Gå til innhold

Nytt karaktersystem!!!!!!!!1

Anbefalte innlegg

Noen som vet ca hvordan man kan sammenligne de nye bokstavkarakterene med de gamle tallkarakterene???? Er a opp til 1.8 og b fra 1.9 til 2.5????????

Går når på masterutdanning, og når jeg tok min bachelor, så var det tallkarakterer. Slik at jeg har lyst å ha noe å sammenligne med...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136314408-nytt-karaktersystem1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke hjelpe deg med å gradere karakterene, men kan si så mye som at A er toppkarakter og F er strykkarakter. Nå vet ikke jeg hvor mange tallkarakterer det var, men det er hvertfall 5 nå, så hvis det var like mange tallkarakterer, så er det vel bare å legge inn fra topp til bunn eller???

Annonse

Da jeg gikk på høyskolen var det tallkakrakterer hvor 1 var best. Tror ikke de går ann å sammenligne. 1.0 var det ikke mulig å få, å i det hele tatt å snuse på noe over 2.0 var utrolig vanskelig. Har gått på skolen nå i den sendere tid (etterutdanning) og da satt A'ne løst...

Annonse

Nytt og nytt...det er da 4 år siden de gikk over fra tallkarakterer til bokstavkarakterer. Man KAN IKKE konvertere tallkarakterer direkte over til bokstavkarakterer, men dette ble brukt i en overgangsperiode ved NTNU ihvertfall:

A 1.0-2.2 Fremragende

B 2.3-2.5 Meget bra

C 2.6-2.7 Bra

D 2.8-3.0 Ganske bra

E 3.1-4.0 Tilstrekkelig

Det største problemet med det nye systemet er at det (som alle systemer, selvsagt) praktiseres meget forskjellig. Noen høgskoler mener at c skal tilsvare 2,5, mens andre mener at b skal tilsvare 2,5.

Det eneste som er sikkert er at det ikke finnes noen måte å regne dem om på. De som som innførte det nye systemet var meeeeget opptatt av at det skulle gi et helt nytt univers av vurdering, og at man ergo ikke skulle kunne sammenligne.

Så noen steder må du ha en glimrende eksamen for å få A, mens en B er en solid eksamen. Mens andre steder holder det med en solid eksamen for å få A, mens B er sånn halvgodt.

Karakterene sier altså akkurat like mye om deg nå som før, med andre ord.

Spørs hvor du studerer. Var artikkel i aftenposten i 2004 som viste forskjellene fra universitet til høgskole/universitet etter reformen: For eksempel kunne 2.4 være både B og D alt etter som hvor du studerte! UiO er strenge, og der er konverteringen slik:

1.0 til 2.0 = A

2.1 til 2.3= B

2.4 og 2.5= C

og så husker jeg ikke helt...

Tok selv opp en eksamen ved UiO som jeg fikk 2.6 på, og fikk C. Ringte da skolen for å høre om jeg burde beholde gammel karakter på vitnemålet eller bytte den ut med C'en...! Visste jo ikke hva som var best av dem. Fikk beskjed om at C var hakket bedre enn 2.6. (som da var en D..)- men valgt likevel å beholde tallkarakteren fordi ingen andre skoler har et så strengt karaktersystem. En arbeidsgiver vet jo ikke at det er så stor forskjell..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...