Gå til innhold

noen som vet hva det koster å leie en han hund til parring?


MyB@by <3

Anbefalte innlegg

Har så lyst på valper på min lille tispe, men aner ikke noe om hvordan det gjøres og hvor mye det koster å leie en hanne...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du skal ha renraset hund med stamtavle, så pleier det å koste en valp. Om en valp koster 12 000 så må du betale 12 000

Er det som er vanlig tror jeg. ;)

Hvilken rase er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en cavalier king charles spaniel. de koster 10 000 pr valp... så da må jeg regne 10 000 for parring da.... ja, ja får håpe hun får mange valper da.. hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier av hannhund har enten førstevalget på valp i fra kullet, eller så må du betale han prisen for en hvalp.

 

Hvis du i tillegg skal ha en godkjent parring i fra forbundet, må du ha minimum 2 plass på utstilling (tror jeg), og en ok stamtavle, godkjent rønken mm.

 

Tror du burde ringe forbundet for din rase istedenfor å spørre her inne:)

Det er masse arbeid å ha valper, og du skal ha de i åtte uker.. Er noe man må tenke nøye igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet alt det der med premiering, øyelysing, helseatest og det som følger med... men prisen for leie av hannhund har jeg ikke fått med meg..(eller nå har jeg det da... hehe;) )

 

jeg har mammaperm når valpene evnt kommer, så tror det skal gå greit med arbeidet rundt valpene da:)

 

Jeg har tenkt å beholde en valp selv, så viss eier av hannhunden vil ha en valp, må de få velge før oss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok, da får jeg håpe jeg kan betale de prisen for en..;) for jeg vil velge valp først... hehe;)

 

takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell hvordan reglene er for de forskjellige rasene.

Jeg driver selv med cavalier king charles spaniel.

Jeg har aldri kommen ut for at hann hund eier skal ha en valp eller prisen for en valp, men det kommer jo ann på hvordan avtale dere har dere mellom. Valpeprisen for cavalier valper stiger i 2008 til 12000kr.

Tidligere når valpeprisen har vært 10000kr har jeg betalt hannhund eier 1500kr for parringen og 1500kr for hver levende fødte valp som lever etter 5 uker. Vist det bli 2 eller færre valper i kullet eller vist tispen min går tom, da får jeg ny parring uten å betale for selve parringen.

 

Det er en veldig ugunstig avtale å ha at hannhun eier skal ha prisen av en valp eller en valp da man aldri vet hvor mange valper man får. Cavalierer har et gjenomsnitt på 4 valper i kullet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du oppdretter?

 

jeg lurer på om det er noen sammenheng mellom hvor mange valper tispa får og hvor mange pupper hun har?

Har du drevet med cavalier lenge? jeg fikk tispa mi for halvannet år siden ca, hun vil være litt over to år når jeg tenker å parre henne...

 

hvet du forresten hvor mye det koster å øyelyse og å få helseattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter. og det har ingen sammenheng på hvor mange valper tispa får og puppene. Men små hunder får oftemindre antall enn store:) Avhengig av rase:)

 

Det er forskjell fra rase til rase og hvem som har hannhund til bruk.Det avtales på forhånd og du kan jo kontakte den hannhund eieren som du vil låne hund av og spørre hva slags avtaler de har på det.

 

På min så var jeg i Nedreland og parret min sankt bernhardstispe og betalte 800 kr for parring der og da og 800 kr per levende valp da de var født. Jeg fikk 3 stk så betalte 2400 kr da:)

 

På min Japanske spisshund parret jeg her i norge betalte jeg 1500 kr for parring og 1200 kr per levende valp da de blir født.

 

Noen tar en valp i bytte og andre tar mer og mindre, men greit med en skriftlig avtale for sikkerhetskyld.

Vet ikke om det gjorde deg klokere men...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som lille_me(med bolle i ovnen) sier så er den avtalen med en valp i bytte veldig ugunstig. Jeg ville aldri gjort det. Det blir på en måte "dyrere" og i mitt tilfelle skal jeg beholde en valp selv så vil selvfølglig da ha førstevalget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er oppdretter og har had cavalier i snart 6 år.

Øyenlysning koster vanligvis rundt 800kr og hva en helseattest koster kommer litt ann på veterinæren du bruker, men det koster ikke så mye, et par hundre omtrent.

 

Vist du finner en hannhund som du har lyst å bruke så må du avtale på forhånd hva du skal betale. Og du bør da kreve kopi av øyenlysnings papirer,og en helseattest som ikke er eldre enn 1 år. På den helseattesten skal han være sjekket for blant annet, hjerte og kneledd.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...