Gå til innhold

Jeg bare må skrive om min veldig spesielle sjokoladeopplevelse her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mamma hadde kjøpt noe sjokolade som en kollega hadde laget, skikkelig konfekt. Hun hadde kjøpt den før jul og glemt helt av den. Jeg ble imponert hvor god den var, spiste en, så to og den tredje høgg jeg innpå ganske raskt. Det var mørk sjokolade med trøffel, boysenbærgelè og marsipan inni. Godt var det!!

Den tredje som jeg slukte nedpå den smakte "litt" rart da, tenkte ikke så mye over det. Så tok mamma en og hun tok en liten bit og sa, den er myglet. Jeg tok den siste og åpnet den for å se, det var FULLT med mugg inni. Oppå gelèen lå et tykt lag med mugg! Jeg skjønte fort at det var dèt som hadde smakt rart med den tredje ja!

Huff, giftige greier.

Mamma sprang på badet og skylte munnen sin og jeg satt der med store øyner, og sa "jammen jeg har jo spist tre"!

Jeg sprang etter mamma og hysjet henne ut av badet, "jeg skal spy det opp igjen".

Usj, udelikat å spy altså.

Jeg slapp å stikke fingrene i halsen også, tenkte bare på synet av den mugginfiserte sjokoladen som jeg åpnet og når spyet begynte å komme da ble det bare lettere og lettere, for det er virkelig ekkelt å spy!

Ja, til å spy av mener jeg!!

Tror ikke jeg prøver meg på sjokolade den nærmeste framtid, i tillegg så skal jeg spise en masse soppdrepende mat og tilskudd for å være sikker på at det ikke blir noe helseplager.

Men jeg ler litt av det nå da, det er jo litt komisk! He he..

Skulle likt å se alle de grimasjene deres når dere leser om denne lekre hendelsen. :-D

Skrevet

Og poenget ditt var? Ikke dytt alt mulig rart i munnen?

Synes ikke det var noe å rynke på nesa av jeg, men så er ikke jeg kjent for å være prippen. Ikke det at jeg bevist spiser mugg, men spist er spist.

Skrevet

Sånn reagerte jeg når jeg fant ut at kjøttet jeg spiste var fordærvet, mens jeg var gravid.

Ellers så tror jeg neppe jeg hadde tatt det så alvorlig. "før i tiden hadde vi ikke råd til annet pålegg enn mugg på brødskiva" sier jo disse gamle. Tror ikke det er såååå vannvittig farlig med litt mugg....

Skrevet

Ah takk:) Nå redda du meg fra å løpe ut og kjøpe den sjokoladen jeg har hatt lyst på i hele dag;)

Skrevet

Det er mange muggsopp-arter som produserer meget giftige stoffer, så mugg kan være vanvittig farlig jo.

Skrevet

Jeg håper ikke dere to øverst representerer kunnskapsnivået hos folk flest, angående hvor giftig mugg kan være.

Om dere ikke synes at kreftfremkallende stoffer og nyresvikt er noe farlig så pytt pytt.

Jeg tror dere bør få litt mer kunnskap, enn det dere utviser her.

Mugg som kan være i to dadler kan være nok til at nyra ryker.

Det er bare å google litt, så kanskje dere blir litt klokere.

HI

-Og jeg lever i beste velgående, ennå.... :-)

Skrevet

Noen bestemte muggsopper kan være livsfarlige, er fullstendig klar over det. Men det er ikke få ganger jeg har spist av noe og så sett at det er muggent. Jeg har ikke løpt og kastet opp av den grunn;) Og ikke har jeg blitt dårlig heller.

Men jeg spiser selvsagt ikke noe jeg vet er muggent. Jeg tar bare ikke helt av hvis jeg har spist av noe muggent.

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil av avsenderen, er hun kjent for å være mer opptatt av spy enn av mugg.

Skrevet

Mhm, noen bestemte muggsopper, ja....

Og hvordan kan man vite hvilke?

Jeg vet at det ikke er anbefalt å spise sylte som det er dannet seg mugg på. Pga at det er GIFTiG. Gele, sylte.....ikke all verdens forskjell.

Som jeg beskrev, det var på gelèen muggen lå oppå.

Dvs at var det like mye mugg i den jeg spiste, var det ganske mye.

Vet ikke med deg, men jeg er ikke dummere enn at jeg ikke tar sjansen på om den kan være giftig eller ikke. Da jeg vet med stor sannsynlighet at jeg fikk i meg ganske mye.

Det er ikke snakk om å ta helt av, det er sunn fornuft.

Men du er vel kanskje ikke utstyrt med så mye av det, hva vet jeg?

Hi.

- Og nei jeg er ikke mer opptatt av spy enn mugg, ingen av delene faktisk, sånn til hverdags hvertfall. Heldigvis ikke hver dag jeg spiser mugg.

Det var en smule ironisk innlegg som skulle få dere til å rynke på nesen, de fleste gjør det av slikt. Ikke alle er så lite prippen som deg vet du.

Jeg er utrolig prippen på muggen mat, det vil jeg ikke ha i systemet mitt. Sikkert fordi jeg har litt mer kunnskap om hvilke skader det _kan_ gjøre enn deg.

Skrevet

Morsomt at du antar at jeg ikke har noe kunnskap om dette;)

Det er en forskjell på sylte og gele. Det ene er kjøtt.....

Jeg hadde aldri spist kjøtt som var dårlig, hadde jeg gjort det hadde jeg ikke sagt pyttsan.

Men siden det var den tredje biten som smakte rart og ikke de to andre så var det vel neppe lke mye mugg i den andre.

Hadde vært morsomt om du hadde vist hvor mye mugg det har vært på grønnsakene vi kjøper i butikken. Hvor mye som dra av og pyntes på. Masse mugg, og trådene går som kjent innover, ergo får vi det i oss.

Noen typer mugg er farlig, det er sant. Du nevnte dadler, det er ikke uten grunn at dadler til stadighet advares mot da det er funnet mugg i noen partier. Samt at gravide frarådes mange år å spise både det og fikner. Men det kommer lit ann på hva man spiser og. Men selvsagt vil jeg ikke spise noe jeg vet er muggent.

Ja, mugg er farlig. Men mugg er alt fra så og si ufarlig til ekstremt giftig, hvor luftbårne sporer kan ta livet av deg. Heldigvis omgis vi i hovedsak det nærmest ufarlige;)

Skrevet

Syltetøy og gele, ingen av de er kjøtt.......

Men klart, tatt i betraktning deg, jeg burde spesifisert at det var sylteTØY!!

Men her jeg bor sier vi sylte om syltetøy.

Sylte, som i kjøttpålegg.....har aldri hørt om at det blir mugg på, det blir råttent. Det er litt forskjell på baktereie og mugg.

Skrevet

Voldsomt med oppmerksomhet på et så fjollete innlegg, da.

Skrevet

Så jeg er litt kort fordi jeg ikke skjønner at du mener syltetøy når du skriver sylte. Ok.

Kan bli mugg på sylte ja;) Ekle greier skal jeg si deg...

Men ta av og spy av alt du har vært borti av mugg, det skader selvsagt ikke meg.

Men vær skeptisk til hodekål, purre og slikt. Der drar man av alt det muggne øverst før det legges frem i butikken;)

All tørket frukt inneholder mugg, og noen av disse er faktisk relativt farlige.

Jeg synes du er hysterisk, og jeg pleier å være over grensen hysterisk selv, så en latterlig beskyldning fra deg. Btw jeg vet rimelig mye om mugg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...