Regnbuens barn™ . Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Jeg kikker på Bunad, jeg er halvt bergenser, pappa er oppvokst på Landås, men lurer på hvilken bunad som er mest riktig å velge da? Fana Bunaden? Pappa har selvsagt ikke peiling ;-) Blir takknemlig for hjelp=)
Vintersol Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei Fana var tidligere egen kommune, men er nå en del av Bergen kommune. Jeg er rimelig sikker på at Landås ikke var en del av Fana kommune. Landås regnes iallefall ikke som en del av Fana idag. En annen sak er jo at Bergensbunaden ikke er en "ekte" bunad, men en såkalt 'festdrakt'. Fanabunaden mener jeg er ekte. Om det har noe å si... Du ble gjerne ikke så mye klokere av dette? Kanskje du kan snakke med noen som syr disse bunadene (andre enn Husfliden), kan de garantert svare. De bruker å ha oversikt over historien, tradisjoner mm.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Kik på denne du http://www.vestlandsdrakten.no/?page=39
Regnbuens barn™ . Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2008 Takk for svar, snakket såvidt med de som har Bergensbunaden i Bergen, og det var jo den de mente var mest rett., vet ikke helt om jeg likte den så godt, syns Fana sin var finere, men kanskje rart å velge den om det ikke er rette distriktet..
Regnbuens barn™ . Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Takk, men er vestlandskdrakten for hele vestlandet eller? Spør kanskje dumt jeg..
Regnbuens barn™ . Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2008 Ok, takk! Mye man kan velge mellom skjønner jeg=)
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Oi da... Dette var fantasidrakt, da... :-( Enten ordentlig bunad, eller så kan du like gjerne kjøpe for under 2000 på SparKjøp. Synes jeg, da.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Men regnbuens barn. Hvor kommer din mor fra? Du trenger ikke bergensbunad vel?
spix Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes Bjørgvinsdrakten er nydelig. Til tross for at det heter drakt er det en bunad.
Regnbuens barn™ . Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2008 Min mor er fra Taiwan.(der bruker de ikke bunader) Vi er alle bosatt i Oslo. Jeg er født i Oslo. Men liker ikke Oslo drakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå