Gå til innhold

Når er det for sent for tv1 å snu seg?

oftebustat

Anbefalte innlegg

Tv1 har nå ligget i tverr-eller seteleie i 6 uker. Sist hun lå med hodet ned var 8,januar. Er idag 31+4, og lurer på når det blir for trangt for henne å snu seg. Legen på sykehuset sier tom. uke 36 er det mullig , men synes det høres lenge ut. Er det noen her som har opplevd at tv1 har snudd seg rette veien mellom uke 33 og 36?

Fortsetter under...

lurer også på dette.. var på kontroll i dag i uke 32 og begge jentene mine ligger i seteleie.. spurte hvor om de kunne snu seg enda. og da svarte han bare at de kunne det,men..................................... så ville han ikke si mer.. bare smilte lurt.... jeg har sagt jeg helst vil unngå keisersnitt så kan hende han ikke sier noe for at jeg ikke skal bekymre meg..

hvor lenge kan de snu seg der inne..? mine har lagt i sete siden uke 28...

Jeg fikk høre av legen min at de kan snu seg helt til fødsel, men mine har også ligget i sete siden uke 28, nå er jeg i 38. Jeg spurte også på sykehuset ved siste kontroll, de tvilte på at de ville snu seg nå.. Er jo temmelig trangt i magen.. Spurte også om det ville bli keisersnitt, men det ville de faktisk ikke svare på. Er alt bra med babyene blir det vanlig fødsel på meg...

Skal du føde dem vaginalt selv om begge ligger i sete?? Gynekologen min på Volvat sa til meg at det skulle jeg ikke hvis tv1 ligger i sete, og på SØF setter de igang eller tar ks i uke 38. Så jeg regner med at når jeg skal på kontroll om 3 uker og tv1 ikke har snudd seg at legen begynner å snakke om hvordan vi gjør det ang fødsel. Men tar det ikke for gitt.

Mine lå i sete i uke 35. I uke 37 var tv1 i hode, tv 2 på tvers. Fødselen ble startet i uke 38. tv 1 kom med hodet først, og de fikk jobbet tv2 inn i et fint hodeleie da den første var ute.. men jammen meg klarte han å stupe rundt til seteleie mellom to rier..så da ble det setefødsel.

Merket liten forskjell på sete kontra hodeleie.. tvillinger er jo ikke så store (mine var 3010 og 2620, den minste kom sist) - så det gikk fint med setefødsel også - og så hadde jo tv1 banet vei.. hadde ingen tro på at de skulle snu seg etter uke 35, så stappet og trangt som det var i magen, men det gjorde de altså!

Annonse

På min forrige kontroll sa legen at iallfall fram til uke 36 kan de fint snu seg. Men det må jo bli trangere der inne når ukene kryper oppover på 30-tallet...

Ved St. Olavs så ønsker de å få til vaginal fødsel selv om tv 1 ligger i seteleie, såframt man ikke går så lenge at fødselen må settes i gang. De setter ikke i gang en setefødsel, da blir det keisersnitt, visst. Og de setter visst i gang et par uker før termin - ganske ny praksis.

Jeg snakket med jordmor på kontroll i går. Spurte litt om hvilke rutiner de hadde når begge ligger i sete. Hun sa at så lenge forholdene lå til rette for det skulle det går fint, det tar bare litt lengre tid å få dem ut. Må si jeg selv fikk litt bakoversveis, for det hadde jeg ikke forventet. Det blir jo opp til fødselslegen, skal heldigvis på legekontroll på mandag, da er jeg 38+2 så da må de vel ta en avgjørelse på hvordan guttene mine skal komme til verden..

Skjønner godt at du fikk bakoversveis!!!

Må si jeg er overraska.... Da venninna mi sin baby lå i sete fikk hun selv ta avgjørelsen om vanlig fødsel eller ks. Og hun hadde en baby i magen. Hvis tv1 ligger i sete er det helt uaktuelt at jeg føder vaginalt!!!!

Slitsomt nok som det er. Hvor skal du føde, Gemini?

Jeg skal føde på KK, Haukeland. Håper i grunn jeg får et annet svar på neste kontroll. De har i allfall ikke sakt noe som helst om KS til meg, bare at de tar stilling til det når fødselen er i gang. Får håpe det ikke skjer noe i helgen da :) Skal komme med en tilbakemelding etter neste kontroll. Kanskje jeg ikke har mast nok på legene på KK..

Men hvor lenge venter de? Hva hvis fødselen ikke starter av seg selv før termin?

Jeg håper du får et annet svar på neste kontroll. Blir så oppgitt over at rutinene er så forskjellige omkring i landet. Det skal ikke være nødvendig å mase når man bærer tvillinger. Og ikke sånn ;" vi venter og ser"....

Annonse

Var på UL i dag, er 27+6 og de snurrer rundt hele tiden - legen sa så lenge de hadde god plass ville de kunne snu seg ganske lenge til. Trodde ikke jeg kunne bestemme så mye om hvordan fødsel jeg ville ha, men legen sa i dag at jeg måtte begynne å tenke på det. Er det bare meg som foretrekker KS...?

Grunnene til at det ble KS så tidlig var fordi jeg bor 17 mil fra sykehuset, og de ville ikke at det skulle begynne av seg selv hjemme så jeg måtte sitte med rier i 17 mil...også mente de vel at ei uke til eller fra ikke hadde så mye å si...jeg var bare glad for å få det unnagjort,var ganske sliten på slutten...og ungene var 2958 og 2640 og klar for livet utenfor magen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...