Gå til innhold

Tidlig bekkenløsning = Anbefaler sykemeldning!

Anbefalte innlegg

Fikk smerter i bekkenet og spesielt hoftene før jeg var klar over at jeg var gravid.

Det gjorde vondt å være i jobb, fordi jeg står i 6-8 timer i strekk hver dag, og det gjorde skikkelig vondt å snu seg i senga. Det var så ille at mannen min måtte hjelpe meg med å snu meg ved å løfte hoften og flytte den dit jeg skulle.

Da jeg fant ut at jeg var gravid fikk jeg undersøkt nærmere om det va bekkenløsning. Begge legene jeg var hos var ikke i tvil om at jeg hadde fått symptomgivende bekkenløsning.

Og de anbefalte at jeg skulle ta ut full sykemelding, men jeg prøvde meg på å gå ned til 50% stilling i en mnd for å prøve, men måtte gi meg etter knappe to uker og gå over til full sykemelding.

Forferdelig, syntes jeg!

Men jeg ble jo bare verre ved å være i jobb, og når legene anbefalte meg om å gå ut i full sykemelding, så var det nokk til det beste.

Jeg hadde presset meg så hardt at det tok meg 2 mnd etter full sykemelding før jeg klarte å gjøre noe som helst av husarbeid.

Nå kan jeg gjøre husarbeid som å henge opp klær, vaske opp, og støvsuge. Men må ta det over flere dager.

Så jeg vil anbefale de som får tidlig bekkenløsning og får store smerter om å ikke presse seg på jobb, for de blir ikke bedre. Bare verre!

Fortsetter under...

hei

ja uff eg kjenner meg i gjen. fikk bl samtidig som eg oppdaget at jeg va gravid.. eg å ønsket å gå 50% i jobb,,og det gjorde eg veldig lenge.. eg ødla meg tilsutt :(

Angre sånn i dag...BL plagene mine forsvant med engang jeg fødte ,, men så kom de 2 uker etter tilbake :( og jeghar hadd BL siden da.. og nå er jeg gravid igjen..og har dobbelt så ont i bekkenet :(

Begynner i jobb neste uke.. men er redd jeg må hive inn håndkleet ganske fort :(

Etter en heldag med lille gutt bøyogtøy løfting osv så er jeg såå ødelagt *snufs*

Så greit å lese dette i kveld! Er i uke 4+2 og begynte å kjenne bekkenløsning før helga...hadde det med te to forrige også. Skal til lege i morra, og tenkte egentlig på 50% eller aktiv, men ble mere i tvil no...

Det rare som har vært med meg i de to forrige svangerskapa er at når det nærmer seg uke 20 blir jeg bra..håper det blir slik nå også, men skjønner ikke hvorfor eller hvordan det kan være slik..?

Men det kan jo være en blanding av at jeg tok det med ro, jobba ikke på den tida..og så tok jeg litt akupunkturbehandling..

Har ikke fryktelig vondt nå, men slik det har vært før så har det vært vanskelig å gå,sitte,stå, gå i trapper, gjøre husarbeid og alt, så det kommer vel mer og mer...blir spennende å høre hva legen mener i morra...

• 2 uker senere...

Dette var jammen godt å lese, jeg er 4+2 i dag. og dette er 3. dagen med noe jeg antar er bekkenløsning. Men etter å ha snakket med legen min i dag, må jeg si jeg er ganske skuffet... hun avslo det i samme sekund jeg spurte... og da uten å ha hørt hvilke symptomer jeg har. Så snakket vi ikke mer om den saken... Og, jeg skal si dette bekymrer meg, spesielt fordi jeg er sykepleier i hjemmesykepleien. Nå skal det sies at jeg nettopp har byttet lege, hun kjenner meg jo ikke... og hun kan jo tro at jeg er av den typen som er litt bedagelig annlagt... på en måte....

• 1 måned senere...

Så hyggelig lege dere har da!!!!!! Min lege kaller konsekvent mine smerter for smerter i rumpemuskelen.. I følge han er det overhodet ikke mulig å få bekkenløsning før man er i uke 20... Fikk vondt før jeg visste jeg var gravid og har hatt vondt siden( er 11uker i dag).. Smertene sitter bak på rumpa ca 5 cm til ve for halebenet.. Har vært sykemeldt en stund pga kvalme men da jeg begynte i jobb igjen (jobber som sykepleier i hjemmesykepleien) gikk det med en gang galt.. Klarte nesten ikke snu meg i senga!!!! Er 100 % sykemeldt nå fram til mandag men skal til fysioterapeut i morgen og er veeeldig spent på hva han har å si... Føler jo selv at symptomene mine ligner mye mer på bekkenløsning enn på muskelsmerter men er jo førstegangsgravid og kan jo ikke diagnostisere meg selv.. Har jo ikke hatt slike smerter før og kan dermed ikke si hva det egentlig er - men fysioterapi timen i morgen gir forhåpentligvis svar..........

Annonse

Skift lege!

Si at du vil ha en annen lege. For det der vil jeg påstå å si uten tvil er bekkenløsning. For det er akkurat det samme som var med meg!

Ring sykehuset og si at du skal ha time hos en annen lege fordi du ikke er fornøyd. Så kan du forklare den andre legen hvilken plager du har.

Muskelsmerter? Nei, den legen der høres ikke ut som om han vet mye!!!

Ikke gi deg over, for det blir ikke bedre. Bare værre.

Lykke til! :)

Viss du mistenkjer BL så gå til jordmor/lege. Det er veldig greitt å få behandling/ta hensyn så fort som mogleg for å unngå at det forverrar seg!

Tru meg! det er ikkje kjekt å vere så øydelagt på slutten av svangerskapet at du ikkje kan gjere noko.

akkurat nå skulle jeg ønske mannen min ikke var på fotalltrening for jeg kommer meg rett og slett ikke opp av sofaen og gjett om det bare er piss på tv da! er i uke 22... var sykemeldt i 6 uker pga kvalme og at jeg svimer av, og til slutt orket jeg ikke sitte stille lenger. Jeg var i jobb i 2 uker og måtte bare gi meg. Kansje fordi sjefen min fikk meg til å jobbe 48 timer i uka i de to ukene, kansje fordi de dreit oppi at jeg svimte av og ba meg komme på jobb eller kansje det at jobben min ikke ble tilrettelagt overhode!

Så nå sitter jeg her, bekkenløsning som ikke ligner grisen og er en smule forbanna.. Har noen NOEN råd til meg? Slik jeg kommer meg opp av sofaen og slipper denne teite torturen??:)

• 2 uker senere...

Jeg er litt usikker på om jeg har bekkenløsning, men har kjent noe mellom bena og litt mot skambenet. Har kjent det hvis jeg skal skreve litt eller løfte opp en og en fot når jeg tar på meg buksa..Kjennes også ut som det er vondt i hoftene. Har ikke hatt noen strålinger, men kjenner meg bare stiv og støl. Etterhvert nå så har jeg kjent det rundt hele bekkenet om natten, når jeg skal snu meg osv.

Om dagene har jeg beveget meg en del, gått turer eller på tredemølle. Når jeg blir varm da, så føles det helt fint. Men så etterpå, når jeg kommer hjem og setter meg i sofaen, stivner jeg helt! Da er det helt merkelig å skal gå etterpå..

Har hørt om et bekkenbelte man kan bruke, for å stabilisere bekkenet, som jeg har tenkt å prøve. Det gjorde susen for ei venninne av meg hverfall. Hun kjente ikke noe etter å ha brukt det en stund.

Jeg har to deltidsjobber utenom å være student, og den ene jobben er ikke noe problem, der sitter jeg hele tiden foran PC. Men på den ene jobben må jeg stå/gå i 8 timer..Der jobber jeg to ganger i måneden da, så sist jeg var der gikk det greit. Men kjente det i kroppen etterpå ja. Så bekymrer meg litt til neste vakt, som er til helgen. Burde jeg ta ut sykemelding? Vil jo ikke gjøre det værre..Tenker at jeg kanskje tar den vakten, så får den avgjøre om jeg skal ta den neste helgen etter..

Hei!

Jeg har nå vært hos fysioterapeut for første gang, og til dere som får høre at dette ikke er bekkenløsning fordi det er for tidlig, så kan dere hilse og si at ifølge fysioterapeutene så stemmer det overhodet ikke!!!

Hun fortalte at flere ganger i uken kom det damer inn som trodde de hadde ødelagt hofter eller andre ting, men som rett og slett var gravide og hadde bekkenløsning uten å ha rukket å ta test enda!! For mange var det rett og slett det første symptomet deres!

Jeg fikk det i uke 12 med førstemann og i uke 7 nå.. Jobber 50%, men har fått tilrettelagt alt på jobb, og kan gå å sette meg når som helst! Jobber hver dag, men får gjøre alt i eget tempo så jeg er på jobb litt lenger enn hva 50% tilsier, og det er kjempekjekt! Vet ikke hvor lenge jeg klarer dette da, men skal nå være der så lenge jeg kjenner at det går bra! Og har en sjef som sier at underveis kan vi endre opplegg og få det bedre tilrettelagt for meg.. Så er jo heldig der da! Men har rett og slett noia for å sitte hjemme i så mange måneder!!! Satt hjemme i seks måneder før fødsel med førstemann og så igjen i hele permisjonen, og selv om det var godt å være hjemme med lillemann så trenger jeg litt voksenkontakt i løpet av dagen!!

Så dere som ikke får tilrettelagt på jobb, undersøk om bedriften dere jobber i er en IA-bedrift, eller om dere jobber i en IA-kommune!! For da har de plikt til å tilrettelegge for dere!!!!!!!!! IA = inkluderende arbeidsliv!

Annonse

Uff,jeg har slitt med denna bekkenløsninga i 4 uker nå.

Kom tilbake i 50 % stilling i dag og etter 4 timer på jobb klarer jeg nå knapt å gå,ikke uten at det skyter smerter fra rompe og korsrygg iallefall..

Bare lyst til å grine jeg,det var jo så godt å komme ut i jobb igjen også er dette det en må betale..

Bekymret for utviklingen videre..

Buhuuuu,gråter skvetter her og der.

Vil ikke gå hjemme et halvt år til,føler ansvar for jobb siden det er ett familieselskap og det er jo regelrett pyton å gå hjemme.

Uff,sorry jenter..måtte bare bli kvitt litt frustrasjon..

Jeg er helt enig med sykemeldingen jeg! Jeg fikk bekkenløsning i slutten av uke 9. Jeg trodde det var sijas, så jeg gikk til en turnuskandidat som hadde ledig time. Hun konstanterte at det var bekkenklsning, ble 50% sm. I dag 3 uiker senere gikk jeg til time hos fastlegen min. hun trodde meg nesten ikke, gjorde undersøkelser i bekken mitt og greier. Tror nesten hun ble overrasket over at jeg faktisk hadde vondt! Da det gikk opp for henne at jeg gikk til fysio som er ekspert på bekken, og at hun sa det bar bk, endret hun innstillingen. Jeg sa at det fungerte dårlig på jobb, og er nå aktivt sykemeldt. Det er jo ingen vits å presse seg selv, men man kan jo være på jobben av og til å gjøre litt kontorarbeid eller bare prate med folk. Det er jo opp til lederen å finne noe man kan gjøre som ikke er så belastende. Jeg har en god leder som faktisk ble glad på mine vegne når jeg sa jeg ble aktivt sm, for hun hadde sett at jeg hadde slitt. Det er jo godt at noen tror på meg...

• 2 uker senere...

er det noen av dere som vet om et sted hvor det står en god forklaring på beskrivelse av bekkenløsning? dette er min første, og jeg lurer på om jeg kanskje er utsatt for å få det, og kanskje allerede har begynt å merke noe... men er ikke sikker på om det er det...

Pearl 32

Jeg lurer på om vi har samme lege. Var hos legen i dag, og han sa akkurat det samme. Er i uke 17.Jeg har dritvondt, klarer så vidt å gå. Fikk sykemelding i en uke, fordi han mente at smerten i rumpemuskelen kom til å gå over. Jobber også i hjemmesykepleien, og det er mye tunge brukere. Siden jeg oppdaget det en morgen, mente han faktisk at det var pga jeg hadde sovet dårlig om natta....

kan symptom være ømhet i korsrygg og haleben? kjennes litt som om jeg har forstuet halebenet.. men er bare litt over 9 uker på vei!

Hvordan er det med trening, svømming feks? står jo både at man skal ta det med ro, men også at trening og bevegelse kan forhindre eller lindre?

Hei! Har lest gjennom denne tråden, og ser at det er mange som har det som meg. Jeg har smerter i baken, kjennes ut som konstant gansperre i rumpa. Også stråler det nedover i foten, nå i det siste stråler det også opp i korsryggen. Er i uke 30, har kjent det siden uke 14-15. Har tatt det opp med både lege og jordmor, men virker ikke ut som de tar det alvorlig. De sier bare at jeg skal ta det med ro og ikke gjøre aktiviteter som jeg vet vil føre til smerter. men det er litt vanskelig siden jeg jobber i barnehage, og der er jo aktivitetsnivået høyt til tider. Selv om jeg har en super sjef som passer på at jeg ikke løfter, går lange turer ol. Men man er i aktivitet hele tiden likevel. Skal til legen i neste uke, tenkte å si fra da at jeg vil ha en sykmelding. Plagene vil jo ikke bli bedre, jo tyngre jeg blir. Kan jeg kreve å få en sykmelding, eller er det legen selv som må "komme på" dette? er litt usikker på hva jeg kan kreve..

Eg har også lest denne tråden, og vil prøve å dele litt erfaring. Har hatt bekkenløsning både i og etter mine to første svangerskap, fra ca uke 20 i det første, og fra uke 5-6 i det andre.. det var smertene som varsla at eg var gravid igjen :-) .. så TIDLEG BEKKENLØSNINS ER MULIG!!!!

No er eg i uke 9, og har så vidt begynt å kjenne litt av dei same symptoma igjen; stikk i begge ledd bak + i symfysen framme. Ut på dagen blir det ofte verre og verk generellt i hoftepartiet med stråling nedover utsida av låra. Men bekkenløsninga har heldigvis ikkje "satt seg" enno, for i dag var formen bedre enn for to dager siden. Og det eg har gjort i mellomtida, er to rolige skogsturar i på mjuk skogbotn. Eg vil anbefale alle som ikkje er blitt for store og med for mykje smerte; kom deg ut og gå forsiktig i terreng... då trener du og forsterker balansemusklane, og det er einaste som kan forbedre bekkenløsningssmerter. Eg har snakka med fysioterapeuten som tilslutt fekk meg på beina igjen etter nr 2, og ho seier at trening er bare posistivt i svangerskapet også, men ikkje tren meir enn inntil smertegrensa! Og helst ein type trening som forsterkar dei indre musklane i bekken, mage og rygg (balansemusklane).

Når det gjeld sjukmelding, kjem det jo alt an på kva type jobb du har. Mange kan ha godt av å vere aktiv sjukmeldt ei tid, men yrker som sjukepleier og barnehageassistent kan fort verte for tunge. Eg har kontorjobb, og planlegger å holde ut ei stund. Det er jo viktig å ikkje legge seg til på sofaen heller... litt bevegelse er alltid til det beste.

Det var så langt eg kom på no, men eg kan gjerne komme med fleire tips om nokon ønsker det! Lykke til alle sammen, og husk; dei fleste blir kvitt smertene etter fødsel! Dersom du (som meg) sliter etterpå må du gå til ein fysioterapeut som gir deg slynge-trening for å styrke balansemusklane!

Keep smiling! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...