Gå til innhold

Tror sanrt jeg blir litt småsprø...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på sju måneder våkner så mange ganger i løpet av kvelden/natta. Noen ganger er det bare å stappe inn smokk så sover hun videre og da er det jo forsåvidt greit. Andre ganger er hun lys våken og det kan ta lang tid å få henne til å sove igjen. Holdt det gående fra ett til fire i natt og det blir man sliten av. Tror jeg ikke har fått mer enn fire timer de siste fire månedene pr natt med søvn. Samboer skulle ta henne i natt så jeg fikk sove, men det er jo lett når hun bare gråter.

Noen som har noen supre tips til meg? Begynner så sårt å trenge mer søvn sammenhengende både jeg og henne. Kan det hjelpe å slutte med nattamming tror dere? Kanskje hun skjønner at det ikke er vits å styre. Har tenkt litt på det, men har liksom ikke ork til å gå i gang.

Eget rom har hun allerede, men det ligger i en annen etasje, kan det li for stille? Hun er egentlig ikke vant til å bli tatt opp når hun våkner heller, da setter jeg meg heller ved sengen til hun roer seg. Hvis hun ikke hyler da vel å merke.

Håper bare noen har noen tips, råd til meg jeg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ser en typisk dag ut hos dere da? Tenker på hvor mye hun spiser og sover i løpet av dagen?

Tror du hun er sulten om natta? Hvis hun spiser mange ganger/mye i løpet av natta, kan det lønne seg å forsøke å få inn litt mer amming + fast føde i løpet av dagen.

Hvor mange hviler og lengde på hvilene er det på dagen? I 7 mnd alder pleier i hvert fall to hviler å være nok og den siste bør ikke være for sent på dagen.

Når legges hun for kvelden? Og hvor lang er en typisk natt??

Et gjennomsnittsbarn i 7 mnd alder trenger å sove to ganger på dagen, tilsammen 3-4 timer. Og 10-11 timers nattesøvn.

Selvfølgelig noen mer og noen mindre:-)

Er utrolig slitsomt med så mye oppvåkninger, men det går over:-) Men det er klart det må ofte litt justeringer til...

Skrevet

Vi spiser frokost i åtte-halv ni tiden, hun sover gjerne fra 10.00 og opptil tre timer. Ammer når hun våkner igjen, noen ganger får hun frukt. Middag i tre-tiden, sover etter det, ca. en time. Grøt i halv seks-tiden og amming før hun legger seg halv sju-sju.

Om natta har hun blitt ammet ved tre-tiden og en liten sup ved fem-tiden for å sove litt lenger. Da kommer hun ofte ned i vår seng. Kanskje hun venter på det hele natta. Hmm. Uansett så tror jeg egentlig ikke hun er så sulten.

Vanskelig det her. Føler meg litt hjelpesløs egentlig...

Skrevet

Helt utrolig å høre at andre faktisk har det helt likt som oss..! Føler meg veldig trist og alene når jeg går og bærer på tulla time etter time,natt etter natt..men jammen er jeg ikke alene...;)

Jenta vår er 6 1/2 mnd,og også hun våkner veldig ofte...har spurt om råd hos både venner med barn,helsesøster og lege,men alle tips de kommer med har vi allerede prøvd...

Hvordan var fødselen og barseltiden deres..?

Jeg leste nemlig i en bok nettop at barn som hadde en tøff fødsel, og/eller tøff barseltid,ofte sliter med søvnen...Jenta vår hadde haste keisersnitt, og slet med skeiv nakke lenge etterpå...kanskje det kan være noe i dette i vårt tilfelle...?

Skrevet

På en måte godt det er flere av oss. Vi hadde vel ikke så tøff fødsel egentlig, bare forholdsvis lang. Her startet alt etter 3 måneder ca. Før den tid gikk det ganske greit.

Her er det også litt sånn at alle råd er prøvd ut og ikke noe virker som fungerer. Så hadde jo vært fint om noen kanskje hadde noen tips som funket på sine barn.

Vil så gjerne hjelpe henne til å sove.

Skrevet

Ingen med søte små tips her? Mener å ha hørt at fotsone kan hjelpe mot nattesøvnen også?? Noen som vet noe.....

Skrevet

Tror vi er i flertall, jeg. Kjenner få som har babyer som sover gjennom natta.

Masse mat og masse lys og frisk luft og aktivitet på dagen gjør susen for oss.

Har du noen ide om hvorfor hun våkner? Våt bleie? Sulten? Redd?

Heller ikke uvanlig at de våkner mye når de holder på å lære seg noe nytt - sitte, rulle osv.

De dagene det har vært skikkelig ille og oppoverbakker i alle retninger, har jeg lagt med når junior legger seg - det hjelper på humøret dagen etter!

Skrevet

Ja det er nok flere som har det sånn, men begynner å bli vel slitsomt. Det hjelper lite å legge seg samtidig når hun våkner ofte omtrent hver time.

Aner heller ikke hvorfor hun våkner så mye. Føler liksom jeg har prøvd alt nå. Lyst-mørkt, stille-bråk, alene-der vi er, med sang på-uten sang.

Men men, jeg får slutte å nattamme og har nå blitt anbefalt fotsone på det varmeste så da får vi se om det hjelper:-)

Skrevet

Ser ut som barnet ditt sover ca 10 timer om natta, hvis jeg forstår det riktig..

Hva med å flytte døgnrytmen litt så du legger i 20.30- tida i stedet?

Det funket bra for oss - så kan man stå opp i 7-tida istedet for 5:-)

Ikke alle barn som sover 12 timer om natta!

Skrevet

Hm, jeg ville egentlig først og fremst hatt senga hennes inne på deres soverom. Det virker som om hun våkner for å få kontakt med dere (kanskje hun har litt seperasjonsangst? Det kan begynne når hun er i denne alderen). Også er det vitig at dere leker nok med henne før hun legger seg- slik at hun liksom blir "mette" av dere hvis du skjønner.

Jeg bruker også en bestemt nattasang når mine skal legge seg, og skrur på den hver gang de skal legge seg, også når de våkner om natta. Jeg gjentar også som regel ordene: hysj natta hysj (veldig svakt da, ikke noe skriking). Det er også greit å sitte sånn maks 20 minutter inne på rommet hun sover etter at hun har sovnet.

Skrevet

Hun er jo så var i tilegg da selv om jeg bevisst aldri har vært stille når hun har sovet. Så hun våkner bare vi snur oss. Både når hun ligger i egen seng og sammen med oss.

Bruker også en bestemt sang og det funker godt til legginga, da sovner hun som regel ganske fort. Men de påfølgende gangene er det ikke alltid det funker. Nå skal hun sove hos besteforeldre i morgen så da får jeg kanskje sovet ut og får litt ork og motivasjon til å fortsette nattkampen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...