Gå til innhold

Oppfølging og undersøkelse først etter 3. spontanabort..

Kanelbolla & Kornet

Anbefalte innlegg

Har vært gravid 2 ganger tidligere med noen års mellomrom. SA begge gangene..

Første gangen fikk jeg beskjed om at hver 3.svangerskap ender i SA, man kan ikke gjøre noe med det..Den gang sa legen at det ikke var nødvendig å begynne å undersøke om det er noe galt med meg da man hadde prosedyre å begynne å undersøke først etter 3.SA...

Ble gravid på nytt i 2006, hadde termin mai 2007, men mistet like før det var gått 12 uker, var helt alene og redd på dette tidspunktet..det ble en traumatisk opplevelse for meg..

Jeg fikk ingen oppfølging av legen selv om jeg spurte om hun kunne henvise meg til en gynekolog for undersøkelse i etterkant av SA, og begrunnet det med at jeg følte følte behov for det, omså bare en samtale med en gynekolog..men nok en gang fikk jeg svar til svar at det ikke var nødvendig å begynne å undersøke før etter 3. SA og at det trengte jeg absolutt ikke..og det var all oppfølgingen jeg fikk i tillegg til en vanlig fastlege GU-undesøkelse..

Er redd for å miste lillingen min, er kommet i 6.uke. Fant ut i forrige uke at jeg var gravid. Jeg ble glad da jeg fant ut,men jeg klarer ikke å glede meg, er så redd for å miste lillingen..jeg vet hvor vondt det gjør å miste, både psykisk og fysisk, jeg går å kjenner etter smerter, blodutflod og tenker at dette er dommen - dette er 3.gangen, om det går galt nå så er det noe galt med meg, eller at jeg ikke kan få barn..

Jeg har ikke bestilt time hos legen heller nå. Jeg føler at det ikke er noe vits, jeg føler ikke at legene har tatt meg på alvor tidligere, og jeg har ikke fått noen oppfølging i etterkant av noe slag..ingen som vil henvise meg til gynekolog fordi DE mener det er unødvendig. JEG har følt at det er nødvendig, JEG har følt at det ville beroliget meg, i stedet har jeg gått med en redsel for ikke å kunne bli gravid igjen, og nå når jeg er det, så er jeg redd for å miste. Tenker OM det skulle gå galt nå, og OM de hadde undersøkt meg etter 2.SA da jeg ba om det, kanskje de kunne funnet ut da allerede om det var noe galt med meg, om det hadde vært noe man kunne gjort for å avverge det..

Jeg tror ikke jeg klarer å gå gjennom en SA en gang til.. Jeg har fortrengt den siste SA, hele opplevelsen, alt som skjedde, ensomheten..alt var bare så trist da. Da det hele var over, fikk jeg fikk ikke til å sørge, jeg gråt ikke en eneste tåre over noe som helst på et år etter dette. Det er de siste par månedene jeg har begynt å tenke tilbake, og bearbeide følelsene og får til å gråte igjen.

Jeg synes det er lenge igjen til jeg kommer til 12. uke.

Jeg jobber i helsevesenet og har ofte tunge dager med tunge løft...kan det øke risikoen for en abort?

Bør jeg sykemelde meg?

Jeg har ikke fortalt noen om at jeg er gravid, bare jeg og barnefaren som vet foreløbig..

Fortsetter under...

Hei, jeg forstår godt at du er engstelig og redd for å miste igjen. Jeg synes du bør ringe til legen din og fortelle at du er redd pga at du har mistet to ganger tidligere. Det kan hende du burde være sykemeldt siden du jobber med tunge løft. Det er sikkert også tøft på jobb når du bruker mye energi på å være redd for å miste i stedet for å glede deg over at dere er gravide. Jeg har selv vært i gjennom noen SA og vet hva det gjør med tankene og følelsene. Jeg er nå gravid i uke 11 og se frem til uke 12 da jeg vet at sjansen for SA er mindre etter det. Hvis legen ikke forstår deg burde du bytte til en annen lege. Jeg ville også tatt en ultralyd for å forsikre deg om at det er hjertelyd. Det kan du gjøre rundt uke 7. Når de ser hjertelyd er det mindre sjans for å miste.

Jeg ønsker dere lykket til og håper at det går bra denne gangen!!

Takk for rådet :)

Skal bestille meg time i morgen - var hos en lege som er vikar for fastlegen min, for en liten stund siden, som jeg likte, kanskje jeg kan snakke med henne:)

Da vi fant ut at vi var gravide, ble nok kjæresten min litt redd (han ville ikke innrømme det da) - men han fortalte meg i dag at han hadde så lyst til å fortelle det til alle og at han har begynt å glede seg. :) Men av hensyn til mitt ønske om å vente med å fortelle på grunn av det jeg har vært igjennom SA tidligere, har han lovet å vente...

Jeg har selv kjempe lyst til å fortelle til mamma (hun har en sjette sans, så det virker som om hun har skjønt det allerede uansett..:)

Jeg har hatt en MA og går gravid igjen nå (8+1). Forrige uke hadde jeg blødninger men alt gikk bra. Har en samboer som jobber i ambulangsen og vi hører til et lite sykehus. Kombinasjonen gjorde nok at vi fikk veldig god hjelp og støtte i den situasjonen med blødningene. Tilfeldigvis var det en kvinnelig gynokolog på vakt. Hun var veldig flink, og var den første i denne prosessen som sa til meg at det var greit å være redd... det er helt normalt og det er sannsynlig at du kommer til å være redd både denne gangen og neste gang og det er helt ok :) For min del så har det roet meg en hel del... jeg fikk lov å være redd det var normalt :)

Jeg vet det ikke er alle som er like heldig og har et sykehus og leger som stiller opp for oss som i første trimester. Skulle legen fortsatt stå på sitt så ta kontakt med en jordmor, kanskje du er mer heldig der :) evt. om dere har økonomi og mulighet til det ta en privat UL. Når jeg så at alt var bra med babyen (var vel mer en bønne med et bankene bønne enne en baby ;) ) roet jeg meg en del... selvom det ikke tar bort frykten helt, for den må jeg lære å leve med og det er helt normalt.

Masse lykke til :)

Hei, har selv bak meg SA (etter uke 14), men har også fått to skjønne barn etter det. Men jeg ble tidlig sykemeldt da jeg var gravid med den elste (4 år). Det fordi jeg hadde hatt SA tidligere, og for det jeg hadde en fysisk tung jobb med mye tung løfting og bæring. Ble sykemeldt etter allerede 10 uker, og babyen prøvde å komme allerede i uke 26 men heldigvis fikk de stoppet det da, og da ble det oppfølging av lege og jordmor flere ganger i uken fram til fødselen i uke 36, da kom hun ut. Men frisk og rask var hun.

På grunn av SA og det første fullgåtte svangerskapet, så var jeg redd når nr 2 meldte sin ankomst. Hadde da skiftet fastlege og han kunne ikke skjønne at jeg var redd eller engstelig, det var bare tøv iflg.ham. Må vel nevne at jeg er rezus -, og at det var pga.svangerskapsforgiftning at jeg hadde problem tidligere. Jeg skulle hatt en sprøyte etter SA, men fikk det aldri, for å forebygge evt.svangerskapsforgiftning i senere graviditeter.

Vel etter å ha konstantert for meg selv, at den legen faktisk er redd gravide ;-), så tok jeg kontakt med jordmor, og fortalte at jeg ikke ønsket å gå til fastlegen for kontroll, på grunn av "allergien"hans mot gravide. Hun hadde hørt om han før, så hun sente meg til sykehuset når jeg skulle ta de forskjellige prøvene, og ordnet time til UL i uke 19.

Dette ble litt langt, men det jeg vil anbefale det er å ta kontakt med jordmor, allerede nå. Snakk med henne om angsten din, hun kan hjelpe deg, eller ihvertfall henvise deg til noen som kan hjelpe deg. Og ja siden du er så mangen aborter tidligere så snakk med jordmor om sykemelding. Stress kan frambringe abort sier noen.

Ønsker deg lykke til, krysser fingrene for at det går bra

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg føler virkelig med deg, og kjenner meg godt igjen! Jeg har mistet 3 ganger siden juli 06. Er nå gravid for 4 gang og har så langt karret meg til 5 uker... Jeg anbefaler STERKT å ta kontakt med Dr holst eller Dr Magnus på Aleris klinikken i Oslo. De er helt fenomenale og tar deg på alvor. Jeg blir fulgt opp med hCg måling gjevnlig + at jeg får hormonstøtte. Har time til UL 19.feb dersom alt går bra. Jeg vet at jeg ville fått samme flotte oppfølging om jeg "bare" hadde mistet 2 ganger før. Uansett, ta kontakt med lege snarest, og krev oppfølging på hCg samt hormonstøtte. Det kan selvsagt gå galt likevel, mensjansen for å lykkes øker. Lykke til! :-)

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har bare mistet 2 ganger men jeg fikk tatt blodprøver som dem sendte til Ullevål for å sjekke om jeg hadde problemer med koaguleringen i blodet. Jeg vurderer om jeg skal sykemelde meg nå, men jeg får høre med sjefen om det er muligheter for no lettere arbeid fremover.

• 2 uker senere...

Hei jeg synes det er rart at det blir praktisert så forskjellig rundt om kring i landet. Selv var jeg super heldig etter en Sa. Jeg ble sendt til en spesialist for å ta ultralyd for å se om jeg trengte utskraping. Han fant ut at jeg hadde PCO bl Ble satt på piller for å få mensen slapp å vente på min mens så pergotime.

JA så ble jeg gravid nå er tulla 11 mnd og stabber rundt. Vær tøff be om hjelp ring rundt til spesialister. Be om ultralyd tidlig jeg fikk flere i løpet av svangerskapet. først for å se hjertet - det hjalp veldig å se at det var liv. Tror vi rett og slett må stå på selv,ikke alle er så heldige som meg mange går i flere år og flere SA. Vet ikke hvor du bor men må anbefale Dr- Faber i kristiansand. En fantastisk lege, kjempe flink og morsom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...