Gjest Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg tenker masse for tiden.. Har veldig lyst å omskolere meg, og har tenkt endel på helsesekretær. Har søkt endel på nettet og da fant jeg noe som het medisinsk sekretær, som privatskoler tilbydde. Men som medisinsk sekretær fikk man ikke autorisasjon, ettersom jeg forsto. Er det noen her som jobber som dette og kan fortelle litt? Hvordan utdannelsen er, jobbmuligheter, jobbvalg, hvordan jobb hverdagen deres er osv. For begge utdannelser.. :-)
Bulle* Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Hei! Jeg utadannet meg til Medisinsk sekretær for et par år siden. Har t.o.m en fordypning i helse og sosialfag ved samme skole. Du kan søke om autorisasjon når du er ferdig, men du må da ha generell studiekompetanse fra før. Når det gjelder jobbmuligheter er det heller labert. Svært vanskelig å få jobb, så jeg tar sykepleien nå...
Gjest Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Hei! :-) Jeg er utdannet hjelpepleier nå, og har studiekompetanse.. :-) Men har liksom aldri hørt om medisinsk sekretær før... Men går det som noe av det samme som helsesekretær? Kan du søke de samme jobbene? Det er nok av jobber å få som hjelpepleier, men det er bare vikariater og tilkallingsvikar.. Jeg har lyst på fast jobb.. Jeg følger veldig med på ledige stillinger, og jeg synd det er MANGE ledige stillinger som helsesekretær her.. Og de fleste er jo 100% stillinger, og faste.. Så jeg innbilte meg at det kanskje var lett å få jobb? Men hvis ikke det er det samme?
Gjest Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Er utdannet sykepleier og omskolert til helsesekretær, så har ikke tatt noen ekstra kurs enda. Ikke autorisasjon heller, skal vel søke etterhvert/forhøre meg om hva som skal til for å få autorisasjon. Trives sinnssykt bra som sekretær, og vet dette er noe jeg kan fortsette med fremover! Fått fast jobb etter 2 år som vikar ved sykehus.
OhMyGod!!! Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 fikk to jobber på ei uke jeg når jeg var ferdig med medisinsk sekretær. på SUS i stavanger får man nesten kastet jobber etter seg, hehehe trives godt med yrket jeg hvertfall:)
Gjest Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 ladynor+ulo: Kan jeg spør hvordan du fikk omskolering? (Ikke svar hvis du ikke vil, jeg bare spør). Hva må til liksom? Så du er fremdeles bare sykepleier, ikke tatt noe skole/kurs for å bli helsesekretær? Hvordan fikk du da jobb som helsesekretær? Jeg ser også for meg at det er et bra yrke, og at jeg kan trives! Og her ser det ikke ut som det er noe problem å få jobb, ihvertfall ikke på sykehuset her! Syns stadig det er ledige stillinger :-) *MillaMozilla * termin 10.mai!: Ser du er medisink sekretær.. Hva er egentlig forskjellen på det og helsesekretær? :-/ Skjønner ikke helt, er det bare utdannelsen som er forskjellig? Hva ligger lønna på jenter?
Fruen i huset Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Helsesekr er 3 år vanlig vg., medisinsk sekretær er ett år på privatskole (omskolering). Lønna varierer nok fra sted til sted. Jeg jobber i Asker, tror sekretærene der tjener rundt 290.000,- Er ikke helt sikker, for jeg jobber ikke som det selv.
Dægern døtte Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Jeg er utdannet medisinsk sekretær via privatskole, fikk jobb med en gang jeg var ferdig som sekretær ved et sykehus, jobber nå som legesekretær. Jeg manglet noen lab. timer og noe fartstid i yrket for å få autorisasjon, der hvor jeg har jobbet var de mer opptatt av at jeg var erfaren i arbeidslivet enn at jeg hadde autorisasjon. Dette kan jo ha forandret seg nå da...
Dægern døtte Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 ...glemte å si at jeg trivdes mer som medisinsk sekretær på sykehus enn jeg gjør som legesekretær. Medisinsk sekretær har mer administrativt arbeid, legesekretær er mer lab.arbeid....
Gjest Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 *Ela* : Jeg vet det med utdannelses forløpet. Tenkte mer på fagene, om det er mye forskjell på fagene i de to retningene? 290 000 er ikke så galt syns jeg, i forhold til det jeg tjener som hjelpepleier. :-) Og da jobber man døgnet rundt.. Hegemor`juli08: Jeg kunne også mest tenke meg jobb på sykehus, er det som frister.. Medisinks sekretær har mer administrativt arbeid? Hva med blodpørver og sånn? Er det bare helsesekretærene som gjør det? Hvor mye betalte du for privatskolen? Er det ikke ganske dyrt? Må man jobbe lenge for å få autorisasjon? Hvordan er det når du tar det privat, må du sørge for praksis selv, eller åssen er det? Må du ha noe praksis/yrkeserfaring for å få vitnemålet? Tusen takk for svar! :-)
Fruen i huset Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Men det er Asker da. Du tjener nok mer i Oslo og mindre i mindre byer/tettsteder. Men tror det er minstelønn for det offentlige nå (?). Har man litt ansvar (som jeg) tjener man mer (jeg jobber privat da, er ikke utdannet lege-/helsesekr).
Chezka Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Helsesekretær er en beskyttet tittel, du kan søke om autorisasjon etter endt utdannelse. Som helsesekretær er du autorisert til å utføre laboratoriearbeid som blodprøvetaking, vaksinering, assistere ved småkirurgi, ta EKG, suturfjerning, informere om sykdom/helse. I tillegg alt som dreier seg om det administrative i helsevesenet, håndtering av pasientdokumentasjon o.l. Medisinsk sekretær er et kurs laget av privatskolene for å tjene penger. Dette kurset kan på ingen måte sammenliknes med helsesekretærutdannelsen som er en 3-årig utdanning med stor vekt på sykdomslære, medikamentlære, anatomi, etc. Jeg har arbeidet i yrket i mange år og forskjellen på kvaliteten på de som er nyutdannede helsesekretærer og de som har tatt dette medisinsk sekretærkurset er ENORM. Ved vårt sykehus ble det til slutt slik at man ikke lenger ansetter medinske sekretærer i helsesekretærstillinger. Når det gjelder lønn blir medisinske sekretærer lønnet som "vanlige sekretærer" mens helsesekretærer følger tariff som helsesekretærforbundet har fremforhandlet. Medisinske sekretære kan om få år ikke lenger søke om autorisasjon. Det har vært en overgangsperiode nå på noen år der alle som har jobbet på sykehuskontor etter 5 år i hel stilling har kunnet søkt om autorisasjon etter å ha tatt et tilleggskurs. Etter å ha tatt kurset som medisinsk sekretær har du ikke lov til å kalle deg lege-/helsesekretær da dette som sagt er en beskyttet tittel.
Chezka Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 Glemte en viktig ting: En helsesekretær er betegnet som helsepersonell og derved underlagt helsepersonelloven med de plikter og rettigheter dette gir.
Gjest Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Hei. Fikk omskolering da helsen min ikke tålte jobben som sykepleier. Etter et år med sykemelding og rehab-penger, fikk jeg være med på et samarbeid mellom nav og et firma som jobbet med omskolering. Begynte å hospitere på sykehuset okt.05, fikk sommerjobb og vikariat i -06 og fått fast ansettelse nå i høst. Har jo lab. og sånt fra før, om jeg skulle ønske å søke jobb ved et legesenter, men vet ikke om jeg måtte ta en eksamen eller repetisjon eller noe for å få godkjenning som helsesekretær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå