Gå til innhold

Er d vanlig at barn med Adhd/Add kan være barnslig for alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg misstenker at sønnen min på 10 1/2 har enten adhd eller add.Han har forandret seg ekstremt mye.

Han er frekk i munnen både mot meg og sambo(som ikke er faren hans) og mot læreren.Vi flyttet hit i april.og der vi bodde før var han likens,både mot oss og læreren.Tålte ikke at læreren "hang"over pulten hans,som han kalte d.Hun ville jo bare hjelpe han og se om han greide d,men han ville greie d selv..på sfo fikk han leksehjelp og der hendte d at han kunne rive sund bøkene sine og knekke blyanten sin i sinne.kom ofte ut for konflikter med medelever.

så flyttet vi altså hit i april.Da hadde han en annen lærer,en mann.Før var d dame.jeg snakket med læreren bare 1 gang.D gikk ganske greit med han på skolen.sa han.Sfo sa d gikk greit med leksene.Jeg var så lettet,håpte på at d kunne være misstrivsel som gjorde at han var slik på gamleskolen.Men han var jo likens hjemme som før.var også redd for at d kansje var fordi han ikke var "varm i trøya"at han var bedre på skolen.Slik var han på begynnelsen på gamleskole også.Når han hadde gått der i et par mnd ble han verre og verre.

så begynte han nå i 5 klasse.Ny lærer,en dame.virker ganske koselig.Han og liker henne sier han.jeg har snakket med henne noen ganger og har skrevet noen mld med henne i mldsboka.Han blir verre og verre.Har jo begynt å gjøre lekser hjemme.så har blitt "kjent"med han på d området.Han glemmer stadig bøker på skolen.Til slutt ble jeg så lei at jeg skrev mld til læreren at hun måtte hjelpe han å sende med han alle bøkene hjem,så skulle jeg ta ut bøkene han ikke skulle bruke dagen etter.Dette har gått greit.

Han har ekstremt dårlig kortidshukommelse.veldig dårlig konsentrasjon.og så makkete da! Må fingre med noe hele tiden.sitter ikke i ro på stolen.

På gamleskolen så nevnte læreren at han var slik der og,satt ikke i ro på stolen.og nå har jeg også fått vite med den læreren han nå har,at han er slik der og.Læreren måtte stå ved pulten hans vist han i d hele tatt skulle få gjort noe.Slik har han vært hjemme og,en er heldigvis blitt litt bedre.plutselig kommer den ene foten oppå bordet når han gjør lekser..skulle tro han har makk i ræva..Er så makkete..Nå har jeg fått vite en annen ting og,i forgårs da han gjorde lekser hørte jeg iritasjon fra han.jeg gikk bort til han og spurte hva d var.Han sa han visste ikke hvilken oppgave han holdt på med.vanskelig å forklare,vist han f.eks holdt på med oppgave 27,så visste han ikke om han holdt på med den eller 28.altså,han måtte sjekke flere ganger vilken oppgave han holdt på meg,han skriver fra feil oppg.jeg er også sånn,jeg tror kansje jeg har adhd eller add.jeg bruker skrive opp mattestykkene hans og så skriver han svarene,så han slipper og skrive så mye.og da må jeg 3 dobbeltsjekke for å se om jeg skriver rett tall og fra rett oppgave..

Læreren sier og at han kommer ofte i konflikt med andre medelever.F.eks En dag fikk jeg tlf om at han hadde slått til en jente.En jente som liker å erte han.D hadde sprukket for han.Han blir veldig lett sint ellers og.Han har slått en jente en gang før og,på gamleskolen.

Han svarer læreren og,hun sa f.eks en dag"sett deg ned!" og han"sett deg ned,sett deg ned".Da kjente hun at hun kokte,sa hun.

Han tåler ikke at vi sier hva han skal gjøre,f.eks rydde på rommet.D nekter han plent! Og får fort raseriannfall.Kan plutselig slå seg helt vrang av ingenting,at han ikke får vijen sin,og da sparker og slår han,klikker fullstendig.

Nå får jeg ikke lenger godnattklem med han,sikkert for å terge meg!

Er også mye sur.Men selvfølgelig kan han være en gogutt og..Med den stemmen,den elsker jeg å høre:),synd jeg ikke får høre den så ofte..

Han er også ganske barnslig,leker med pokeball nå 10 1/2 år gammel! Er d vanlig vis han har adhd eller add?

Leggetiden er et mareritt,prøver å legge han halv 9,men klokka blir mye før han sovner.Han er ganske rastløs ved leggetid.og maser om alt mulig.og skal gjøre ditt og datt etter at han har lagt seg! Mye mareritt har han og er ganske mørkeredd,må ha på et lite lys når han legger seg.jeg prøver å skjule lyset godt så d er nesten mørkt der.Er d ofte sånn med barn med adhd eller add?

Fint om dere skriver om barna deres har adhd eller add! Håper mange svarer!

Skrevet

Jeg kan ikke noe ang ADD,men kjenner igjen MANGE ting som er likt med min sønn med ADHD.

Jeg vet ikke om barnslighet har noe med ADHD diagnosen å gjøre men min sønn med ADHD på 13 år kan fortsatt sitte å leke med playmo...:)

Har du hatt han til noe utredning eller noe annet??

Skrevet

Hei.Hjertelig takk for svar! Nei,ingen utredning enda,dessverre.Han har vært på Bua noen få ganger før for ca 3 år siden,og så har vi hatt flere møter om han på skolen han gikk på før.D siste møtet var d ei som sa at han kansje kunne ha adhd,at d var flere grader av d.dette møtet var før han ble så ille,så jeg trodde ikke han kunne ha d da,men ble litt betenkt da jeg fikk høre at d var flere grader av d.Han hadde de problemene med å legge seg da også.og urolig på skolen.Han gjorde ikke lekser hjemme den gangen,så jeg visste ikke hvordan d var der.Han kom ofte ut for konflikter med klassekameratene også da.

Jeg fikk høre at han skulle få flere timer på Bua innen 1 år.Men jeg har ikke hørt noe.og d var innen i fjor høst han skulle dit.jeg ringte ppt i juni og hun skulle undersøke d.Men jeg har ikke hørt fra henne enda,og får ikke tak i henne!

Han har hatt problemer siden b.hagetida.En gang hadde han tatt kvelertak på ei jente og sagt han skulle drepe henne.Da var han ca 5 år.

Skrevet

Jeg er ikke forundret over at du ikke har hørt noe fra disse folkene desverre, dette er noe jeg har opplevd hele veien. Det jeg har lært meg er at ingenting skjer om jeg ikke MASER. Kjempe slitsomt,men slik har jeg et inntrykk av at det er for mange.

Jeg ble lovet et møte med PPT,BUP og skolen i god tid før skolen sluttet i våres for at de skulle få inn hjelp til han første skoledag dette skoleåret.Møtet har fortsatt ikke vært,ingenting har skjedd annet enn at jeg ringer å maser.

Etter det du skriver så syns jeg absolutt at du bør "trykke på" for å få en ordentlig utredning på gutten din.

Skrevet

Herregud,typisk ppt! jeg tenkte ringe ppt igjen i dag,men glemte d typisk! D er så mye for meg nå,jeg har misstanke om at jeg og kan ha adhd eller add.D er så flaut å si d..Men d er masse som tyder på d.Men har ringt og bestilt time til legen til meg selv,skal dit fredag,så da får jeg høre hva han sier..skal prøve å nevne sønnen min for han,men får vel ikke tid til å snakke så mye om han:(

Skrevet

Hei!

For meg så høres det ut som din sønn sliter med å tilpasse seg omgivelsene ja... og han bør absolutt utredes så snart som mulig. Du nevner Bua? Er det BUP du mener?

For å få fartgang i utredingsprosessen, bør du ta kontakt med fastlegen din, fortelle om din sønns problemer (ta han med til legen), og legen vil sende ei henvisning til BUP (Barne-og ungdomspsykiatri), det er de som utreder for eventuell ADHD eller ADD (men tror ikke din sønn har ADD), ikke PPT. Det kan være lurt å få et skriv med fra skolen hvordan de har opplevd sønnen din, og dette tar du med til legen. Et slikt skriv setter ofte fart i utredningsprosessen! :-)

Masse lykke til...

Skrevet

hei du

hører ut som du sliter litt med sønnen din. jeg lurer på når du oppdaget at han forandret seg så mye, hvor gammel var han?utover det så høres ikke adtferden hans så bra ut. det er en evt tung prosess med utredningen av adhd for jeg har vært gjennom den.synes det er rart at skolen ikke har gjort mere for han. barn kan være trassete og vanskelige og idag da uansett om de har adhd eller ei. har han hatt en streng oppdragelse eller har det vært lite grenser?. selv om du starter prosessen med utredningen så vil jeg gi deg noen råd her du står idag.

for det første så så får gutten veldig mye oppmerksomhet gjennom negativ adtferd. tipper han er en type som kan terge på seg en gråstein når han først kommer på det. det første er å holde roen. trekk deg unna. går du mot han i et sinna øyeblikk så blir det bensin på bålet.det andre er forutsigbarhet. ha faste grenser men inngå kompromiss. ikke for å få fred men for at han skal føle seg hørt.

barn med adhd blir lett stemplet som vanskelige og de blir mye misforstått. men når det er sagt så vil jeg si at har man sett et adhd barn, ja så har man sett et adhd barn. de er så indviduelle.

Skrevet

Min 9 åring er ikke barnslig for alderen.Heller tvert imot.

han har dessuten et veldig voksent vokabular (heter det det på norsk??)

Men en ting han strever med er fobiet for insekter, og at han er mørkredd. Men voksne folk kan jo ha samme redselen, så det har ikke noe med barnslighet å gjøre,da.

Skrevet

T.V.N.S: ikke vær flau over det.

Jeg tok faktisk en test på 75 spørsmål på nettet ang ADD, og der fikk jeg til svar at jeg selv mest sannsynligvis har ADD...jeg ble veldig lei meg, men egentlig ga det meg litt ro også. For med ett forsto jeg alle meldingene i meldeboka mi fra barneskolen:

"northernlights greier ikke konsentrere seg" "Northernlights prater mye i timen" "northernlights har problemer med mattematikken". Hvert år hadde jeg dette ang konsentrasjonen!

"hun klarer ikke konsentrere seg om skolearbeidet".

Som jeg hadde ønsket det ble oppdaget da jeg var lita....tenk så annerledes mye kunne vært!

Skrevet

Det kommer vel litt ann på hva man legger i ordet barnslig. ADHD barn utvikles vel litt senere enn andre barn, modnes litt senere, men det er jo mange plan man modnes på. Min datter har også alltid vært en reser på å snakke, skrive, lese, lært tidlig, men også dette er typisk noen ADHD barn, på andre områder som empati kan de ligge senere, noen utvikles senere på motoriske plan osv. Jeg leser avoogtil hvilke egenskaper en 7 åring skal ha (mitt barn er 7), men det gir meg ingenting, kjenner ikke igjen noen av de.

Jeg anbefaler deg, HI, mens du venter på hjelp / utredning ,at du leser hva du kan om ADHD for å se om du finner metoder som kan hjelpe deg i hverdagen, nye måter å tenke på. Spørr gjerne her på forumet. Jeg fikk en annen hverdag da jeg innså at jeg ikke kan forvente det samme av mitt barn som klassevenninnene, men det sliter meg jo ut til tider. Har fortsatt ingen endelig diagnose å forholde meg til, men det spiller liksom ingen rolle når jeg ser det hjelper med visse tiltak for ADHD.

Lykke til og en god klem til deg og alle her inne. Jeg forstår så godt hvordan dere har det.

Skrevet

Troillpia: ja,jeg mente BUP:) ! jeg vet d er BUP som utreder,men man kan også ta kontakt med ppt og så henviser de til BUP.vi har hatt flere møter med ppt ang han på den skolen han gikk på sist (vi flyttet derifra i april,hit)og på skolen han gikk på før han begynte der(dvs. den skolen han går på nå! veldig innviklet.Vi bodde i denne bygda før,og så flyttet vi til nabobygda og flyttet tilbake igjen nå i april).vi var på mange samtaler på BUP før,sluttet for 3 år siden.De utredet han ikke,han gikk med psykolog,og jeg snakket med ei anna dame der på et annet kontor.D var på høsten vi sluttet å gå der.og så kom juni,da flyttet vi til den plassen vi bodde på før.Da var d sommerferie.Så begynte han på ny skole,august 2005.starten gikk veldig fint.Men så etter et par mnd,da han ble "varm i trøya"ble han verre.og da var d et møte på skolen,med ppt.Da var d ei som sa han kansje kunne ha Adhd.Jeg sa jeg ikke trodde d,for han var ikke så ille hjemme da,ikke så ille at jeg trodde han kunne ha adhd.Jeg så for meg at adhd-barn var myyye verre enn han.Men hun sa d er forskjellige grader av adhd.D gikk kansje 1 mnd eller noe så ble han mye verre hjemme.De sa på møtet at innen 1 år så skulle han få ny time på BUP.jeg har ikke hørt noe.jeg ringte ppt nå i juni i år.og hun syns d var rart at jeg ikke har hørt noe.Hun skulle undersøke d.Men jeg har ikke hørt noe..

Skrevet

Hei Sussanne! Han var 8 1/2 år da han forandret seg så mye! oppdragelsen har ikke vært så streng! D har alltid vært vanskelig for meg å oppdratt han.Han har alltid vært veldig krevende.Jeg var alenemor fra han var ca 4 1/2 år og fram til han var 8 år.Jeg traff min nåværende samboer da han var 7 år og 4 mnd..Flyttet sammen da han var 8 år og 2 mnd,altså 10 mnd etter.kansje d ikke har vært strenge nok grenser,jeg vet ikke..jeg har gjort mitt beste,men d har vært hardt.Han hører aldri etter,nekter å rydde rommet osv..og d sinne!! Du skulle sett da han var ca 5 år.D var ett eller annet,jeg husker ikke hva,jeg satte han på rommet,med døra på gløtt og sa han fikk være der til han ble snill.Da kunne han få komme ut.Han reagerte slik at han rev ned alle bøkene sine oppi bokhylla si,var helt ekstrem..D var veldig slitsomt.

D er ikke så lett for meg å beholde roen når han blir slik han blir..Jeg prøver,men d er ikke lett.Jeg har så lett for å tenne selv når d blir noe!

Skrevet

Northernlights : Hva betyr at han har et veldig voksent vokabular? At han er veslevoksen?

Min sønn er også redd for innsekter! Men d er rart,da han var mindre elsket han å studere innsekter! Da var han langt vekk i drømmeland..En kveld jeg gikk ut for å rope han inn fordi han skulle legge seg,jeg ropte på han,jeg ropte bare navnet hans,ikke at han skulle legge seg.Jeg ropte ganske høyt også..jeg lette etter han men så han ikke.og ikke kom han når jeg ropte..plutselig kom jeg på at d var en plass jeg hadde glemt å sett,og d var ovenfor huset.Der stod han og studerte et innsekt inntil en vegg...Helt borte vekk i drømmeland..He he..

Han er også veldig mørkeredd! Han tør ikke ligge med lyset av om natta! og så drømmer han så ofte ekle drømmer..

Skrevet

MIn sønn med ADHD har en EKSTREM insektsskrekk.....Han ser nesten ut til å få angstanfall hvis han får insekter for nære seg. Naboejenten,med ADHD, var nesten ikke ute i sommer pga redsel for insekter. Merkelig..... de andre barna her,som ikke har ADHD, er ikke redd for insekter,annet enn normalt da.

Skrevet

Hei.Han er ganske pysete,sønnen min.Ganske redd insekter,men vet ikke om jeg skal kalle d fobi..Men ikke langt unna! Jeg tok å testet han tidligere i dag da jeg leste svaret ditt mam&minsten,for jeg husket ikke hvordan d var.Er så lenge siden jeg har sett han med insekter.jeg latet som jeg hadde et insekt i hånda,og tok d nermere han og han trodde virkelig at jeg hadde et insekt.Han fikk panikk,han hylte ikke,men trakk seg godt unna."ikke"sa han..var tydelig redd.Jeg tror nok at jeg har d verre enn han! jeg kjenner håret reiser seg på hodet mitt bare jeg tenker på insekter,og får PANIKK når jeg er i nærheten av et..vi har kjeller her,der er d gang med trapp,vaskerom,3 boder og 2 soverom.og d kryr av EDDERKOPPER ! og de hater jeg! og til og med klypdyr er d her,om sommeren ihvertfall.ÆSJ..En dag i sommer fant jeg til og med en død(heldigvis!) kjempebille ! Den lå i et av kottene,gud vet hvordan den kom dit..Jeg hater alle slags insekter..

Skrevet

hei igjen. det høres ut som hans adferdsproblemer har blitt endel av livet ditt og kanskje fordi du ikke har fått hjelp til dette så blir du endel av hans sinnemønster. det første jeg råder deg til er å trekke deg unna han når han blir sint. ikke inngå dialog med han når det står på men vent til det går over. barn av denne typen er svært provoserende derfor er det viktig og beskytte seg selv når det står på spesielt om man som voksen selv har en kort lunte. når det kommer til grenser så må du prøve å se hvordan du kan sette grensene for han slik at han forstår hvem som bestemmer. råder deg til å være konsekvent på materielle goder som spill, leker og andre ting han liker. inndra noe av dette når han ikke oppfører seg. også godteri kan du bli strengere på. sukker forverrrer mye tilstanden hvis han har adhd. det viktigste for i deg som mor nå er å ta tilbake kontrollen på ditt eget liv. når han får seg en klikk og låser seg så si at du nå verken vil prate eller forhandle med han før han roer seg ned. så går du bare unna. han kommer til å gå løs på ting men la han bare gjøre det. hvis han ødelegger noe så ikke kjøp nytt med en gang. det blir for lettvint og han vil heller ikke forstå konsekvensen med å miste det han har.når han endelig har roet seg etter å kanskje ødelagt noe eller slått så kan du nå fortelle han at den og den leken blir inndratt for en stund. pass på at denne leken er viktig for gutten så han forstår at du mener alvor. men du må gjøre dette noen ganger før det virker . du må bare prøv å være forbilde for gutten og vise at det er andre måter å løse ting på enn å bli så sint. oppfordre han til å snakke sin sak og si at du skal lytte. men da må han lære å snakke skikkelig til deg og være rolig.hvor involert er din samboer i oppdragelsen med gutten ?og hvordan reagerer gutten på din samboer?er du og din samboer samkjørt på reglene? du høres ut som en mor med svært godt instinkt for din sønn men jeg skjønner du er sliten og rådene har vært få. ikke gi opp for jeg er helt sikker på at inni denne gutten så bor det noe så bra å skikkelig som er verd å jobbe for.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Nei nei nei:) adhd er kun kosentrasjonsproblemer og uro!!!osv.

Skrevet

Vi har et barn med AD/HD. På BUP sa de at man må behandle umedisinerte barn med AD/HD etter "30%-regelen", altså at de oppfører seg 30% yngre enn alderen deres tilsier. Eks: er barnet 10 år oppfører det seg som en 7-åring. Det sier jo litt.

Skrevet

MIN gutt med adhd fikk ekstrem redsel for insekter å mye annet når han begynte med conserta.Men ikke med ritalin!!Da ble alt vanlig igjen.

Skrevet

Skal si di sier ulikt???ikke på bup her sier di sånt!!!!! Har allldri hørt det!

Skrevet

Det der stemmer nok ikke helt, sistemann79. De kan være lynende intelligente, tilsvarende eldre enn de er, og ha et godt utviklet verbalt språk. Men samtidig kan impulskontrollen være så dårlig at de gjør ting en kan forvente av yngre barn som ikke forstår bedre. Det betyr ikke at de er barnslige, men at de har problemer med å tenke gjennom ting på forhånd. Og dette er en del av ADHD.

Jeg har aldri kunnet behandle min som mye yngre enn han er. Og samtidig har han lekt lenge med f eks lego, men det er det jo andre barn og unge som gjør også. Så det har ikke med ADHD å gjøre, men interesse:) Min er tenåring nå, så erfaring har jeg:)

Jeg blir litt lei og oppgitt over hvor lite kunnskap det er blant folk. Tenk gjennom hva det kan gjøre med barnet, om du behandler det som yngre enn det er.

En med ADHD er IKKE tilbakestående, og hadde de hatt evnen til konsentrasjon om kjedelige tema, så hadde de vært enerne på skolen, med den enorme arbeidskapasiteten de er i besittelse av:)

Skrevet

Uansett hva du sier så var det det de sa på BUP, og det er det jeg refererte til. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at det har ikke noe med intelligens å gjøre. Det tror jeg ikke de mente på BUP heller, men heller at det er tungt for et barn som har alle de problemene du beskriver som impulskontroll bl.a. og skulle møte for høye forventninger. Du kan ikke mene at man kan forvente like mye av et barn med AD/HD som av et annet velfungerende barn på samme alder?? Det ville være å legge lista for høyt. Og igjen må jeg understreke at jeg ikke mener intelligens, men problemer knyttet til manglende impulskontroll.

Skrevet

Ja, da kan vi mulig være enige, sånn litt i hvert fall:) Men det blir ikke helt rett å sammenligne en vanlig 7 åring med en med ADHD på 10 likevel. En vanlig 7-åring vil for det meste stoppe og tenke litt FØR han gjør noe galt, mens en på 10 med ADHD, mangler nesten totalt den bremsen, SELV om han er blitt forklart 10 000 ganger at slikt gjør man ikke. Han lever for mye i nuet. Det foregår rett og slett litt mindre i frontallappen i hjernen hos de med ADHD(der bremsen sitter):). Dette er ikke skrevet for å være stygg/ufin, men det er fakta at de mangler transmitterstoffer som øker aktiviteten i hjernen, slik at de fungerer som andre. Det er her medisinen bl a hjelper en del. Men du må terpe igjen og igjen på en helt annen måte enn overfor "friske" barn.

Jeg vet veldig godt at en ikke kan forvente det umulige av en med ADHD. Det er litt som å si til en svaksynt at nå skal du se godt, uten å gi han briller(hjelpemiddel).

Skrevet

He he... så sant så sant. Det hjelper egentlig ikk eå terpe på ting heller. Har funnet ut at det eneste som hjelper er å prøve å lære han/få han til å oppdage hvordan han kan finne en måte å få en pause i en situasjon og få tenkt seg om, som funker for han. Han har faktisk blitt ganske flink til å regulere seg selv i en del situasjoner, særlig når han blir sint. Da går han ut og går seg en runde i gata, el han går på rommet sitt for å få være i fred. Da er det lurt å la han gjøre det - også får han masse skryt etterpå :)

Tror den 30%-regelen er ment for å få folk til å skjønne hva slags overgrep det er mot et barn med AD/HD å forvente like mye som av et friskt barn. Tror ikke det er ment så bokstavelig som du tolker det.

Det er flott med medisiner, men de trenger jo allikevel forholdvis mye tilrettelegging. Det er viktig. Blir så oppgitt når jeg møter "jamen, er det ikke bare å gi han pilla da?"

Skrevet

Ja, den pilla, du:) Den er jo bare et redskap for å få til resten av opplegget rundt, på best mulig måte:) Tenk om den hadde fikset alt:)

Det er jo bare å si at ADHD er et handicap, det er jo ikke nødvendig å skape slike "feil" bilder hos folk som allerede ikke forstår ADHD og hva det innebærer..... Du sammenligner jo ikke en lam med spebarn, satt litt på spissen.

hehe... min satt mye under kjøkkenbordet for å roe seg:) han fant det ut selv:) Han er tenåring i dag, og det skal jeg si er en HELT ny utfordring, snakk om å få skikkelig hormonell pubertetsbombe i hus MED alt det ADHD (spes H'en) innebærer. Jeg har måttet lære opdragelsen på "nytt":)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...