Gå til innhold

Oppskrift på kokosmakroner og kakemenn?

Anbefalte innlegg

Eventuelt andre julekaker som er et must hos dere?

Jeg kjøper peppekakedeig og lager egen serinekakedeig, kokosmakrondeigen jeg lagde i fjor (som sto på kokospakken) ble ikke så god...Går ikke så mye kaker, men vil ha litt av noen flere slag..

Fortsetter under...

Jeg bruker juleheftet med oppskrifter fra melange. Syns de er veldig bra. Så de hadde en nettside, men jeg fant ikke alle oppskriftene der. http://www.melange.no/

Jeg bruker denne oppskriften på kokosmakroner:

4 eggehviter

2 dl sukker

4 - 5 dl kokosmasse

Lag røren i en passende kjele. Visp eggehvitene lett og bland i sukkeret og kokosmassen. Sett kjelen over middels varme og rør godt til massen begynner å bli blank og seig. Legg deigen i topper på en stekeplate. 12 minutter, 180 grader til de er lysegule og seige inni.

Denne er må vi ha til jul:

Kanelstenger

175 grader i 10 – 12 minutter.

200 g (500 g) margarin

200 g (500 g) brunt sukker

1 (3) eggeplomme

1 ss (2,5 ss) sirup

1 ts (2,5 ts) kanel

1 ts (2,5 ts) vaniljesukker

1 ts (2,5 ts) natron

300 g (750 g) hvetemel

eggehvite til pensling

perlesukker

hakkede mandler

Rør margarin og sukker skummende. Tilsett de øvrige ingrediensene og rør deigen sammen. Del deigen i 6 (15) emner som trilles til pølser som legges på plate og trykkes flate. Lengdene pensles med egghviten og drysses med perlesukker og mandler. Skjær lengdene i stenger på skrå mens de er varme.

Mannen min er forresten veldig glad i disse:

Jojo

200 grader i 8 – 10 minutter, nederst.

250 g malte mandler

2 ss hvetemel

500 g sukker

7 eggehviter

Krem:

150 g delfiafett

100 g melis

7 eggeplommer

Sjokoladedipp:

2 ss delfiafett

1 ss syltevoks

2 pl kokesjokolade

Pisk eggehviter og sukker ikke helt stivt. Tilsett mandler iblandet mel. Sett kakene på stekeplate med teskje. Smelt og avkjøl delfiafettet. Pisk melis og eggeplommer litt og bland i det avkjølte fettet i en tynn stråle. Smelt ingrediensene til sjokoladedippen på svak varme. Legg to og to jojoer sammen med fyll i midten, dypp den ene siden av kakene i sjokoladen. Lagres i frysen.

-mmm den der JoJo oppskrifta så spennende ut! Sånne kaker har jeg aldri sett før. Kanskje jeg skal skrive den ut og prøve! Hvordan blir den eggekremen, blir dette noe ala Sarah Bernard?

Bruker samme kokosmakron oppskrift som deg Loppelill, og de blir veldig gode - og verdens enkleste måte å lage de på! - Så Mersa, den oppskrifta kan trygt anbefales!

Fikk forresten en oppskrift på kakemenn av svigerfar til broren min. Har ikke prøvd den selv, men tror den skal være god.

KAKEMENN:

1 kopp smeltet margarin, lett avkjølt

5 strøkne teskjeer hjortetakksalt som røres ut i

1 kopp kulturmelk

600 gr hvetemel

1 kopp søtmelk

250 gr sukker

Blandes godt og settes i ro til neste dag.

Kjevles tynne (sjekk ut selv hvor tykke du ønsker kakemennene) og stekes i 8-10 minutter på 225 gr C.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...