Gå til innhold

ikke helt rett forum, men trenger svar fort og her er mange inne..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde uvi for en tid siden og dro til lege. der sjekket han nyrene fra rektum. er dette normalt/mulig? legen stakk handa opp i rektum og kjente på nyrene var det jeg ble informert om var poenget. men jeg har hatt maaange uvi og aldri opplevd denne måten å sjekke nyrene på. føler meg feilbehandlet, og håper noen kan svare meg om de vet noe om dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har vært til legen for urinveisinfeksjon utallige ganger, samt legevakten med nyrebekkenbetennelse som følge av uvi én gang, og har aldri fått sånn sjekk nei!!!

Skrevet

Huff og huff, tenker jeg!!! Dette høres jo veldig humbug ut, nyrene sitter faktisk ganske langt opp bak i ryggen, rett bak nederst av ribbena. Så jeg kan aldri tenke meg at denne undersøkelsen var gjort med god hensikt. Stakk han hele handa oppi rektum? Det går vel ikke an?? En finger eller to ville hvertfall ikke nå opp til nyrene. Nei huff, dette bør du finne ut av ved å kontakte andre leger, og er det noe snusk - meld det til Fylkeslegen!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Det føltes i alle fall som hele handa.. liker det ikke, mener denne legen har vært i søkelyset før.

Skrevet

Finn ut om det var medisinsk nødvendig dette her, ring et sykehus, be om å få snakk med en lege ved gynekologisk avdeling i første omgang. Spør om det du opplevde, og hvis gynekologen er tvilende til om denne undersøkelsen var lovlig, så gjør noe - for all del!!! Spør om råd, det er ingenting å skamme seg over. Og be om råd til hvordan klage dette til Fylkeslegen. Det må du, lov meg det!!!

Skrevet

Skal gjøre det, det lover jeg. skal dra i morgen å få utskrift på når dette hendte og navnet på legen. skal snakke med fastlegen min, hun er veldig grei og vil sikkert hjelpe meg.

Takk for svar!

Skrevet

Det er ikke mulig å få noe informasjon om nyrene ved å kjenne i endetarmen nei... Vanlig undersøkelse for uvi er 1) samtale der man forteller om plalgene man har 2) urinprøve 3) dunke på ryggen over der som nyrene sitter. (der hvor en over beskrev).

Man kan derimot kjenne i endetarmen for å utelukke andre tilstander, f.eks blod i avføringen og andre ting. Hvis noe i samtalen skulle gi tvil om det virkelig var uvi som var problemet, kunne det kanskje være nødvendig å undersøke tarmen. Mange leger anbefaler å undersøke tarmen rutinemessig ved veldig mange tilstander. Men å gi deg beskjed om at det var nyrene han skulle undersøke på den måten var jo litt spesielt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...