Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 I det hele tatt antall prosent skatt i det hele tatt. Hvorfor sees det kun på inntekter - og ikke utgifter? Staten vil ha folk til å utdanne seg - de vil at folk skal utdanne seg til leger, ingeniører osv. som har høy inntekt. For så at de skal betale mye skatt. Tenker de ikke på feks. alt studielånet som mest sannsynlig er blitt tatt opp? Tenker de ikke på at det er en viss forskjell på å bruke MINST 7 på å ta en bachelor + mastergrad og det å gå ut i lærling som feks. tømrer etter 2 år på vgs.? Og ikke minst de latsabbene som ikke gidder verken skole eller jobb - sosialklientene! (No affends - ikke for å angripe noen, men dette er realiteten). Folk sliter seg gjennom tunge utdannelser, bruker mye penger på det - når de er ferdig utdannet har de studielån å betale på i tillegg til lån på evt. hus/bil/leilighet + kanskje en familie atpåtil. Så skal de få "svi" for at de var så "dumme" (ja, faktisk) og utdannet seg til noe stort som i utgangspunktet skulle bli lønnsomt, og istedet må betale nesten halvparten av månedslønna i skatt! Jeg syns det er urettferdig! Det samme med firmaeiere. De fleste fimaeiere sitter på en kjempe stor gjeld til bank, de risikerer mye - de pantsetter ofte huset sitt eller andre ting som skal kausjonere - de jobber HARDT, som oftest jobber de seg oppover i systemet. Og ikke minst: DE SKAPER ARBEIDSPLASSER! Burde man da "straffes" for at man har/er hardtarbeidende ved å måtte betale så innmari mye ? Til og med Kjell Inge Røkke startet med så og si ingenting. Per i dag har han skaffet arbeidsplasser til flere tusentalls mennesker her i Norge. Og det ER en viss forskjell på mennesker født inn i alskens rikdommer som feks. Cappelen, Løvenskiold osv. Disse folkene har ikke jobbet for det de eier og har siden deres tipp-tpp-oldeforeldre grunnla en bedrift her og der. Tilbake til overskriften - det burde tas hensyn til flere ting når skatt skal betales - Hvilke og hvor store utgifter har personen/familien, har de lån de betaler på, har de mange barn osv. Hilsen opprørt Telemarks kvinne med fire barn, lån på bil og hus, studielån, ektemann med lån og pantsatt hus på firma som betaler toppskatt og alt for store utgifter på skyhøye strømpriser, mat, klær og annet til fire unger pluss to voksne! Vi er alltid "raka fant" på slutten av måneden.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Ja, en burde se på andre ting enn bare inntekt. Moren min er har lang utdanning og HØYT studielån (fra Island, der det ikke er så gunstig som her i Norge), hun var alenemamma for meg, og da sier det seg selv at hun var alene om utgiftene til hus og bil...ja alt. Vi flytta hit i 1995, og hun har jobbet seg til topps innenfor kommunen. Lønna steg derfor også, og derfor betaler hun toppskatt. Jeg skjønner ikke helt at grensa kan gå på 400 000...en er ikke akkurat rik da når man har alle utgifter aleine, men ekstra skatt skal en jammen meg betale. Har også hørt at de med egne firmaer kommer dårlig ut...en kompis av meg gikk på tegn, form og farge på vgs for noen år siden. Der kommer utgiftene på materiale opp til 10 000 kr i året. Faren hans var aleine med ham, og eide eget firma. Fikk jo inntekter på det, men utgiftene var samtidig skyhøye så de hadde ikke noe særlig. Men kompisen min fikk selvsagt ingen støtte noe sted for de så bare på inntekten til faren!:-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå