Gå til innhold

1.gangshjelp!! dere som har baby fra før!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sinksalve, trengs det ved hvert bleieskift, bare bæsjebleier, eller bare når det er rødt/irritert hud på stumpen?

 

er talkumpulver noe man trenger?

 

etter amming, må babyen rapes rett etterpå, eller er det induvidielt? skal man sitte med ungen hengende over skulderen i lang tid å vente på en rap som kansje ikke kommer?

 

når kan ungen bruke vippestol?

 

hjelp!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert litt forskjellige meninger om alt dette. Sinksalve brukte jeg kun når huden hadde antydning til irritasjon, eller hvis babyen hadde litt syrligere avføring enn vanlig, da er det greit å være føre var. Talkumpulver har jeg aldri brukt og kommer sikkert ikke til å bruke det nå heller. Men det er sikkert også greit å ha på hvis stumpen er litt irritert. Potetmel er super å bruke på ordentlig såre rumper. Lurt å holde babyen litt i "oppreist stilling" når den har spist, i tilfelle det ligger en rap på lur, men du vil fort se om du har en som raper lett eller en som trenger litt tid. Så det finner dere ut av etterhvert. Vippestol kan du bruke tidlig, hvis det går ann å justere ryggen så babyen ligger nesten flat. Men ikke lenge om gangen. Greit å ha babyen i den hvis du skal rundt i huset å gjøre litt husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sink er smart å ha i huset :) Beskytter bra mot våt sår stump.

Talkum har vi aldri hatt.... Brukte potetmel en periode da gutten vår hadde sår i bleieområdet.

 

Ikke alle babyer vil rape rett etter måltidet, noen gulper opp mye melk og andre lite... Man vet aldri før man opplever det selv.

 

Men alt dette og mere til får du full info om på føden! Bare spør og grav om alt mulig før dere skal hjem igjen, de er bare glad for å hjelpe!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefaler Zinksalve, da jeg synes den sitter så alt for godt fast i huden, så jeg anbefaler heller noe som heter Asselli som du får kjøpt på apoteket... Den ligner på zink, men sitter ikke så godt fast som Zinken... Sønnen min har alltid vært plaget med rød og sår stump, å Aselli har vært og er kjempe topp her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en fordel at babyen raper etter måltidet for da unngår du at babyen får luftsmerter i magen,da kan du bare styrke den på ryggen så kommer rapen:)

jeg hadde litt dårlig erfaring med at min sönn synest det gjorde vondt når han var sår på stumpen og jeg skulle smöre på sinksalve (det var når han var blitt större) så jeg fikk et godt tips om å bruke potetsmel:) det funket kjempe bra og sönnen min syns ikke det gjorde vondt, for det drysser du bare på og ikke er borti med en finger eller noen ting på stumpen:) potetsmel hjelper også til å holde fuktighet borte og stumpen var fri for sårhet og rödhet etter 2 dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare brukt sinksalve når stumpen er sår.

 

talkum har jeg ikke sett poenget med. Har brukt potetmel de gangene lillemor har hatt ekstra sår stump. Funker bra det.

 

Raping er vel litt forskjellig fra barn til barn. Noen får veldig vondt i magen hvis det ikke blir raping rett etter måltidet. Lillemor var ikke så nøye på det. På natta ble det ikke raping for da sovnet hun ved puppen og jeg bare la henne over i senga. Så der må man bare prøve seg litt fram.

 

Vippestol kan man vel bruke når babyen begynner å bli litt stødig tror jeg. Problemet med vippestoler er at det kan bli slitsomt for ryggen til babyen så de skal ikke sitte der så lenge av gangen. Vi begynte med det når lillemor var ca 4 mnd og begynte å få litt fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...