små Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Jeg skal skrive en ressonerende tekst om disse to.. forskjeller, likheter, etc.. Hva er viktig at jeg IKKE glemmer å ta med?
små Skrevet 5. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 5. november 2007 Dytter opp denne før jeg stikker til timen=) Takk for evt svar..
katlinka Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Renessansen var vel et vitenskapens gjennombrudd i og med at man avgjorde kampen mellom et geosentrisk og et heliosentrisk verdensbilde (copernicus, galilei, bruno, kepler, brahe). Renessansen handlet også om et skifte mellom et teosentrisk og antroposentrisk virkelighetsbilde; gud eller menneske i sentrum? Humanismen var en strømning som sprang ut fra denne diskusjonen, en strømning som gjorde det legitimt å støtte seg til menneskelig erfaring og ikke bare til teologien for å avgjøre hva som var sann kunnskap. Et annet karakteristisk trekk var det å gå tilbake til oldtidens skrifter (ad fontes, til kildene). Andre stikkord er: selvrealisering, individualitet. Filosofisk er barokken "de store systemers tid" med f.eks. Descartes og Spinoza. Skeptisismen stod også sterkt i barokken (husk at barokken ikke er en vanlig idehistorisk betegnelse slik renessansen er). Barokken er preget av kontraster, antitesen (f.eks det jordnære/naturalistiske versus vanitas, menneskets forgjengelighet - dette kan du se i barokk kunst hvor hodeskaller og tid ofte ble motiver, kunst/arkitektur/litteratur (salmediktingen f.eks) var også prangende (som en maske, bak det overflatiske er tomheten). Vi ser spenninger mellom jord/himmel, sanselighet/fromhet, kroppslighet/åndelighet, tid/evighet. I stedet for "ad fontes" kan kanskje si at barokkens motto er "carpe diem", grip dagen - snart er det bare tomhet og intet igjen. Det sies at barokken i sine antiteser ikke ønsker noen syntetisering, eller syntesen søkes men den kan ikke oppnås. Dette kan ses som en konsekvens av renessansens nye ideer, oppdagelser etc. i kollisjon med arven fra middelalderens religiøsitet.
grå :) Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 enkelt sagt så kan man vel si at renessansen kan stå for det enkle og barokken for det voldsomme, utbroderte. litt sånn minimalisme mot maxisisme. står sikkert en hel masse i bøkene dine om det:) og på nett også
små Skrevet 5. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2007 Takker for svar =) Noen flere som har noe? Har så vondt i hodet i dag at jeg tror ikke jeg får skrevet noe fornuftig før i morra... men men.. Bedre sent enn aldri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå