Gå til innhold

Hvordan hjalp du barnet ditt til verden og hvordan fødte du uten bruk av smertestillende?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan og hva du gjorde for å mestre smerten uten bruk av kjemisk smertestillende. Med det mener jeg epidural, lystgass, petedin, pundedal o.l.

 

Under min føste fødsel brukte jeg

1.Paralgin Major - for å dempe maserier

2. Akupunktur - vet ikke om det hadde effekt

3.Badekar - puhhhh det tok endelig knekken på 12 timer med maserier

4. Lystgass

5. Epidural - som ikke hadde optimal effekt

6. Pundedal ifm vakumforløsning

 

Men nå er jeg 2-3 uker unna min andre fødsel, og har fødeplass på ABC på Ullevål. Så da er jo planen i utgangspunktet å bruke badekar, og akupunktur som smertestillende, og masse fokus på å klare å puste.

 

En venninne og jordmor av meg har anbefalt meg og snu tankegangen - "Hva kan jeg gjøre for å hjelpe barnet ut?" Det tenker jeg mye på, og føler tar vekk det enrome fokuset på smerten (sier jeg som sitter her å skriver på et tastatur, og ikke har rier!)

 

Det jeg har planer om å gjøre for å hjelpe barnet ut så langt, er å holde bekkenet i bevegelse for å hjelpe barnet gjennom de rotasjoenen som hodet skal gjennom i fødselskanalen. Stående/hengende i prekestol eller sittende på en pilatesball. Eller å gå, å gå, og gå.... det som føles best der og da.

 

Men hvordan kom du deg gjennom fødsel uten bruk av smertestillende?? Hva gjorde du for å hjelpe barnet ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte ikke no smertestillende i det hele tatt. Eneste jeg brukte til å lindre smertene, var å stå på alle fire i dusjen til jeg følte jeg måtte "bæsje"...

 

Hehe ble da kommandert(!!!) opp på undersøkelsesbenken (dette var inne på et undersøkelsesrom med dusj og badekar), ergo, benken var ikke så veldig stor... Fikk ikke boltra meg no særlig da....

 

Uansett, alt gikk veldig fort, rakk vel i grunn bare å få 2,5 time på føden før vesla var ute.

 

Jeg pusta meg gjennom hver ri, og klemte på armen til mannen min, beit litt på den å :/ Mellom hver ri, forsvant jeg i en merkelig "transe", å det var godt. Pressriene brukte jeg ikke effektivt nok, trur jeg, selv om hu kom ut ganske kjapt..

 

Skulle IKKE revne, så jeg var kjempeforsiktig med å presse.. Tror jeg pressa med halv kraft helt til hodet var ute, da tok jeg i alt jeg klarte... Hehe... :)

 

Svei som pokkern når hodet sto i spenn, men syns det var greit så lenge jeg ikke hørte/kjente "ritsj" i underlivet... HAHA:D

 

Er en fødsel jeg ikke gruer meg for å gå gjennom igjen, så håper det blir noe i nærheten med nestemann:)

 

 

Kort oppsummert så konsentrerte jeg meg mest om å puste mest mulig riktig, for meg, gjennom hele fødselen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg støtter meg til sistnevnte: Gjorde veldig mye av jobben ved å være bevisst på pustingen. Husker ikke om det var før eller midt i pressriene, men jeg fikk iallfall satt inn noen nåler i ryggen, og det synes jeg hjalp høvelig bra. Fikk slappet av litt mellom pressriene. Før nålene ble satt, fikk jeg massasje på ryggen av pleierne. Det var det jeg fikk av smertelindring, og det er jeg godt fornøyd med. Den eldste fikk jeg faktisk helt uten noen form for smertelindring!!!

Lykke til med fødselen, håper det blir en fin opplevelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk og stod (dvs. lent inntil veggen eller "hengende" over vinduskarmen ved hver ri) under hele fødselen for å hjelpe barnet ut :-) Prøvte å fokusere på pustinga, og klarte det tålelig bra. Det var kun da jeg lå med ctg-registrering at jeg var oppe i senga, og jeg syntes det var helt jævlig å ligge i forhold til å stå/gå/henge.. De første par timene av fødselen masserte sambo korsryggen min, men ettersom tiden gikk og riene ble hardere var det ingen som tok i meg da jeg syntes det gjorde vondt verre.

Fødte uten noen form for smertestillende, heller ikke dusj/badekar som jeg i utgangspunktet var veeeldig innstilt på å bruke.. Og klarte nok det pga. pusting/gåing/ståing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...