Anonym bruker Skrevet 29. februar 2008 #1 Del Skrevet 29. februar 2008 Er 38 år og gravid. Jeg trodde det var obligatorisk å bli tilbudt duo og foster vanns prøver når man er over 38 og gravid . Samboeren min vil absolutt ikke ha et "unormalt" barn og mener abort er eneste utvei hvis noe er galt. Så jeg gikk til legen og ba om prøvene.. men vet dere hva hun sa? ... Nei hvorfor i alle dager skal du ha fostervanns prøve?. Du er ung og frisk( jeg har lavt stoffskifte). Hun hadde vært lege i mange år og jeg var for ung til å være i noen risiko for downs... som er det eneste man kan finne av feil ved en fostervanns prøve.. Stemmer det?... Jeg kan så lite og vet mindre.. skulle liksom være moden nå.. men er mer usikker enn da jeg var 17 og ble mor for første gang.. jeg begynte selvsagt å gråte og grue meg for å si hjemme at det ikke ble noen prøver.. Så fikk jeg hensvisning til tidlig ul og samtale..( gråt er sannelig litt av et virkemiddel) Det er sikkert bra det. Vet forresten ikke om jeg vil ta abort pga downs... Jeg tok ikke abort da jeg var 17 og helt alene i verden uten penger og alt.. Hvorfor skulle jeg ta det nå når jeg har "alt" klart?.. det blir et stort steg å ta .. kan jo risikere å bli alene igjen.. men pytt... det går det og... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/
pinki Skrevet 29. februar 2008 #2 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei, og gratulerer masse :-) Skjønner ikke helt hva den legen mente med at du er for ung til å risikere å få et barn med Downs. Av alle de jeg vet om med Downs, er det ingen av de mødrene som var over 30 år da de fikk barnet. Og tre av de mødrene fikk barn med Downs først, og flere "friske" barn etterpå. Er ikke bra at den gamle myten henger i så mye som den gjør. Risikoen for å få et barn med Downs er der alltid, uavhengig av alder. Om du ønsker fostervannsprøve, så får du det. Legger ved et utdrag om det.......lykke til :-) Hvem tilbys fostervannsprøve? Alle som har en grunn til å ønske fostervannsprøve, kan be om henvisning av sin fastlege eller jordmor. De innkalles da til en veiledningssamtale før eventuell fostervannprøve tas. Fostervannsprøven er frivillig. Rikshospitalet tilbyr fostervannsprøver til: Kvinner som er over 38 år ved fødselen (økt risiko for å få barn med kromosomsykdom). Kvinner/par som tidligere har fått barn med kromosomsykdom. Kvinner/par som tidligere har fått barn med ryggmargsbrokk. Kvinner som bruker medisiner fordi de har epilepsi. Foreldre som har en kromosomforandring (økt risiko for å få et alvorlig sykt barn). Foreldre med en kjent arvelig sykdom i familien (og fare for at barnet kan få den). Kvinner/par som tidligere har fått barn med medfødt stoffskiftesykdom. Kvinner/par i en svært vanskelig livssituasjon. Dersom en ultralydundersøkelse har vist tegn på mulig kromosomavvik hos fosteret. Les mer om svangerskapskontroller her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137002190
Nilla43 Skrevet 29. februar 2008 #3 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg syns du burde ringe tilbake til legen din og si at det faktisk er sånn at du har krav på dette, og hvis hun fortsatt nekter, kan du jo true med å kontakte en annen lege. Tror ikke at vår helsetilstand øker eller minker risikoen. Min gynekolog sa også at jeg fortsatt var ung (er 39), men han mente at dess flere kontroller dess bedre var det, og henviste meg til duotest. Har tatt duotesten (ul) og fikk så bra resultat at dersom blodprøven ikke viser noe annet så dropper vi fostervannsprøven. Duotest avdekker ca 70 % av downs, fostervannsprøven fastslår 100 % om barnet har kromosomavvik eller ikke. Men risikoen for å få et barn med downs øker med alderen - det burde også legen din vite. Min sa at min risiko i utgangspunktet pga alder var 1 på 140 - altså at for hvert barn med downs er det 140 friske. Du får sikkert en noe lavere risiko som er et år yngre. For kvinner på 35 tror jeg risikoen er ca 3 på 1000, og så øker det noe for hvert år. Håper du ble litt klokere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137003777
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. februar 2008 #4 Del Skrevet 29. februar 2008 Tanken som slår meg er om det ikke bare er like greit at du ikke får en fostervannsprøve eller duotest,da ,etter det jeg forstår,ikke ønsker å ta abort uansett og din samboer ønsker det. Da er det vel kanskje bedre for deg og si,sorry jeg fikk det ikke,i steden for å kanskje få en kjemekrangel,hvis det skulle vise seg at det var noe galt med den lille. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137005231
indigo Skrevet 2. mars 2008 #5 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg og mannen min var til veiledning på sykehuset og jeg tok duotesten. Veiledingen var informativ og god, og testen gikk heldigvis bra. Tanken var at dersom det ville vise seg at risikoen var stor var det kanskje bedre å vite det - for å være forberedt -, og dersom risikoen var liten var det godt å vite det og slippe å tenke på at jeg er så "gammel" og at risikoen er så stor av den grunn, i resten av svangerskapet. - og er veldig glad selvsagt for at resultatet av duotesten ble så bra at jeg ikke fikk tilbud om fostervannsprøve - for meg var det vanskelig å tenke tankene omkring dette helt ut, og alt må jo bestemmes så fort og til rett tid. det er jo bra at legen din sier at du er ung og frisk. han som tok tidlig-UL for meg sa noe liknende enda jeg er 4 år eldre enn deg...og det er nok flere fagfolk som mener det er overdreven fokus på dette med alder. Min risiko for å få barn med kromosomfeil ble redusert fra 1:40 til ca. 1:3000 gjennom duotesten. Lykke til med veiledning og evt. duo-test! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137027024
Shabby* Skrevet 3. mars 2008 #6 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg synes egentlig at mamma til 1 stor,... har et veldig godt poeng her, selv om du egentlig har rett på disse testene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137028057
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #7 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg er også 38 år og tok opp ønske om fostervannsprøve med min lege på 1.kontrollen siden jeg og samboeren hadde bestemt oss for dette på forhånd. I din aldre har du krav på dette hvis du ønsker det. Det er viktig å tenke grundig igjennom hva dere vil gjøre dersom det skulle bli gjort funn på fostervannsprøva. Det er ikke bare Downs de kan se på en slik prøve men også andre og mer alvorlige kromosomfeil som b.l.a ikke er forenelig med liv. I forkant av fostervannsprøven blir dere innkalt til genetisk veileding der man får info om dette. Dersom du/dere kan roe dere med å ha en risikoanalyse for utviklingsfeil som ikke gir fullt så sikkert svar som fostervannsprøve, er duotest et godt alternativ. Det er viktig å være tidlig ute i forhold til å ønske disse prøvene for de kan bare tas innenfor noen angitte uker. Lykke til med valget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001816-er-38-%C3%A5r-og-gravid-er-det-ungt/#findComment-137039651
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå