Gå til innhold

Kan DNA testen noen gang vise feil??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker. Men når det gjelder HIV-test, så blir det tatt en test til hvis den blir positiv, for å unngå slike feil. Jeg er ikke sikker på hvordan de evt gjør det med DNA-tester da. Om de tar to tester samtidig, eller om de tar kun en.. Jeg kan høre med ei her inne som jobber på lab, kanskje hun vet noe.. :)

Har du fått et resultat som er feil eller?

Annonse

Nå sier du ingenting om hva som er feil i svaret du har fått da... Så litt vanskelig å gi deg det svaret du er ute etter.

Men antar du har fått vite at han som du tror er far til ditt barn ikke er det, stemmer det?

I så fall kan feilen ha vært preanalytisk, dvs at noe så enkelt som at prøven har blitt bytta om og at det derfor ikke er match mellom "far" og barn.

Om prøven ikke er byttet om, så kan det vel også oppstå analytiske feil.. Det kan det jo i "alle" tester. Men dette er en type test og et type resultat som er så ømtåelig, med like linje som HIV nevnt over her, at rutinene er helt sikkert så sikre at feil "neppe" oppstår.

Da mener jeg at prøvene mest sannsynlig blir kjørt i paralleller, og at alle andre rutiner fra prøve mottas til prøvesvar sendes er kvalitetssikret opp i mente for at feil ikke skal gjøres.

Nå har jeg aldri jobbet med slike typer tester, så jeg skal ikke påstå noe som helst, men jeg har jobbet med eks HIV så jeg vet litt om hvor strenge rutiner osv som er for å unngå feil.

MEN; det er på tross av at maskiner utfører analysene fullt mulig at feil skjer.... Så om du er sikker i din sak ville jeg ha kontaktet rekvirerende lege og forklart deg, evt ringt laboratoriet for å tale din sak til dem.

Hvorvidt du kommer noe vei med dine mistanker kan jeg ikke svare på. Dette er jo ikke en billig analyse akkurat, så både lege og laboratorie vil nok ikke kjøre nye tester uten å ha en veldig god grunn.

Men hva er det som gjør deg så sikker på at du har fått feil resultat da?

En DNA-test SKAL være tilnærmet 100% sikker!

Hos akkrediterte laboratorier skal rutinene for prøvemottak være så sikre at feil ikke skal kunne skje! Jeg kjenner en som jobber ved et slikt laboratorium og jeg har spurt om dette kan skje. Hun fortalte at prøvene får et nummer med det samme det kommer til laboratoriet som følger prøven gjennom hele prosessen. For at det er de rette prøvene som får de rette nummerene blir det registrert og klargjort kun ett og ett prosjekt! - Det skal være umulig å bytte om prøvene! Hun fortalte også at ved negative farskaper sjekkes de andre DNA-prøvene for å se om et bytte kan ha vært mulig...! - En ny sikkerhtstest!

Spurte også om å være kimær. Dette kunne forekomme dersom en bruker spytt til analyse og personen var storrøyker. Dette kan gi små mutasjoner i munncellene, men ikke i blodcellene. Dette er VELDIG sjeldent og hun hadde bare funnet en mutasjon mellom far og barn en gang - og en gang må mutasjonene nødvendigvis oppstå for at tallkombinasjonen skal variere.

Oppsummering: Forbyttinger av prøver SKAL ikke skje! Dersom noen har mistanke om dette, så ta kontakt med det laboratorie som er brukt og undersøk hva som kan ha skjedd! Eller ta testen et nytt sted for å sjekke.

(En siste viktig ting: Vi må være helt sikre på at det er de rette personene som faktisk har tatt prøvene!! Er en i tvil kan leger/ advokater osv bekrefte at riktig person har tatt prøvene!)

Hilsen en litt paranoid...

Eneggede tvillinger har ALLTID samme DNA-profil, uansett når egget delte seg! Når tvillinger er eneggede er det en eggcelle og en sædcelle som deler seg i dobbelt antall. To eneggete tvillinger er kloner av hverandre!

Toeggede tvillinger er to egg som blir befruktet med hver sin sædcelle og er som vanlige søsken, bortsett fra at de har delt livmor og har samme bursdag (stort sett).

Det du blander med er nok om de ligger i samme fostersekk eller ikke. Når doblingen av det befruktede egget har også noe å si når det gjelder siamesiske tvillinger, uten at jeg skal gå mer inn på det!

Annonse

Jeg er nysgjerrig på hva historien din er, HI? Hadde vært flott om du kunne fortalt. :)

Jeg skjønner at det er mange tiltak som gjøres for at disse testene ikke skal komme ut med feil utslag, men det er mennesker som utfører testen, tolker den og skriver ned svaret. At det aldri vil skje en feil i denne prossesen syntes jeg høres litt usannsynlig ut. Jeg tror at prosenten for at noe skal bli feil er veldig, veldig liten, men at det skjer, det tror jeg også.

Og som du sier over her, så er det jo viktig å være helt sikker på at riktig mann har levert inn prøven! Blir leg sjekket når en skal ta slik test? Og i så fall hvem sjekker og hvor kritisk er de når de undersøker leg?

Hvordan fastsettes farskap?

Ved ekteskap:

Når foreldrene er gift med hverandre, brukes den såkalte pater est-regelen, hvor far er den mor er gift med når barnet fødes. Farskapet følger direkte av loven uten at foreldrene eller noen offentlig instans må foreta seg noe.

Ved separasjon:

Dersom barnets mor formelt er separert når barnet fødes, fastsettes farskapet som om mor var ugift. Pater est-regelen gjelder ikke lenger. Hvis mannen mor er separert fra erkjenner farskapet, vil barnet regnes som født av gifte foreldre.

Samboer/ugift:

Fastsettelsen av farskap følger ikke automatisk. Det vanligste er at far erkjenner farskapet. Mor må enten ha oppgitt ham som far eller godta erkjennelsen. Dette kan gjøres før fødselen ved personlig oppmøte og skriftlig erkjennelse hos:

* Trygdekontoret

* Fylkestrygdekontoret

* Dommer

* Jordmor

* Lege

Farskapet kan også erkjennes i forbindelse med eller etter fødselen.

I utlandet kan farskap erkjennes overfor en norsk diplomatisk eller konsulær tjenestemann eller overfor skipsføreren dersom far er om bord på norsk skip i utenriksfart.

Rettslig:

Farskap kan avgjøres i tingretten. Det er vanlig å kreve DNA-testing for å avgjøre farskap.

Praktiske opplysninger:

* Far skal alltid vise legitimasjon når han skriver under på farskapserkjennelsen.

* Far skal få med seg en kopi av kjennelsen (her står det nyttig informasjon om virkningene av at farskapet er fastslått).

Barneloven av 1981 gir regler for fastsettelse og endring av farskap i juridisk forstand.

Hvem har ansvaret for å fastsette farskap?

* Når mor ikke er gift, eller farskapet ikke er erkjent, har det offentlige ansvaret for å fastsette farskapet.

* Trygdekontoret vil da kalle inn den mor har oppgitt som far for å få fastsatt farskapet.

* Dersom han ikke erkjenner farskapet, eller hvis det er oppgitt flere mulige fedre, vil Fylkestrygdekontoret overta saken og forsøke å kartlegge farskapet ved hjelp av blodprøver.

Hvordan kan man endre eller oppheve farskap?

Rettslig:

Dersom det oppstår tvil om et farskap som er erkjent, eller som følger av at mor var gift da barnet ble født, kan mor, barn, far eller en annen mann som mener å være far til barnet, reise sak om endring av farskapet. Retten kan da kreve DNA-testing av partene i saken. Farskap avgjøres som regel i tingretten.

Uten rettslig innblanding:

Dersom mor, far og en annen mann som mener å være barnets far er enige, kan farskapet endres administrativt ved Fylkestrygdekontoret. Dette foregår slik:

1. Mannen erkjenner farskapet

2. Mor godkjenner farskapet skriftlig

3. Den som har vært regnet som barnets far, godkjenner skriftlig

Farskapstesting

I noen tilfeller er det nødvendig å fastsette farskap ved DNA-analyse. Både privatpersoner og det offentlige kan kreve slik analyse. Den som krever analysen, betaler også utgiftene. Det vil si at det offentlige betaler dersom det foreligger farskapssak, mens privatpersoner betaler dersom man ikke ønsker å involvere det offentlige.

Hvor mye koster en farskapstest?

Farskapstesten koster 2800 kroner og omfatter mor, far og barn. For hver ekstra person (to eller flere barn, flere menn) kommer 1400 kroner i tillegg.

Hvor og hvordan tas prøvene?

Det tas prøver fra munnhulen. Dette kan gjøres på klinikk, eller dere kan få tilsendt prøvetakingsutstyr.

Hvor lang tid tar det før man får resultatet?

Fra alle prøver er mottatt, tar det som regel mellom fem og ti virkedager før resultatet av analysen foreligger.

Kan farskapet fastslås før fødselen?

* Teoretisk kan farskapet fastslås ved fostervannsprøve.

* Fra 2004 ble det imidlertid ulovlig å foreta slik farskapstesting før fødselen.

Hva er en DNA-analyse?

En DNA-analyse er en biokjemisk analyse av kroppens arvemasse – DNA-molekylene. Mor og far har bidratt like mye til å danne barnets DNA. DNA består av gener og biokjemisk nøytrale områder. Det er de biokjemisk nøytrale områdene man analyserer i en farskapstest. Årsaken er at områdene forekommer i svært mange utgaver og dermed er ekstra velegnet til denne typen bruk.

Dersom en mann og et barn har en svært sjelden variant til felles i et område, er sjansen større for at han er far enn dersom de to har en relativt vanlig variant felles. Man kan utvide analysen til å omfatte et relativt stort område.

I Norge følger man anbefalinger gitt av det Internasjonale Rettsgenetiske Selskap (www.ISFG.org) Farskapsanalysen bør støtte eller utelukke farskapet med minst 99,99 prosent sikkerhet. Har mann og barn få eller ingen varianter felles i de analyserte områdene, utelukker analysen at de er far og barn. Da kontrolleres resultatet ved å analysere en gang til. Risikoen for at feil mann blir pekt ut, er én av 10.000.

Hvordan er norske regler i forhold til utenlandske?

* Liberale – enhver som er i tvil, kan få dette rettslig prøvet, og man krever ikke lenger (fra 1. april 2003) noen form for dokumentasjon i forkant.

* Den norske loven sikrer alle fedre en rett til å få sitt farskap prøvet.

* I tillegg sikres den ugifte morens rett til økonomisk bistand fra faren, og barnets rett til en juridisk far.

Hva vil det si å ha foreldreansvar?

* Rett og plikt til å bestemme for barnet i personlige forhold

o For eksempel:

+ Om barnet skal adopteres bort

+ Om barnet skal kunne gifte seg før det har fylt 18 år

* Å utøve foreldreansvar ut fra barnets behov og interesser.

* Å være barnets verge.

* Dersom foreldrene har felles foreldreansvar, må begge samtykke til viktige beslutninger om barnet.

o For eksempel:

+ Om barnet skal kunne melde seg inn eller ut av foreninger eller trossamfunn

+ Om barnet skal få utstedt pass

+ Om barnet skal kunne flytte til utlandet

* Den som har foreldreansvaret kan velge om barnet skal ha mors eller fars etternavn. Har foreldrene felles foreldreansvar, bestemmer de dette sammen. (Meldes ikke navnet til folkeregisteret innen barnet er seks måneder gammelt, får det mors etternavn).

* Etter hvert som barnet blir eldre, skal foreldrene ta hensyn til barnets oppfatning når viktige avgjørelser skal tas.

* Fra barnet er 15 år, kan det selv bestemme utdanning og hvorvidt det ønsker å melde seg inn eller ut av foreninger eller trossamfunn.

* Når barnet fyller 18 år, er det myndig og kan da bestemme selv.

Hvordan får man foreldreansvar?

Gifte:

Gifte foreldre har automatisk felles foreldreansvar og kan ikke avtale at den ene skal ha ansvaret alene så lenge de er gift.

Separerte og skilte:

Separerte og skilte har også felles foreldreansvar inntil de avtaler noe annet. En slik avtale må meldes til folkeregisteret for å være gyldig.

Ugifte:

Mor får foreldreansvaret alene dersom ikke foreldrene har sendt melding til folkeregisteret om at de skal ha felles foreldreansvar eller at far skal ha foreldreansvaret alene. En slik avgjørelse må meldes til folkeregisteret for å være gyldig.

Foreldre kan når som helst sende melding til folkeregisteret om hvordan de vil ordne foreldreansvaret, både når de inngår avtale for første gang, eller dersom de vil endre en avtale de har inngått tidligere. Skjema fås ved henvendelse til folkeregisteret, eller en kan skrive et brev. Henvendelsen skal inneholde:

* Barnets navn

* Barnets fødselsnummer

* Barnets bostedsadresse og kommune

* Begge foreldrenes underskrifter

Kilder:

* Farskap

* Farskap og foreldreansvar, brosjyre utgitt av Barne- og familiedepartementet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...