Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 JEG fikk barn i oktober og får siste utbetaling i juni. (10 mnd) Men det jeg lurer på: har ikke sambo krav på 6 uker??? (lønnet?) Vet jo de har det hvis en jobber, men hvorfor ikke gjennom lånekassen?? Syns det er ganske sykt at en kun får 10 mnd, jeg kan ikke akkurat sende han i bhg i juli! Fikk 1 utbetaling 1 september nemlig.. URETTFERDIG hvis det er slik! Noen som har forslag til løsning for oss??
~\/ero~ Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Jeg får fødselsstipend fra lånekassen. Sambo har ikke rett på permisjon, fordi jeg ikke har opptjent rett på foreldrepenger. Hvis han skal ha permisjon må jeg ut i studiene igjen. Ihvertfall det jeg har forstått. Jeg får siste stipend i april. Og synes det er alt for tidlig å sende mini i barnehage. Men jeg har gjort det slik at jeg har tatt på meg en helge jobb. Jeg jobber i bar, og da jobber jeg bare kveld. Så da er lillegutt med pappa'n sin mens jeg jobber. Han sover mesteparten av tiden da. Er også støttekontakt en gang i uke. Så da tjener jeg litt så vi klarer oss til jeg begynner og studere igjen. Synes også dette er litt urettferdig, spesiellt at pappa'n ikke har noe krav på permisjon. Men slik er det å være student.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 ja jeg syns det altså! om ikke annet kunne han fått en eller 3 uker!!!
olgita Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Heisan! Jeg får siste utbet. fra Lånekassen i mars og synes det er kjempesynd at pappa ikke får noen permisjon pga at jeg ikke har opptjent meg retten til foreldre penger... Men pappaen har en "selvstendig" rett til foreldrepenger enten 29 uker med 100 % eller 39 uker med 80 % fra NAV. Da må mamma være fulltidsstudent eller i fulltidsjobb...altså 100% Det vil med andre ord si at dersom f.eks du jobber 60% kan pappa ta ut permisjon på 60 %, jobber du 50 % kan pappa ta ut 50 %... Skjønner? Har sittet en del og vridd info jeg har funnet på nettsidene til Nav og Lånekassen... Ganske tungt skrevet spør du meg... men men! Men hovedpoenget er igrunn at man ikke kan få utbetalinger fra Nav og Lånekassen samtidig... Så det vi kommer til å gjøre er at jeg begyner i 60 % stilling og pappaen tar permisjon i 29 uker med 60 %. Da får vi både tid til hverandre og med gullet vårt! Så krysser vi fingrene for barnehageplass... Lykke til! Håper du ble noe klokere....
Mamma til snart 4 Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 jeg fikk også barn i okt og får siste utbetaling fra lånekassen i juni, men jeg trenger ikke å beg på skole igjen?? hvordan virker det? etter juni kan jeg søke sommer jobb da<?? noen som hvet?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Jeg studerer, og får siste utbetaling som fødselsstipend fra Lånekassen og foreldrepenger fra NAV i mars. For å løse dette har jeg betalt studieavgift og registrert meg som "aktiv student". På denne måten får jeg lån/stipend til mai. ( Blir dog forsinket i utdanningsløpet) Vi vil heller ikke at han skal starte i barnehage da, så løsningen i sommer blir å jobbe. Mitt råd til deg er altså å skaffe dere jobber, og jobbe slik at kabalen går opp. Kan bli fryktelig slitsomt, men tenk på at det kun er for denne sommeren. Vi søker på barnehageplass fra 1. august, og jeg begynnner studiene for fullt igjen fra høsten av ( Far har ikke krav på fedrekvote dersom han eller mor ikke har vært i inntektsgivende arbeid de siste seks av ti månedene og mor må ha vært ansatt i en stilling med prosentbrøk 50 eller mer. Dette er regelen for foreldrepenger fra NAV. Når det gjelder Lånekassen har ikke far noen egen kvote, men man kan fordele utbetalingene de 33 ukene mor ikke er forpliktet til å være hjemme, som man vil. Selvfølgelig må også far være student i så tilfelle. Men man kan altså ikke motta stipend fra Lånekassen samtidig; enten er det deg, eller samboeren din.)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 jeg fikk baby i september. Når får jeg siste stipendet?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Trodde man hadde krav på 10 måneder? Jeg fødte i desember og får siste utbetaling i august. Men det er en ting jeg ikke skjønner helt. Det virker som om jeg kun vil få utbetalt litt over 3700 kr i måneden? Har ikke krav på foreldrepenger e.l. kun fødselsstipend, men trodde det var på litt over 6000 kr? Noen som vet?
MissBenz Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 De som får fødselsstipend i fra lånekassen får penger i 42 uker. Jeg fødte 26 oktober 2007 og får siste utbetalinga i juli...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #11 Skrevet 27. februar 2008 jeg skjønte ikke helt olgita... *må ha det inn med teskje=)* med andre ord hva bør jeg gjøre??? altså bør jeg skaffe meg en jobb 50 % slik at faren kan være hjemme 50%? tekte da evnt ifra mai/juni. hmmm...
Mamma til snart 4 Skrevet 27. februar 2008 #12 Skrevet 27. februar 2008 jeg får 4100kr. pga av sambo tjener bra, og da mindre til meg. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå