Gå til innhold

Dere som sliter med å bli gravide og har vært hos lege, se hit!!!

vi3blir4

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har prøvd i litt over et år nå, men har ikke lykkes med å bli gravide.. så da tenkte vi at vi skulle dra en tur til legen og rådføre oss siden det har gått såpass lang tid..

Så det jeg da lurer på er:

* Hva skjer første legetime?

* Tar det lang tid før vi evt. får hjelp?

* Hvilken hjelp kan vi få?

* Er det dyrt?

* Vi har ulike fastleger, så må en av oss bytte lege da slik at vi har samme fastlege?

Noen som vet?? :-/

Fortsetter under...

Kommer an på hvor stor kapasiteten er og hvor rask legen er med å henvise dere videre.

Første timen jeg var der fortalte jeg det som det var og fikk høre masse svada om hvor unge vi var og bladi,bladi...

Fikk beskjed om å komme tilbake på visse dager i syklusen for å ta blodprøver som skulle sjekke hormonnivåer i kroppen i fht eggløsning.

Fikk med henvisning til svømmeknappen for mannen også.

Alt gikk gjennom min lege,brukte ikke hans i det hele tatt.

Da blodprøvene var fine henviste han meg til gyn på sykehuset (ventet vel 3 mnd på time) som tok innvendig UL og spurte om alt mulig.

Fikk resept på pergo,som skulle kicke igang ekstra sterk EL, og tok blodprøver for å sjekke effekten.

Gikk på 3 sånne runder og ingenting skjedde.

Ble så sendt til Lap for å finne ut om egglederene var åpne og alt så fint ut og det gjorde det.

Når vi kom tilbake til gyn da sendte hun søknad om IVF til Riksen.

Tok noen uker før vi fikk svar derfra.

Du betaler vanlig egenandel for legetimene,hos gyn betalte jeg rundt 260kr hver gang, så det er ikke de voldsomme utgiftene.

Om de finner noe hos en av dere er det ofte noe som kan gjøres.

Er ofte bare enkle tiltak som skal til:-)

Det kan ta litt tid mellom hver time,det lønner seg å ringe å mase hvis det tar lang tid...

Masse lykke til!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Bestill time til din fastlege og ta med mannen din dit på første time.

Da blir det en del snakking og det blir sikkert tatt noen blodprøver av deg. Det skal forskjellige blodprøver til i ulike deler av syklusen din.

Vær obs på at det blir spurt om kjønnsykdommer og tidligere graviditeter på begge så dersom der har holdt noe skjult for hverandre så er det greit å være ærlig nå!

Ut ifra hvordan resultat dere får vil det variere med hvordan videre løp vil bli. Finner ingen ting galt med deg så sendes din mann til sykehuset for å levere sædprøve. Dersom du har manglende eggløsning finnes det tabletter for å hjelpe deg med det.

Utrdning kan gå fort eller det kan ta lang tid. Kommer an på kapasiteten til legene og hva de eventuelt finner eller ikke finner. Selve utredningen koster ikke så mye, men dersom dere ender opp med IVF feks så koster det noen tusen. Da er det 15.000,- i egenandel.

Håper du ble litt klokere nå :-)

Lykke til!

Da jeg gikk til legen, fikk jeg beskjed om at hun ikke ville gjøre noe før det hadde blitt att en sædprøve av min mann. Så da måtte jeg sende mannen til legen først... Og siden det var der problemet lå ble vi henvist videre fra hans lege (dvs dere trenger ikke ha samme fastlege).

Hvor lang tid det tar å få hjelp kommer an på så mye. Har hørt at ventetidene ikke er så lang nå som når vi begynte. Vi måtte vente 1 år for å komme inn på Riksen. Men som sagt; tror ventetidene generelt er MYE kortere nå.

Hvilken hjelp dere kan få kommer helt an på hva som er problemet.

Og om det er dyrt? Alt der relativt! Klart det koster en del penger, men nå sitter jeg her med en liten baby i magen og tenker ikke et sekund på kronene vi har brukt! Egenandel (som regel ca 1500,- pr forsøk i det offentlige) + medisiner inntil 15000,- må du betale selv. Bruker du mer enn 15000,- i medisiner på 3 forsøk, får du det refundert. Men f.o.m. fjerde forsøk må du betale alt selv.

Masse lykke til!

jeg ba om å bli henvist direkte til en gyn første gangen. Dette fordi jeg ikke ville at min da helt nye fastlege skulle gjøre underlivsundersøkelsene. Vi fikk henvisning og gyn ordnet med alle de prøver og tester som måtte til før en ny henvisning ble sendt for ivf.

Dette tok fra første legetime og til vi var klare til ivf ca 2 år. Det er vanvittig mye venting i dette gamet. Hvis en har råd så kan det lønne seg å ta kontakt med privat gyn og får startet prosessen, for så å komme videre med henvisning senere.

Det gjorde vi nå andre gangen. Jeg var først hos min lege og tok de nødvendige prøvene der da det var mer enn 2 år siden forrige undersøkelser og prøver. Så ble henvisnig sendt til gyn, der var det veldig lang ventetid og vi fikk beskjed om at vi kunne komme inn tidligere hvis vi tok det privat.

Men runden videre kommer jo an på hva de finner ut er problemet deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...