Gå til innhold

Ikke rett på mer lån/stipend til høsten, men får barn i mars.

qwana

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har egentlig brukt opp de 8 årene med høyereutdanning støtte nå til sommeren , men får nå et barn 11. mars. Vil jeg da får fødselsstipend? og forlenger de tiden utover de 8 årene? jeg har fullt lån og stipend dette skoleåret, så følger jo egentlig opp kravene før fødsel.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Svaret er at du får rett til fødselsstipend.

Vilkåret er at du har vært støtteberettighet 6 måneder før fødselen.

Du har vært støtteberettiget før fødselen, og derfor får du også fødselsstipend.

Lykke til med babyen.

Se her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5548.aspx

I flg dette kan du få støtte utover 8 år om man er forsinket bla pga fødsel. Så du kan få vanlig fødselsstipend intil 42 uker både om du fortsetter studiene eller tar permisjon. Er iallefall slik jeg har forstått det. Men det er jo bare å søke, har du krav på det får du jo...........

Jeg så ikke den andre delen av spørsmålet tidligere.

For det første så vil du får fødselsstipend fra lånekassen. Jeg gikk raskt gjennom forskriften, og kan ikke se at begrensningen på 8 år skal få virkning for fødselsstipendet. Dersom du mot formodning skulle få problemer med dette, så må du klage, og få hjelp av noen som kan litt juss til dette. Kan likevel ikke tro at at det skal være noe problem.

Når det gjelder det andre spørsmålet om fødselen gir deg rett til utvidet studietid, så tviler jeg egentlig på at det vil få virkning for deg. Jeg vil tro at du får støtte som fødselsstipend fram til sommeren 2009.

For at du skal få utvidet pemisjonstiden, så må fødselen ha virket inn på det hele tidligere. Om du tidligere har fått barn, og av den grunn er forsinket vil du kunne få utvidet, eller om du tidligere har vært syk, og av den grunn er forsinket vil du også kunne få utvidet tid.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...