Gå til innhold

Hva gjør dere når baby har vondt i magen og gråter mye??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har råd og synspunkter....?

 

Ser at vår lille skatt spenner seg og presser ofte i løpet av en dag, og hun gir full hals hvis vi ikke busser, koser, og går med henne.

 

Hun våkner også ofte når hun sover alene pga at hun spenner kroppen og presser...

 

Dette er svært slitsomt og frustrerende da jeg har vanvittig vondt i kropp/bekkenet og er sliten etter fødsel!!

 

Hun er ikke mere enn 1 uke gammel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problemet med jenta mi. Jeg kuttet ut melk og drikke med kullsyre. Har nå begynt å drikke ett glass med melk om dagen og hun reagerer ikke med luft i magen nå. Drikker også ammete, tror det gjør at lufta kommer lettere ut og ikke skaper mageknip. Du kan jo også prøve å stryke henne på magen og sykle med bena hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær henne (lettest når du står) slik at hun ligge på din arm med hennes mage mot armen din og hodet mot din albue. Gutten min ligger så godt sånn når han har vondt i magen.

 

Ellers så kan du tenk deg hva du kun ha spist/drikket som plager henne. Kan være sjokolade, kaffe, brus, sterk mat (taco, osv), appelsin. Noen reagerer på slike ting mens andre gjør ikke det. Jeg kjenner mange babyer som plages av alt av det jeg nevnt men min reagerer kun på solo (ikke cola) og veldig sterk mat. Jeg passer på å bruk med måte slik at hvis jeg skal lage taco så lager jeg den ikke så sterk. Samme med kaffe. Ellers så er det bare å spis og drikk som vanlig men tenk deg gjennom dagen hva du har hadd som det kan hende hun ikke tåler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke ammer, men gir morsmelkerstatning da?

noen råd til oss, hva vi kan gjøre når det er skrik og magevondt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått følgende gode tips fra lege/venner/familie:

 

-Bruk lang tid på måltidet, prøv å legge inn pauser der du prøver å få barnet til å rape (dette gjelder både ved amming og MME)

-Hold barnet opp etter måltidet, stryk over ryggen, prøv å få til flere rap

-Ikke la barnet være skrubbsultent når det skal spise, da slukes mye luft som gir vonde smerter

-Hvis du ammer, prøv å kutte ut melkeprodukter i en uke (husk at det også er melk i leverpostei osv), se om det hjelper

-La barnet ligge på magen på stellebordet

-Gå til kiropraktor hvis rådene over ikke hjelper, kan hjelpe både på luftsmerter og evt årsaker til luftsmertene

-Hvis kiropraktoren ikke kan hjelpe, gå til legen og be om å få barnet undersøkt for bl.a allergier ( laktose etc). Vårt barn er allergisk mot morsmelk - alt er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt mini litt sukkervann når jeg f.eks spiste løk uten å vite om det (Toro!) eller etter de første mme måltidene (3-4 uker). Det virket veldig bra og hun roet seg fort. Man skal selvsagt ikke gi for mye men 2-3 ml er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sykehuset ble vi anbefalt å gi et par ml med fennikelte i forkant av måltidene, dette skal virke preventivt. Sukkervann virker smertestillende og ga umiddelbar lindring på gutten vår. Ellers fikk vi også tips om å ta "tempen" på barnet dersom det virket forstoppet, har faktisk hjulpet her i gården. Ellers er det veldig viktig å få rapet, gjerne flere ganger i løpet av måltidet. (det funker bra å gå opp og ned en trapp) Når det gjelder matvarer har jeg funnet ut at småen reagerer på kullsyre og melk, ost og youghurt. (ser ut til å gå bra med andre produktet som bare inneholder litt melk) Han reagerer også på TORO produkter som lasagne og tomatsuppe og taco blir også for sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille!

 

Kjenner meg veldig godt igjen i det du sier. Vesla mi trykket døgnet rundt. Bar henne hele tiden eller hadde henne hos meg på armen eller brystet fra morgen til kveld, der var hun rolig og sovnet, straks jeg la henne ned krøllet hun seg sammen og trykket. Stønnet og trykket og presset natta lang...fikk aldri noe ro over seg. Bæsjet som en mann, så var ikke forstoppet heller. Det eneste vi kunne gjøre var å bære henne, gå og gå og gå....sukkervann lindret noe, men skal ikke gis preventivt, men når hun er urolig å skriker.

Jeg satt med henne limt på meg til hun ivhertfall var 6 uker. Da hun var 4 uker oppsøkte vi manuell terapeut, hun sov så utrolig lite og var så urolig med denne pressingen. Hun hadde låsninger i nakke, rygg og bekken, går fortsatt til behandling nå 3,5 mnd men er mye mye bedre. Trykkingen ga seg ca 2 uker etter første behandling...

 

Hvis du ser at dette vedvarer oppsøk manuell terapeut eller kiropraktor heller før enn senere. Det er gratis for disse små.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...