Gå til innhold

Vaksinering av katter, nødvendig nå til dags?


semma

Anbefalte innlegg

Vi har i 2 år hatt èn katt (2,5 år gammel) og fikk i august èn katt til (8 mnd gammel). Den første katten fikk vaksine da vi fikk den 6 mnd gammel, den yngste har aldri fått noe annet enn ormekurer... De er bege friske og fått godt fôr fra veterinær. Er det så farlig om vi dropper videre vaksinering? Noen av dere som vet. ? (kan jo ikke akkurat spørre veterinæren...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg har en katt på 12 år som aldri har blit vaksinert for noe,og den er frisk som en fisk så jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så farlig så lenge du er forberedt på eventuelle sykdommer.....

 

Og til du som sier at din uvaksinerte er frisk og da er det trygt; jeg har en 96 år gammel bestefar som røyker 20 rulling om dagen. Frisk som en fisk. Jeg kan da ikke anbefale folk å røyke av den grunn...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ja...Ihvertfall hvis det er en katt som er ute. Når du vaksinerer katten så er det mot smittsomme sykdommer som f,eks kattepest og klamydia. Leste på nett før jul at nå var det utbrudd av smittsom kattepest på sørlandet ihvertfall, og man oppfordrert alle til vaksinasjon.

 

Da jeg var liten hadde vi en hankatt som ikke var vaksinert og han fikk kattepest... det var ikke et pent syn, og en led en forferdelig død... Så etter det vaksinerer ihvertfall jeg mine katter... er jo liksom ikke den største investeringa man gjør i løpet av et år heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har katter som er mye ute og du bor i tettbygd strøk kan det være lurt å vaksinere, det går jo an å spørre veterinæren der dere bor om det er mye smittsomme kattesykdommer der dere bor?

 

Der jeg bodde da jeg hadde katt sa veterinæren at det var ikke så tett med katter der og lite smittsomme sykdommer som gikk. Han var ærlig og grei og det ble til at jeg ikke vaksinerte. Men det er jo opp til hver enkelt hva de syns er best, for dersom sykdommen slår til kan man jo risikere å miste sin firbente venn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor landlig til og det er ikke mye katter her, så jeg har latt være å vaksinere. Hadde jeg bodd i tettbygd strøk, eller by, ville jeg nok vaksinert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaksinert mine katter. Mot kattepest, influensa og noe til,hehe..det er alt i en vaksine. Trenger bare å ta denne 1 gang. Anbefales siden kattepest er en fæl sykdom med mye smerte og fører ofte til død for katten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Etter min mening så hadde jeg vaksinert kattene.. Har av tidligere erfaring hatt 2 voksne katter med katteinfluensa og 3 små kattunger som også ble fort smittet.. Hvordan det kom på våre katter vet jeg ikke. De kattene var da ikke vaksinert. Men etter denne episoden har vi valgt å vaksinere alle. Den ene voksne katten sliter med pusteproblemer idag. Høres ut som om han har astma.. noe dyrlegen mente han hadde fått som bieffekt av sykdommen. Den værste sykdommen jeg har sett hos katter som er ute.. Influensa som slår de helt ut, Vondt i halsen og klarer ikke vaske seg.. ikke orker de å spise.. Men alle våre lever idag, men har varige mèn etter influensaen...

Så om du har katter som er ute så burde du vaksinere.... det skader dem ikke og du er forsikret mot sykdommer....

 

Vi har idag 3 voksne katter..2 av de var de voksne under utbruddet og den siste var kattunge som er voksen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaksinert våre katter, for vil ikke rissikere at dem blir syke. Koster rett over hundrelappen for en vaksine her, og det skal jeg jaggu se meg råd til å betale også for å unngå sykdommer på mine firbente venner :) Vil anbefale deg å vaksinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo alltid å vaksinere og "oppdatere"/ holde ved like dette med jevnlig besøk til dyrlegen.

 

Vi har en katt som får åndenød og sliter veldig med å kjøre bil. Hun blir kjemperedd stakkars. Vi spurte dyrlegen om vi måtte komme hvert eneste år, og det sa hun at vi ikke trengte. Det var viktig med hyppige besøk hvis katten var veldig sosial med andre katter (vår katt er livredd andre katter) og hvis den bodde i tettbefolket område. Vi har derfor valgt å besøke dyrlege sjeldnere enn årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten vår vaksineres 1 gang i året den. husker ikke hvilken sykdom det er mot da.. men hun får jaffal det hun skal ha! vi tar det samtidig med vår-klippen vi:o) vil ikke ha syk pusekatt, pluss at katte-pensjonatet krever at katten er vaksinert når den er der i ferier:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det anbefales å vaksinere kattene.

 

Noe av grunnen til at man ikke har så mye kattepest og influensa er jo nettopp det at folk har vært flinke til å vaksinere.

 

Slutter man å vaksinere dyrene sine så vil disse sykdomme blomstre opp igjen og da vil mange kunne miste kjæledyrene sine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer mine katter når de er 12 uker, 16 uker og deretter 1 gang i året, dette for å unngå at mine katter blir syke pluss å smitte andre folk sine katter. Vaksinering er for meg en selfølge, på lik linje som med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man skal vaksinere dem. Det kan gå helt fint uten, men de sykdommene de vaksineres mot, spesielt kattepest, er helt grusomme for katten.Ikke moro for eieren heller å se katten lide. Jeg synes ikke det er sløsing av penger å beskytte katten min så godt jeg kan. Det er snakk om en vaksine i året etter de to første er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at hvis dere ikke vaksinerer er dere med på å utsette andre for smitte, og indirekte øke muligheten for at sykdommer sprer seg. Jeg driver selv med rasekatt, og vi er pålagt å holde kattene våre vaksinert.

 

Vaksiner er ikke dyrt, og etter at grunnvaksinene er i orden er det kun nødvendig å revaksinere hvert 2. år. Vil anbefale alle å vaksinere, både for deres egen katt sin skyld og for kattebestanden generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har hatt katter hele livet og ingen ble vaksinerte. Alle levde over 12 år... Skal få to katter nå og må ut med over 800 kr pr vaksine om jeg velger dette... Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer mine katter fordi de er utekatter. De kan utsettes for smitte siden de ferdes rundt alle veier, og det finnes andre uvaksinerte katter i nabolaget. Hadde jeg hatt innekatter som ikke var på utstilling og slikt, hadde jeg nok ikke vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...