke HCG-nivået da, også skal jeg ta en ny i morgen for å se om det har økt. Har det sunket har jeg hatt en MA til, men hvis det har økt kan jeg være kortere på vei enn jeg har trodd.

Jeg syns det er bedre å betale for privat hjelp enn å gå å vente lenge på det offentlige. Selv om det er like tøft hvis jeg får vite om det har vært MA igjen. Så har jeg iallefall ikke gått så lenge...

Jeg tok på eget initiativ kontakt med jordmor på helsestasjonen etter SA i januar. Kjenner henne fra før gjennom tidligere svangerskap. Ble satt opp på en hel time ett par dager etterpå. Utrolig deilig å endelig snakke med noen som hadde TID!

Vi ble enige om at jeg skulle få tett oppfølging i neste svangerskap. Nettopp fordi jeg vet, som du, at man vil være livredd for at det skjer igjen....

Siden jeg var hos en gynekolog for UL flere ganger i perioden før og etter SA (hadde blødninger i ca. 5 uker før SA, og såkalt "truende abort"), ble vi enige om å kontakte henne for å sikre oppfølgingen derfra også. Gynekologen skrev inn i journalen at jeg skulle ta kontakt for tidlig UL i uke 8 ved neste svangerskap. Da slipper man henvisning fra lege for å slippe til.

På eget initiativ har jeg sammen med jordmor og gynekolog sikret meg god oppfølging neste gang jeg blir gravid. Dette er det absolutt ingen praksis på, og du må være litt aktiv for å få det til!

Håper du blir møtt på en like fin måte som jeg har blitt!

Jeg hadde MA i fjor. Er nå gravid igjen:) Troppet opp på legekontoret og sa kort at jeg hadde MA i høst, var gravid igjen og ønsket tidlig MA. Legen skrev henvisning umiddelbart:) Jeg som hadde forberedt meg på om nødvendig å grine meg til det... Så nå venter jeg telefon snarlig om time:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...