Gå til innhold

Kan man kjenne symptomer på graviditet utenfor livmoren før det er "for sent"!?

Kikki1982

Anbefalte innlegg

Jeg er førstagangs gravid, er i uke 6.

Jeg har i de siste dagene kjent "stikkinger" i mageregionen. Mest på min høyre side. Jeg synes det kjennes for langt opp ut til at det kan være livmoren det stikker i? Vet ikke hvor stor livmoren er når man er 6 uker på vei?

Det stikker som sagt på høyre side, halvveis mellom navlen og siden, litt lavere enn hofte-benet. Hadde veldig vondt i går etter jobb (sitter mye på jobb - sammenheng?), måtte legge meg å sove på sofaen når jeg om hjem - er selvfølgelig trøtt også :) - og var bedre når jeg våknet igjen. Har ømme brystvorter og er veldig trøtt, litt kvalm på formiddagene, men ikke plagsomt mye.

Kan dette være antydninger til graviditet utenfor livmoren? Eller er det usannsynlig med tanke på at jeg er 1. gangs gravid? Begge søstrene mine har vært gravide utenfor livmoren etter sitt første barn, har vært kritisk for begge to, derfor er jeg litt nervøs! Kan man kjenne symptomer før alt går galt og egglederen sprekker eller hva det er som skjer?

Setter stor pris på svar fra noen som tror de har noe å bidra med!

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv opplevd graviditet utenfor livmoren, men kjenner ei som har opplevd det. Hvis man blir gravid utenfor livmoren, vil du garantert kjenne at det er noe galt! Når embryoet begynner å vokse i egglederen vil det gjøre vanvittig vondt. Egglederen er ikke spesielt tøyelig - det er jo derfor den sprekker hvis embryoet fester seg der. Dersom du får veldig vondt i magen, bør du kontakte legevakten snarest mulig. Hvis det bare er litt ubehagelig "stikking", tror jeg at du kan ta det helt med ro. Er du veldig bekymret kan du ta kontakt med legen din eller den lokale jordmoren og snakke med han/henne.

Masse lykke til!

Takk for svar!

Hadde postet den samme på terminklubben for november, og fikk lignende svar der. Har skjønt at man merker forskjell på "vokse-stikkinger" og "gravid-utenfor-stikkinger". Så jeg tar det med ro og håper på det beste! Har jo hatt disse stikkingene noen ganger nå, og vet at det går over, blir bare veldig nervøs når de kommer! Er ellers i strålende form, så jeg får glede meg over det! :)

Lykke til til deg også!

• 3 uker senere...

Man vil sikkert kjenne og tolke smertene forskjellig, men da jeg hadde x.u var det ikke "livmorvoksestikkinger". Det var dritvondt slik at jeg lå kaldsvett i forsterstilling på badet uten å klare å ta meg sammen. Da var jeg langt på vei riktignok (16 uker).

Dersom du ikke klarer å slappe av synes jeg du bør spørre legen din om du kan få en henvisning til tidlig ul slik at du kan bli beroliget.

Lykke til:)

Hei.

Jeg haddde så å si nøyaktig de samme plagene OG bekymringene som deg da jeg var 5 uker på vei. Ringte legen og fikk komme inn med en gang og ble deretter sendt på ø-hjelp time på sykehuset for innvendig UL. Legen sa at hun trodde alt var normalt, men hun syns det var viktig for meg å slippe å bekymre meg. Deilig å få forståelse. På UL kunne jeg se den mest perfekte lille klump som lå akkurat der den skulle. =)

Smertene i lysken har ikke gitt seg (20 uker nå), men nå vet jeg at det ikke er noe galt. Råder deg til å ringe lege med en gang, spesielt med tanke på dine søstres historie. Dessuten er det verken bra for oss eller babyen at vi bekymrer oss for mye. Lykke til! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...