Gå til innhold

Når begynner småen å interessere seg for leker, og hvilke leker er best å begynne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen her er snart 4 uker og leker er helt klart ikke det han bryr seg om nå...

Men når begynner de å bli interesserte i slike ting?

Og hvilke typer leker begynner man med?

Sitter her og skal lage julegaveliste, og vil jo helst at vi skal slippe å få så mye "unødvendig" stæsj til han. Vil ønske oss ting han har bruk for om ikke så altfor lenge...

Skrevet

Er veldig forskjellig når de begynner å vise interresse for leker, gutten vår grep en ting rundt 3 mnd tror jeg. Små leker som er gode å tygge på og som kanskje knitrer og skrangler. Gutten vår er veldig glad i biteringen sin, det er fint å starte med, spesielt hvis de klør litt i gommene.

På mange leker står det alder på når du kjøper dem, så hvis noen skal kjøpe til dere, så kan de jo se etter dette.

En spesiell leke her, er en slik puppeball, hvis du kjenner til dem.

Skrevet

Babygym var fint for lillemann fra 4 uker.... Da kunne han ligge opptil en time å titte på bamsene og de andre tingene som hang ned fra den... Helt super...

El hvis dere vil ha/trenger en slik gym-matte... Guttene her fikk nå (forskudd på julegave fra oss) 100cm x 180cm, kjempe populær. Fin å ligge/leke på for liten og stor.

Ellers går det vel i små, nette rangler, biteringer o.l. (lette å holde i)

Skrevet

MYKE leker, iallefall til de får skikkelig kontroll på hender!!!

ellers blir det vel en del kakk i hodet...

Skrevet

Leker som er fine det første halve året er etter min erfaring

- babygym ( det finnes to typer, jeg vil anbefale en som vokser med barnet. lillegutt her bruker sin enda og er 10 mnd. de som er lave og ofte med teppe under vokser de små fortere fra etter min erfaring)

- tøybøker der det høres ut som om det er matpapir inni

- rangle (hs sa til meg at de billigste du kunne finne ofte var de beste. Jeg kjøpte mange og fant ut at den til 20 kroner på cubus var den aller beste)

- sånn leke til å ha på vogna eller bilsetet (jeg hadde ikke dette, men mange av vennene mine hadde og forgudet dem)

Mer leker enn dette er egentlig unødvendig. De leker helst med favorittleken sin uansett. Når de blir rundt 6 mnd og eldre kan du invistere i mer og da ser du hva babyen liker. Av erfaring får man masse leker uten å kjøpe dem selv også.

Sånn putteboks elsket gutten min da han ble litt større og litt leker med lyd. Vi har også en gåbil med en del knapper på som han elsker å leke med.

Skrevet

Kan bare fortelle om mine erfaringer, men alle babyer er jo forskjellige.

De første lekene pjokken syns var stas var hendene sine! Da var han 1,5 mnd. Omtrent samtidig kunne han ligge lenge å se på lekene som hang i babygymen, men tok ikke etter dem. Da han var 2 mnd begynte han å ta etter lekene sine. Da var det fint med babygym, siden vi da kunne henge lekene rett over han sånn at han fikk tak i dem. (vanskeligere med ting som ligger på gulvet). Altså: Babygym var fin "første" leke. Og i den hang vi opp alt mulig, alt som kunne henges opp. Leker med ansikter virket det som han syntes var finere enn de andre.

Da han var ca 3 mnd begynte han å interessere seg mer for løse leker. Da var favorittene: Tøybøker med sånn "knitre"-stoff inni. Rangler som er lette å holde i og gode å bite på (gjerne i gummimateriale). Bitering (fikk tenner omtrent da). Tøyball. Leker med speil var fint når han lå på magen.

Skrevet

Hva er puppeball??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...