Gå til innhold

Økonomi når mor og far er studenter!

*spirekrok er Høygravid*

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette?

Både jeg og mann er studenter. Og vi lurer veldig på hvordan man skal klare seg på så lite stipend, med huslån og regninger.

Noen som har erfaring med dette?

Hvordan klarte dere dere på 6000 pr pers fra lånekassen?synes nå dette er så lite..

Takk for tilbakemeldinger..

Fortsetter under...

Dere får litt over 7000 per person, fordi dere får forsørgerstipend på ca 1300 ekstra i måneden. Og dere får ca 20000 i august og januar. Vi har ikke huslån da, og bor ganske billig (litt under 5000 i måneden + strøm). Pluss dere får barnetrygd på ca 1000.

Hvis dere har høye boutgifter kan dere også søke om bostøtte, tror det er gjennom kommunen.

Vi har en veldig strukturert økonomi og det hjelper. Vi har en felles utgiftskonto som det blir automatisk overført 4000 fra hver når vi får stipend. Fra den blir alle faste utgifter trekt, husleige, strøm, bil, telefon, barnehage osv. I tillegg har vi matlommebok. Dvs. vi tar ut en viss sum hver måned fra hver vår konto og legger i lommeboken og bruker den når vi handler. Prøver også å handle inn en del i gangen f.eks på obs (10kr rabatt på hver bleiepakke hvis du er medlem), da handler vi inn alle tørrvarer per måned. Vi kjøper mye first price produkter og følger med på tilbud osv.

Vi bruker å bytte på å jobbe i sommerferien, annet hvert år + litt jobbing i andre ferier hvis vi har muligheten. Dette setter vi mest mulig av på felleskontoen, så vi har litt å gå på.

Mange har ekstrajobber i tillegg til studiene og da har en jo en del ekstra å gå på. Vi klarer oss fint uten, så vi prioriterer heller å være mer sammen enn å ha masse penger til overs.

Ble litt langt, men, men. Håper det var litt til hjelp. Det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på.

Hei, hei. Bare hyggelig. Jeg studerer noe så sært som Middelalderkunnskap (bachelorgrad), har tenkt å ta master i historie etterpå. Så har til sommeren et år igjen av bachelorgraden, men skal ta permisjon et år fordi jeg har termin i august. Så blir det tre år til etter det året. Samboeren min studerer til sivilingeniør på NTNU i maskin, eller produktutvikling og produksjon som det så fint heter nå. Han har tre år igjen fra høsten.

Hva studerer dere? Og hvor?

har tips på hvordan du kan gøre utleggene billig:) har selv hatt lite penger og annsvar for liten baby helt alene:) first price bleier(bruker under 100 kr pr mnd i bleier) first price bleiene går fra 7 kg og oppover..new born bleier libero har de på salg på coopen til 10 kr og 15 kr viss du er medlem..kjøp rikelig nå når det er salg...du kommer nok til å få mye klær,vær flink å bytte i større størrelser,ønsk deg ull...ellers prat med venniner som har små om de har noe du kan kjøpe/låne/arve...kan være kjempe fine ting og ganske nytt..finn.no har de mye fint..eneste du trenger å kjøpe nytt er madrass og bilsete:) ønsket meg penger eller babyutstyr til jul og bursdagen min..dette hjalp veldig..har brukt ca 20 000 på et år inkudert absolutt alt fra utstyret før fødselen til nå, når hu er 1 år...bleier,mat,klær, barnevogn,alt er reknet med..spar kjøp er lurt å handle på...ellers er det bare å handle på coopen og kiwi,være flink å handle på tilbud..osv...12 000 i inntekt på 3 personer er lite:) men er dere flink og kreativ klarer dere det uten problemer og babyen deres får det veldig godt...viss din kjære kunne fått en lærdags jobb hadde det vert lurt:) ikke kjøp bil,det går ikke:) lykke til:) vet akkurat hvordan dere har det,men det ordner seg:)

jeg studerer førskolelærer, i drammen, har et år igjen, mens samboer begynner på revisor nå til sommeren(regner med han kommer inn.. hehe) så har tenkt til å spare en del nå som han er fremdeles i jobb. Har ingen termin her siden jeg ikke ennå er gravid, men håper på å bli det fortest mulig..

Annonse

tusen takk for mange tips... er så fint å høre om at det faktisk går ann og gjennomføre. har vært litt skeptiske, men da får vi se om det blir noe etterhvert*krysser fingrene*:) har allerede kjøpt inn en del ting(klarer ikke å gå forbi klær, leker o.l. jeg faller for med en gang, uten å kjøpe.. de sier jo det bringer ulykke, men jeg tenker at det er bra og være forberedt) og håper/regner med at jeg får en del ved fødsel av mine foreldre og samboers..

• 2 uker senere...

Hei.

Vi er også begge studenter, og får det til å gå såvidt rundt, uten at noen av oss jobber utenom sommerferien.

Jeg har forøvrig et ekstremt godt tips til dere om avvikling av foreldrepengene.

Dersom han har en deltidsjobb ved siden av studiet kan denne ordningen benyttes.

Mor tar ut fødselsstipendet fra lånekassen.

Mor tar ut engangsstønad fra NAV.

Mor melder seg opp som student med minst 75% progresjon. (Stilles ikke krav at mor verken møter eller står på eksamen).

Far tar ut de resterende foreldrepengene (29 uker).

Far inngår avtale med sin arbeidsgiver om å ta arbeide i gradert stilling. Gjennom hele permisjonen.

Virkningen av dette blir:

Mor får engangsstønad. (33854,-)

Mor får to semestre med lån gjort om til stipend.

Mor får også stipend i sommerferien. (Totalt 42 uker).

Far får utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver, etter hvor mye han arbeider.

Far får utbetalt fra NAV, det han ville fått utbetalt ved å ta 29 uker fri basert på sin inntekt.

Som du ser så er den store forskjellen ved denne modellen, i forhold til det som er vanlig det siste punktet.

At far får utbetalt fra NAV, i 29 uker det han ellers ville fått utbetalt ved å ta helt fri, i tillegg til den vanlige lønnsinntekten er altså en ren bonus.

Dersom far har en månedsinntekt på 6000,- utgjør dette en utbetaling på ca 32.500. Minus skatt.

Resultatet blir da:

Vanlig lån og stipend på begge.

Forsørgerstipend på begge 2600 pr måned til sammen.

Engangsstønad 33854,-

Foreldrepenger til far: 32.500, minus skatt.

Vanlig lønn for far: 6000 pr måned, minus skatt.

Barnetrygd: 1000,- pr mnd.

Bostøtte (Vi har husleie på 7000,- og nesten ingen inntekt. Vi får 3500,- pr. mnd).

I tillegg til dette kan mor jobbe, om hun har overskudd og lyst til det (noe hun sikkert ikke har... ;) )

Oppsummert:

14.000 fra lånekassen pr måned.

1000,- Barnetrygd

6000,- lønn for far

3500,- bostøtte

24500,- i månedlige utbetalinger.

I tillegg kommer:

40.000 årlig i ekstrautbetaling fra lånekassen

33854,- engangsstønad

30.000 utbetaling til far fra nav.

Sum: 100.000 i tillegg.

Samlet så går dette greit.Tatt i betraktning av at småbarnsforeldre og studenter ikke har råd, tid eller overskudd til å bruke opp alle pengene på byen...

Jeg har skrevet en fullstendig artikkel om dette på: www.rettskilde.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...