Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Fikk ikke lagt inn svar under innlegget ditt, så starter en ny tråd. Slik jeg har forstått det skal et av hovedargumentene med å dele permisjonen opp, slik at pappaen får en lengre obligatorisk del, være å fremme karriæremulighetene til mor : far skal få tettere bånd til sin lille og dermed vil dette øke sannsynligheten for at han blir hjemme når barnet er sykt i fremtiden osv., mens mor blir kortere borte fra jobb ifm. fødsel og dermed får bedre muligheter for å påta seg oppgaver med økt ansvar og høyere lønn. Har selv to barn og tredjemann er på vei. Hadde en tøff start på persmisjonen med førstemann. Han var rammet av alvorlig kolikk og skrek døgnet rundt de 3-4 første levemånedene. Dette at han også skrek om natten tappet meg fullstendig for krefter. Var svært nær ved å bli syk selv og brukte lang tid på å komme tilbake fysisk og psykisk. Denne fasen gikk berørte meg i langt sterkere grad enn barnefaren (som egentlig sov seg gjennom skrik og spetakkel og kom seg helskinnet på jobb dagen etter). Jeg var veldig glad jeg fikk 8 måneder til å komme til hektene igjen, og få en god periode med min lille, før jeg gikk tilbake i en krevende jobb. Med nummer to gikk alt meget lettere. Også denne hadde kolikk, men en langt mildere grad, og jeg skulle nok kunnet være arbeidsfør langt tidligere enn med førstemann. Nå har jeg fått en krevende stilling med personalansvar for en stor avdeling som også innebærer hektiske og uforutsigbare arbeidsdager. Dersom jeg nå med tredjemann skal oppleve samme grad av kolikk og deretter bli presset tilbake i arbeidslivet etter 6 måneder, vil jeg ikke kunne fortsette i en så krevende jobb som jeg sitter med nå. Da er sykemelding eller å gå tilbake til mindre krevende oppgaver alternativene. Det jeg vil frem til med min historie er at å tvinge foreldre til å dele opp permisjonen slik som foreslått ikke nødvendigvis er karriærefremmende for mor. Tvert imot fungerer en lang lovfestet permisjonstid for mor som en buffer mot å "knekke nakken" når en skal tilbake i jobb og prøve å fungere på en tilfredsstillende måte. For noen er det uproblematisk å gå tidlig tilbake i jobb, men det er viktig å huske at svært mange mødre sliter med ettervirkninger av tøffe svangerskap, fødsler, kolikkprobroblemer osv., som stort sett har vært langt mer traumatiserende for mor enn far. Jeg tror at dersom forslaget om tredeling får gjennomslag, vil dette resultere i flere sykemeldinger av nybakte mødre, samt at unge kvinner vil vegre seg mot å påta seg ansvarsfulle og krevende stillinger inntil de er ferdig med å føde de barna de ønsker.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Bra innlegg.... Min mening er at likestillingen har gått litt over streken. Den nye permisjonsordningen kan vi snakke om når far begynner å få bekkenløsning, vondt i ryggen, jernmangel, strekkmerker, veer og til slutt føder og ammer... Sikkert å sette det litt på spissen, men menn og kvinner har faktisk forskjellige oppgaver her i livet!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Helt enig! Hvorfor skal politikerne overstyre foreldrenes meninger om hvem av dem som skal være mest hjemme med barnet? De har da ingenting med det å gjøre? I noen tilfeller passer det fint for far å være hjemme, mens andre ganger passer det best for mor. Dere må da kunne stole såpass på oss - at vi kan få bestemme dette selv? Vi bor da ikke i et kommunistisk land? Og mens vi snakker om permisjon.... HVORFOR I ALLE DAGER MISTER MAN PERMISJONSDAGER NÅR BARNET FØDES FØR TERMIN???? Kan noen fortelle meg dette?
Kanutten83 Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 En ting til.... hvorfor skal mor ha krav på de slitsomme månedene etter å ha gått 9 mnd med plager og deretter født mens pappa'n skal få de morsome og lette månedene? Er det så likestilling da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå