Gå til innhold

Vondt i armen i over en uke etter å ha tatt blodprøve. Hva i gikk galt????


Lillnita.

Anbefalte innlegg

Var og tok en vanlig blodprøve fra armen forrige tirsdag.

Kjente ikke noe når hun stakk, men et par minutter etter at hun hadde tatt ut nålen begynte det å gjøre vondt. Jeg hovnet litt opp over stikkstedet og det gjorde vondt helt til midt opp på overarmen og et godt stykke nedover underarmen. Det gjør også vondt når jeg tar på ermen.

Ilere dager hadde jeg så vondt i armen at det ikke gikk ant å rette den ut, heller ikke å bøye den helt sammen.

Fikk også et stort blåmerke nede på innsiden av albuen.

Nå etter en uke så gjør det fortsatt vondt i armen, det gikk bra i en dag eller to å rette den ut, men i går begynte den å bli vondere igjen.

 

Hun stakk forresten ganske langt inn mot kroppen på den venstre armen hun stakk i.

Er det noen som har vært borti noe lignende, eller som vet hva det kan være som har skjedd?

 

Ringte legesenteret i går, men de sa jeg bare måtte se det an en uke til, men jeg fikk jo ingen forklaring på hva som var galt da.

Skal jo ikke bli slik etter å ha tatt en blodprøve vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har nok bare lekket ut litt blod under huden:o)

 

Dette kan enten skje fordi det ikke ble presset hardt og lenge nok på stikksåret etter at prøven ble tatt, eller at hun rett og slett ikke er så dreven på dette.

 

En gang var det en student som tok blodprøve av meg, og da var jeg hoven over hele underarmen + knallblå i over en uke etterpå:o) hehe... Greide ikke å bøye/rette ut armen helt jeg heller:o)

 

Det er jo akkurat som å ha et enormt blåmerke!

 

Det er stor forskjell på hvor flinke de er til å ta blodprøver eller sette veneflon f.eks. I blodbanken er de f.eks veldig flinke til å stikke, og det er sjeldent at man sitter igjen med blåmerke/vondt i ettertid ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn en gang ja, grusomt vondt, men det gikk over tiil slutt.

 

Men hun får ikke lov å stikke meg igjen kan du si.

 

Hun kom visst borti en nerve sa de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk IV på oversiden av hånda da jeg ble operert for blindtarmbetennelse engang, og da fikk jeg phlebitis.(Betennelse i blodåren).

Den blodåren ble helt stiv,og "døde" faktisk.Bortevekke ble den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også at hun må ha kommet borti en erve eller noe, men synes det var rart det ikke gjorde vondt da hun stakk.

Tror nok ikke det er så enkelt som at hun bare punkterte blodåren og at det har blitt en blødning, for det har jeg opplevd før, da var det bare vondt i området der hun stakk og ikke i resten av armen + at jeg ble blå da.

 

Northernlights.

Hørtes ikke noe serlig ut det da, men hvordan går det med hånden nå etterpå, nå som du mangler en åre der tenkte jeg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem i det hele tatt. Var veldig vondt og hardt lenge, men etter ei stund forsvant den bare mer og mer.

Man har mange blodårer,så det var ikke noe problem å miste denne ene,nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Annonse

På 9.10.2007 den 14.26, Lillnita. skrev:

Var og tok en vanlig blodprøve fra armen forrige tirsdag.

Kjente ikke noe når hun stakk, men et par minutter etter at hun hadde tatt ut nålen begynte det å gjøre vondt. Jeg hovnet litt opp over stikkstedet og det gjorde vondt helt til midt opp på overarmen og et godt stykke nedover underarmen. Det gjør også vondt når jeg tar på ermen.

Ilere dager hadde jeg så vondt i armen at det ikke gikk ant å rette den ut, heller ikke å bøye den helt sammen.

Fikk også et stort blåmerke nede på innsiden av albuen.

Nå etter en uke så gjør det fortsatt vondt i armen, det gikk bra i en dag eller to å rette den ut, men i går begynte den å bli vondere igjen.

 

Hun stakk forresten ganske langt inn mot kroppen på den venstre armen hun stakk i.

Er det noen som har vært borti noe lignende, eller som vet hva det kan være som har skjedd?

 

Ringte legesenteret i går, men de sa jeg bare måtte se det an en uke til, men jeg fikk jo ingen forklaring på hva som var galt da.

Skal jo ikke bli slik etter å ha tatt en blodprøve vel?

Akkurat dette plages jeg av nå, og stikket var som du beskriver mer inn mot kroppen enn vanlig. Husker du så langt tilbake hvordan det gikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi en nerve er truffet🙄 Ikke er det farlig og heller ikke vedvarende. 

Anonymkode: 0e9cf...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er fra 2007 folkens... Enten falt armen av, eller så gikk det bra 😉

Anonymkode: f70fd...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tråden er fra 2007 folkens... Enten falt armen av, eller så gikk det bra 😉

Anonymkode: f70fd...cdb

Men personen som tok frem tråden igjen, lurte jo på noe som er relevant. 🤦‍♀️

Anonymkode: 6731f...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tråden er fra 2007 folkens... Enten falt armen av, eller så gikk det bra 😉

Anonymkode: f70fd...cdb

Derfor jeg spurte om hun husket så langt tilbake i tid. Har aldri opplevd noe lignende etter blodprøve, og skulle gjerne visst hvor lenge jeg må regne med at armen verker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maysel skrev:

Derfor jeg spurte om hun husket så langt tilbake i tid. Har aldri opplevd noe lignende etter blodprøve, og skulle gjerne visst hvor lenge jeg må regne med at armen verker. 

Jeg vet om to som hadde det slik, og jeg hadde det i en litt mildere variant. Hos meg mener jeg det tok et par uker. Hun som tok blodprøven var tydelig generelt irritert og ukonsentrert og nok ikke ut nålen på riktig måte, det gjorde at hun "snittet" åren i underkant, som skapte den ganske store blødningen. Men det var ikke farlig, bare veldig ubehagelig siden blødningen også laget press på nerven + at hun trolig hadde vært borti nerven i tillegg.

De to andre hadde blødd enda mer etter enn jeg hadde. Den ene vet jeg slet i flere uker, ble gradvis bedre. Den andre fikk en slags inflammasjon i området pga. den store blødningen, så hun slet ganske lenge med det, husker ikke hvor lenge. Hun hadde riktignok også redusert allmenntilstand, som nok medvirket, men så stor som blødningen hennes var ville hun nok slitt noen uker uansett. Hun siste var tilbake hos lege, fikk påvist at det var en inflammasjon (betennelse) i området (rødt, varmt, hevelse, smerte), men de gjorde ikke noe med det, bare så an tiden.

Om det er noen dager siden nå så kan du nok smøre på en slik salve mot blåmerker. Det får du på apotek. Arnica-krem/salve har også lignende effekt. Men du kan også bruke en vanlig krem og massere lett/stryke lett i retning mot hjertet, det øker også sirkulasjonen og vil korte ned på tiden det tar.

Skal du tilbake til samme som tok prøven er det greit å si fra hvordan du ble, for innimellom er det greit å bli minnet på at de må være fullt konsentrert på hver enkelt pasient. Jeg klaget på hun som tok prøven på meg den gangen, og hun ble tatt bort fra prøvetakning en periode til hun fungerte bedre. Hørte av andre at hun hadde enormt mye press i livet sitt, hadde kort lunte og ikke hadde tålmodighet med alt og alle den perioden, så hun ble satt til telefoner/data/betaling. Så greit å si fra.

 

Anonymkode: c6ef7...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om to som hadde det slik, og jeg hadde det i en litt mildere variant. Hos meg mener jeg det tok et par uker. Hun som tok blodprøven var tydelig generelt irritert og ukonsentrert og nok ikke ut nålen på riktig måte, det gjorde at hun "snittet" åren i underkant, som skapte den ganske store blødningen. Men det var ikke farlig, bare veldig ubehagelig siden blødningen også laget press på nerven + at hun trolig hadde vært borti nerven i tillegg.

De to andre hadde blødd enda mer etter enn jeg hadde. Den ene vet jeg slet i flere uker, ble gradvis bedre. Den andre fikk en slags inflammasjon i området pga. den store blødningen, så hun slet ganske lenge med det, husker ikke hvor lenge. Hun hadde riktignok også redusert allmenntilstand, som nok medvirket, men så stor som blødningen hennes var ville hun nok slitt noen uker uansett. Hun siste var tilbake hos lege, fikk påvist at det var en inflammasjon (betennelse) i området (rødt, varmt, hevelse, smerte), men de gjorde ikke noe med det, bare så an tiden.

Om det er noen dager siden nå så kan du nok smøre på en slik salve mot blåmerker. Det får du på apotek. Arnica-krem/salve har også lignende effekt. Men du kan også bruke en vanlig krem og massere lett/stryke lett i retning mot hjertet, det øker også sirkulasjonen og vil korte ned på tiden det tar.

Skal du tilbake til samme som tok prøven er det greit å si fra hvordan du ble, for innimellom er det greit å bli minnet på at de må være fullt konsentrert på hver enkelt pasient. Jeg klaget på hun som tok prøven på meg den gangen, og hun ble tatt bort fra prøvetakning en periode til hun fungerte bedre. Hørte av andre at hun hadde enormt mye press i livet sitt, hadde kort lunte og ikke hadde tålmodighet med alt og alle den perioden, så hun ble satt til telefoner/data/betaling. Så greit å si fra.

 

Anonymkode: c6ef7...72c

Takk for svar, da krysser jeg fingrene for at smerten avtar snart. Det har snart gått en uke, halve armen ble blå i dagene etter, men det er verkingen dypere i armen som plager meg. Mulig hun var borti en nerve, ettersom det prikket i fingrene i etterkant. Det var en nyutdannet lege som tok prøven selv, hun vet jeg fikk en kraftig reaksjon, for hevelsen kom få minutter etter stikket, men jeg skal ringe i morgen og fortelle om utviklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

tok blodprøve i armen, klarte ikke bøye ut armen på 2 uker, jævlig vondt, knall blå/gul over hele biceps/triceps området, gøy og jobbe som tømrer da, aner ikke hvorfor d ble sånn, men gikk helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...