Gå til innhold

Hvor nære må venner være for at man ikke kan velge samme navn på barna?

Anbefalte innlegg

Har virkelig falt for et jentenavn, men kjenner en som har samme navn på datteren sin. Vi treffes 3-4 ganger i året, og har et hyggelig men ikke nrt venninneforhold. Barna vil være mer enn 2 års forskjell og vil ikke gå på samme skole.

Et annet navn vi har tenkt litt på er i bruk litt lengre nede i gata her vi bor...

Hvor går grensen for dere ved valg av samme navn som bekjente?

Fortsetter under...

Veldig vanskelig - tror det viktigste er at man spør de det gjelder. Men er ikke vennskapet nært kan jeg ikke helt se at det skal være noe problem - det er jo mest et kompliment. Tror de fleste ville blitt smigret hvis man f.eks. sier " ja, hun heter Anna hun også - vi synes også at det var et sånt nydelig navn" :-)

kall meg egoist, men hadde noen venner eller naboer kalt sitt barn for det samme jeg kalte mitt, ville jeg blitt småirritert.. Det finnes så mange navn i verden, hvorfor ta et som noen i omgangskretsen har valgt.. jeg foreslår at om du MÅ bruke samme navn, kan du enten forandre litt på det eller få et dobbeltnavn...

Hva er navnene da? så kan vi kanskje finne noe som ligner...

Jeg vet at navnet til barnet ditt skal være et du virkelig vil bruke, så om det er slik at du ikke vil ha noen andre navn, får du vel bruke det da..

Det spørs jo på så mange ting. Er dere venner eller bekjente? er det et sjeldent navn? (til vanligere navn til mindre monopol har hun på navnet). Dersom du kan definere henne som en venninde hadde jeg ville spurt om det var greit. Personlig hadde jeg synest det var helt ok, ser ikke problemet når dere ikke bor på samme sted.

Annonse

Ei nær venninne og samtidig fadder på barnet mitt ville ha mitt barns 2. fornavn som sitt barns fornavn! Hun ringte og hinta om det flere ganger, og jeg holdt meg helt nøytral i svarene mine ('dette må du bestemme selv...etc) (selv om jeg syns det var litt på trynet, for å være ærlig - hun har aldri vist interesse for dette navnet tidligere).

Endte opp med at hun heldigvis ikke valgte dette navnet. Hadde vært litt rart, syns jeg.

Jeg har en veldig god venninde. Hun er ikke gravid men har bestemt seg for navn på hennes neste gutt. Dette er samme navn som vi har valgt, jeg er 10 uker i dag. Vi kommer til å bruke det samme, har spurt henne om hva hun synes, selvom jeg er først. Uansett skal jeg ha et andrenavn så da går det bra.

Hva med å spørre henne om hva hun synes?

Mannen min vil kalle vår datter Maria, det samme som min aller beste venninne ønsker å kalle sin datter den dagen hun evt. får en datter. Jeg syns det blir litt feil, i og med at hun har sagt det i flere år. Men når mannen min tilfeldigvis har hatt samme ønske i like mange år (også før jeg traff han), så blir det verre.

Det kommer an på hvor godt forhold dere har. Jeg ville kanskje spurt henne jeg.

Når jeg leser dette tenker jeg; håper det ikke er noen jeg kjenner som vil herme etter oss.

Hadde selv syntes det var utrolig flaut å komme til en venninne og si at vår datter skulle ha det samme navnet som hennes!!

Skjerpings, det finnes så mange navn, og selv om det kanskje føles sånn for deg nå, så finnes det ikke et navn som er det aller fineste. Vent en tid så skal du se at du finner et navn som er ditt, og du slipper den flaue følelsen av å herme andre, eventuelt sure miner fra din venninne.

Jeg mener at det kommer VELDIG an på navnet, samt årsaken til at dere velger det.

Jeg har en fetter på 1 1/2 år som heter den samme som vår avdøde bestefar. Jeg har alltid ønsket at barnet mitt skulle få dette navnet, og onkelen min anser det som en ekstra ære for navnet dersom jeg også velger det. Oppkalling er vanlig i slekta vår, og flere heter det samme.

Dessverre er ikke kona til onkelen min helt enig i dette; hun har jo ikke samme forhold til navnet.

Jeg ønsker egentlig å bruke det likevel, men dersom hun virkelig motsetter seg det, kommer vi til å finne et annet navn.

Var jeg deg, ville jeg brukt det uten å mukke. Det er VANSKELIG å finne et nytt navn når en først har funnet THE ONE.

Kommer an på navnet, mest. Heter ungen Emma er det fritt fram, heter hun noe sjeldent er det verre, og så er det mange gråsoner imellom.

Hvis det er en i nabolaget dere ikke kjenner tenker jeg go for it. Vi har to Trygver på tunet, en på fem og en på to.

Er det en perifer venninne og ungene ikke kommer til å ha noe særlig med hverandre å gjøre ser jeg ingen problemer. med mindre det er et kjempesjeldent navn.

Annonse

Grensen for meg ville gått ved venner jeg fortsatt hadde kontakt med eller regnet med å få kontakt med. Treffes 3-4 ganger i året ville vært alt for nært for at jeg kunne valgt samme navnet.

Hermine er jo litt spesielt, så kanskje et litt mer vanskelig navn å "ta"? men det kommer jo ann på hvem som har det navnet - din perifere venninne eller naboene? Uansett - spør på en pen måte. Ros navnet opp i skyene - gi de æren for å ha "funnet det" - slik at de ikke føler du prøver å gjøre det til ditt, da kan nok folk bli sure. Uansett - Tomine er jo et alternativ. Synes også navn som Henrikke og Fredrikke er litt i sammen genre. Og - det kommer nok til å bli mange Herminer fremover pga harry Potter :-)

Heldigvis er det ikke "copyright" på navn ;)

Så man har vel strengt tatt ikke "lov" til å bli sur fordi noen kaller ungen sin det samme. Men det kommer jo an på hvor nære venner man er, sånn praktisk sett - litt kjedelig å bruke etternavn på ungene når man er sammen.

Jeg ville nok valgt et annet navn, mest fordi jeg synes Hermine er ganske stygt og de fleste forbinder det med venninna til Harry Potter.

Ikke 'lov' å bli sur fordi det ikke er forbudt?! Ha, ha. Det er mange ting som ikke er forbudt som gjør mange fly forbanna. Hva hadde du syntes feks om noen du kjenner hadde begynt å kle seg identisk som deg? Det hadde vært lov, men mange hadde nok blitt sure:)

For meg hadde det vært greit om andre hadde kopiert mitt barns navn, hadde kanskje til og med sett det som et kompliment, men jeg hadde selv ikke likt å kopiere noens navn i omgangskretsen.

Nei, men et barns navn har noe å si for dets identitetsfølelse. Det er nok ikke det beste om foreldrenes venner har barn med samme navn, eller om det er mange i samme klasse med samme navn for den saks skyld.

Det er heldigvis ingen som har monopol på navn, så bare ta det!

Hvis dere har funnet det navnet dere synes er finest, så tar dere det og drit i "navnepolitiet" her inne....

Jeg synes ikke venninneforholdet virker for nært til at dere ikke kan vurdere det. Det kommer helt an på om du vil føle deg vel med at du velger samme navn som henne.

Et annet navn som jeg synes likner litt, og som ikke er så poppis som Hermine, er Hansine. Noe å vurdere?

Synest du skal velge det navnet dersom du "alltid" har likt det. Dersom det først var etter at venninda di ga navnet til ungen sin, at du falt for navnet, så hadde jeg droppa det og prøvd å finne et anna navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...